Szczegóły nowego rozkładu jazdy PKP Intercity dla województwa małopolskiego

Szczegóły nowego rozkładu jazdy PKP Intercity dla województwa małopolskiego

Więcej pociągów z/do Krakowa, nowe połączenia do Wiednia, Monachium i Berlina oraz powrót całorocznych, bezpośrednich pociągów do Zakopanego. To najważniejsze nowości dla województwa małopolskiego w rozkładzie PKP Intercity na sezon 2023/2024, który wejdzie w życie 10 grudnia.

W nowym, rocznym rozkładzie jazdy, liczba par połączeń całorocznych z/do Krakowa zwiększy się z 69 do 72, a sezonowo będzie jeździć dodatkowych 6. Z Krakowa do Warszawy pasażerowie będą mieli do wyboru 28 par połączeń, z czego 25 kursuje w ramach kategorii EIP, EIC i IC, czyli obsługiwanych nowym i zmodernizowanym taborem. Ponadto mieszkańcy stolicy Małopolski będą mogli skorzystać z 16 par połączeń do Trójmiasta (15 całorocznych i 1 sezonowego), 19 do Katowic (18 całorocznych i 1 sezonowego), 14 do Poznania (12 całorocznych i 2 sezonowych), 19 do Wrocławia (16 całorocznych i 3 sezonowych), 16 do Rzeszowa.

Wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy pojawi się nowy pociąg TLK Szczeliniec, który połączy Kraków z Jelenią Górą, zatrzymując się po drodze między innymi w Nysie czy Kłodzku. Nowością będzie także pociąg IC Łukasiewicz. Uzupełni on niedzielną ofertę na trasie Przemyśl – Kraków.

Nowe połączenia międzynarodowe

W nowym rozkładzie jazdy liczba par pociągów międzynarodowych z/do Krakowa zwiększy się z 7 do 9. Od 10 grudnia IC Odra pojedzie z Krakowa przez Opole i Wrocław do Berlina, IC Danubius zaś umożliwi wygodną podróż do Wiednia. Natomiast skład IC Chopin pojedzie z Warszawy przez Kraków w wydłużonej relacji do Monachium. Po drodze zatrzyma się, m. in. w Ostrawie, Wiedniu i Salzburgu. IC Chopin, oprócz grupy wagonów do Monachium, będzie prowadził również grupę wagonów do Pragi przełączaną w Bohuminie oraz grupę wagonów do Budapesztu, która przełączana będzie w Breclaviu.

Powrót bezpośrednich całorocznych pociągów do Zakopanego

Od 22 grudnia wrócą bezpośrednie całoroczne połączenia do Zakopanego. Z Krakowa do stolicy Tatr będzie można podróżować pociągami: EIC Tatry, TLK Małopolska, TLK Karpaty, IC Witkacy oraz IC Karłowicz. Dotychczas, ze względu na prace modernizacyjne prowadzone na trasie Kraków – Zakopane, bezpośrednio pociągiem pod Tatry można było dojechać tylko w wakacje i ferie zimowe, a w pozostałym okresie korzystając z zastępczej komunikacji autobusowej od/do Krakowa. Pociągiem EIC Tatry podróżni z Krakowa dojadą do zimowej stolicy Polski w niecałe dwie i pół godziny. Sezonowymi pociągami nadal pozostaną IC Halny i IC Podhalanin.

Dostosowanie do prac modernizacyjnych i zmiany w kursowaniu

Obowiązujący od 10 grudnia rozkład jazdy uwzględnia zmiany, które zapewnią optymalne kursowanie pociągów podczas modernizacji linii kolejowych. Ze względu na prace inwestycyjne planowane przez zarządcę infrastruktury, od kwietnia do czerwca oraz od września do grudnia, pociągi relacji Kraków – Zagórz pojadą trasą okrężną z pominięciem Tuchowa, Bogoniowic-Ciężkowic, Gorlic i Biecza. Na odcinku Tarnów – Jasło zostanie wprowadzona zastępcza komunikacja autobusowa.

Od kwietnia do czerwca na odcinku Kraków – Zdrój będzie zastępcza komunikacja autobusowa za pociągi TLK Małopolska i TLK Karpaty, a także na odcinku Tarnów – Krynica Zdrój za pociąg
IC Malinowski.