Nowy rozkład jazdy pociągów 2023/24. Najważniejsze zmiany

Nowy rozkład jazdy pociągów 2023/24. Najważniejsze zmiany

W niedzielę 10 grudnia wszedł w życie nowy rozkład jazdy, który wprowadza wiele zmian w zakresie oferty przewozowej. Po 27 latach powraca kursowanie pociągów do Świeradowa-Zdroju, a po ponad 20 latach z Chorzel przez Wielbark do Szczytna. Pasażerowie lotniska Katowice-Pyrzowice zyskają kolejowe połączenie. Szybciej mamy jeździć z Warszawy do Białegostoku.

Nowy rozkład jazdy pociągów został przygotowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe wspólnie z przewoźnikami. Dzięki miliardowym inwestycjom z wykorzystaniem środków budżetowych i programów unijnych podróżni skorzystają z nowych i zmodernizowanych stacji i przystanków oraz krótszych czasów podróży. Zwiększa się atrakcyjność oferty połączeń regionalnych i dalekobieżnych. W rozkładzie jazdy uwzględniono najbardziej korzystne dla podróżnych połączenia oraz kontynuację prac na liniach kolejowych.

Krótsze podróże i nowe połączenia

Krócej na trasie Warszawa – Białystok. Dzięki postępowi prac modernizacyjnych na odcinku Czyżew– Białystok, w grudniu czas przejazdu pociągów na trasie z Warszawy do stolicy Podlasia skróci się o około 10 min. Od niedzieli  dostępny będzie także nowy peron na przystanku Białystok Zielone Wzgórza.

Dojedziemy koleją do lotniska w Pyrzowicach. To efekt zakończonej inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych na odcinku Zawiercie – Pyrzowice Lotnisko – Tarnowskie Góry. Pociągi zatrzymają się na zmodernizowanych peronach na stacjach: Zawiercie (nowy peron), Poręba, Siewierz, Tarnowskie Góry oraz nowych przystankach: Mierzęcice, Miasteczko Śląskie Centrum, nowej stacji Pyrzowice Lotnisko oraz Zawiercie Kądzielów (PLK SA umożliwią pasażerom korzystanie z przystanku po tym jak przewoźnik złoży wniosek). Połączenia będą realizowane w relacji Częstochowa – Tarnowskie Góry.

Po 27 latach Świeradów-Zdrój i Mirsk wracają na kolejową mapę Polski. Przywrócone połączenie realizować będą Koleje Dolnośląskie.

Po ponad 20 latach, po wykonaniu prac remontowanych, powrócą pociągi pasażerskie na trasę Chorzele – Wielbark – Szczytno (linia 35). W czerwcu tego roku po 22 latach, dzięki inwestycji PLK SA, przywrócone zostało połączanie na mazowieckim odcinku z Ostrołęki do Chorzel.

Będzie więcej połączeń na przywróconej do eksploatacji w czerwcu br. linii Świdnica Kraszowice – Jedlina Zdrój. Obecnie pociągi kursują w weekendy. Od 10 grudnia przewoźnik zaplanował także połączenia w tygodniu.

W Małopolsce przywrócone zostaną połączenia z Krakowa do Oświęcimia przez Skawinę i Zator (linia nr 94). Obecnie pociągi kończą bieg w Przeciszowie. Podróżni wygodniej wsiądą do pociągów ze zmodernizowanej stacji Brzeźnica i peronu przy przystanku Jaśkowice.

Nowy rozkład jazdy na Warszawskim Węźle Kolejowym uwzględnia prace prowadzone przy modernizacji stacji Warszawa Zachodnia. Mimo prac pod ciągłym ruchem pociągów, wraz ze zmianą rozkładu jazdy zaplanowano zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów na podmiejskiej linii średnicowej.

Od 10 grudnia wrócą pociągi na trasę Olsztyn Gutkowo – Braniewo. PKP Polskie Linie kolejowe S.A. przygotowały linię do sprawnych i bezpiecznych podróży. Podróżni wsiądą do pociągów z przebudowanych stacji i przystanków, które zostały dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Lepszy dostęp do kolei zapewni nowy przystanek Nowy Dwór koło Ornety.

W województwie zachodniopomorskim pociągi pojadą po nowym moście na Regalicy i wrócą na swoje stałe trasy. Składy m.in. kursujące w relacji do i ze Świnoujścia z pominięciem stacji Szczecin Gł. z powrotem będą jeździły przez stację. Od 22 grudnia dojedziemy pociągiem do Zakopanego. Lepszy dostęp do kolei zapewnią nowe przystanki. Na stacji Zakopane podróżni wygodnie wsiądą do pociągów z pierwszych oddanych do użytku peronów.

W Wielkopolsce dzięki zakończeniu remontu pociągi wrócą na trasy Ostrów Wielkopolski – Grabowno Wielkie oraz Koźmin Wielkopolski – Krotoszyn. Na remontowanych odcinkach tych linii nie będzie już obowiązywała zastępcza komunikacja autobusowa.

Od 22 grudnia 2023 r. planowany jest również stały powrót pociągów do Zakopanego. Zakończone zostaną wieloletnie prace modernizacyjne na odcinku Kraków – Zakopane. Dzięki wybudowaniu łącznicy omijającej stację Chabówka, wyeliminowana zostanie czasochłonna zmiana kierunku jazdy. W ramach budowy łącznicy powstał przystanek Chabówka Stadion, dzięki czemu pociągi korzystające z łącznicy nadal będą mogły mieć postoje w tym mieście.

Szczegóły zmian w rozkładach jazdy PKP Intercity

Szczegóły zmian w rozkładach jazdy przewoźników regionalnych