Szczegóły nowego rozkładu jazdy pociągów Kolei Śląskich

Szczegóły nowego rozkładu jazdy pociągów Kolei Śląskich

Każdego dnia na tory województwa śląskiego i nie tylko, wyjedzie nawet do 450 pociągów uruchamianych przez Koleje Śląskie. Największą nowością będzie uruchomienie linii S9 łączącej Częstochowę i Tarnowskie Góry z lotniskiem Katowice w Pyrzowicach.

Wpływ na kształt rocznego rozkładu jazdy ma modernizacja magistrali E-65 na śląskim odcinku Będzin – Zebrzydowice. Inwestycja została podzielona na pięć etapów: LOT A1 Będzin – Katowice Szopienice Południowe, LOT A Katowice Szopienice Południowe – Katowice Piotrowice, LOT B Tychy – Goczałkowice-Zdrój, LOT C Goczałkowice-Zdrój – Czechowice-Dziedzice – Zabrzeg oraz LOT D Zabrzeg – Zebrzydowice.

Przebudowa czechowickiego węzła kolejowego dobiega końca i nie ogranicza już ruchu pasażerskiego, a jej efektem są szybsze, wygodniejsze, bezpieczniejsze i bardziej niezawodne podróże pociągami. Fragmenty LOT A1 oraz LOT B są realizowane od października 2023 roku, a rozpoczęcia przebudowy katowickiego węzła kolejowego (LOT A) oraz etapu LOT D spodziewamy się w najbliższych miesiącach (jednak od Zarządcy infrastruktury zależy, kiedy ostatecznie rozpoczną się prace).

W dalszym ciągu będzie realizowana modernizacja tzw. magistrali węglowej (linia kolejowa nr 131) na odcinku Chorzów Batory – Nakło Śląskie. W trakcie roku rozpocznie się przebudowa linii kolejowej nr 97 na odcinku Żywiec – Sucha Beskidzka. Na najbliższe 12 miesięcy zostały zaplanowane liczne prace związane z remontem lub budową wiaduktów, w tym w szczególności w Bielsku-Białej, Częstochowie, Lublińcu, Myszkowie oraz pomiędzy Trzebinią a Krakowem.

Wraz z wdrożeniem nowego rocznego rozkładu jazdy rozpoczynamy przewozy na nowej relacji S9 Tarnowskie Góry – Częstochowa z obsługą lotniska w Pyrzowicach. Ponadto pociągi zatrzymają się na nowych przystankach Wodzisław Śląski Centrum, Pawłowice Śląskie Centrum oraz Chabówka Stadion. Od 10 grudnia powrócą bezpośrednie połączenia z Katowic do Bohumina, a relacja S75 Rybnik – Żywiec zostanie wydłużona do Gliwic przez
Knurów. W rozkładzie jazdy nie znajdą się już postoje w Będzinie oraz Chabówce, a także bezpośrednie połączenia relacji S41 Tychy Lodowisko – Częstochowa. W trakcie I cyklu zamknięciowego największe ograniczenia przepustowości polegające na wprowadzeniu ruchu jednotorowego (wahadłowego) zostały zaplanowane na odcinkach Kobiór – Pszczyna – Goczałkowice-Zdrój, Czechowice-Dziedzice Południowe – Bielsko-Biała Główna,
Poraj – Myszków oraz Chorzów Batory – Ruda Chebzie. Zmiany w organizacji ruchu zostały przewidziane również na odcinku Herby Stare – Lisów oraz Mysłowice – Nowym Nowy Bieruń. Komunikacja zastępcza będzie kursować za pociągi na odcinku Katowice – Tarnowskie Góry całodobowo, a na odcinku Tychy – Czechowice-Dziedzice w godzinach nocnych w dni robocze. Roboty na stacji lub w pobliżu przystanku obejmą Będzin, Bielsko-Białą Północ, Częstochowę, Lubliniec oraz Tychy. Przystanek Bielsko-Biała Północ w dalszym ciągu nie będzie obsługiwany w związku z budową wiaduktu w jego pobliżu.

W pojedyncze noce w styczniu pociągi relacji S1 i S9 zostaną skierowane drogą okrężną przez Częstochowę Stradom, a pociągi relacji S9 przez Łazy. Prace na wiadukcie w Tychach będą skutkować wariantami kursowania pociągów w pojedyncze dni lutego. Na bezpośrednie połączenia kolejowe z Katowic do Pyrzowic musimy jeszcze chwilę poczekać, z uwagi na planowaną przebudowę katowickiego węzła kolejowego i prace torowe na linii S8 (w przypadku jazdy przez Tarnowskie Góry).

Szczegóły dla poszczególnych linii

S1 Gliwice – Katowice – Zawiercie – Częstochowa
S41 Tychy Lodowisko – Katowice – Zawiercie – Częstochowa

W związku ze zbliżającą się modernizacją katowickiego węzła kolejowego relacja S41 Tychy Lodowisko – Częstochowa zostanie zawieszona, a pociągi tej linii zostaną skierowane do/z Gliwic w ramach relacji S1 Gliwice – Częstochowa. Oznacza to zwiększenie liczby bezpośrednich połączeń w najbardziej popularnej wśród pasażerów relacji, a także utrzymanie połączeń nie rzadziej niż co 30 minut. Mając na uwadze większą liczbę pociągów w kierunku Ligoty i Tychów zmiana ma na celu również zapewnienie większej elastyczności podróży oraz utrzymanie połączeń w najtrudniejszych etapach przebudowy katowickiego węzła kolejowego, kiedy wypracowanie skomunikowań będzie znacznie utrudnione.

Pociągi nie będą zatrzymywać się na stacji Będzin, która w najbliższych etapach przebudowy zostanie objęta najbardziej zaawansowanymi pracami. Skorzystanie z pociągów Kolei Śląskich będzie możliwe z oddalonego o ok. 1,5 kilometra przystanku Będzin Miasto znajdującego się w pobliżu licznych przystanków komunikacji miejskiej.

W dni robocze będzie kursować wcześnie rano nowy pociąg relacji Zawiercie – Gliwice. Zapewni dowóz do Katowic na godzinę 5, a dzięki skomunikowaniu z pociągiem relacji S9 będzie on dostępny również dla podróżnych z Częstochowy, Poraja i Myszkowa.

Obsługa przystanku Dąbrowa Górnicza Pogoria pozostanie zawieszona do wakacji 2024 r.

Do 22 grudnia potrwa remont wiaduktu w Świętochłowicach wymagający prowadzenia ruchu jednotorowo na odcinku Chorzów Batory – Ruda Chebzie. Po zakończeniu prac pociągi będą kursować w bardziej równomiernych odstępach.

S1 Gliwice – Katowice – Zawiercie – Częstochowa
S9 Tarnowskie Góry – Pyrzowice Lotnisko – Zawiercie – Częstochowa

Nowa relacja S9 zapewni obsługę portu lotniczego Katowice Airport w Pyrzowicach od północno-wschodniej strony województwa śląskiego. Na bezpośrednie połączenia kolejowe z Katowic do Pyrzowic musimy jeszcze poczekać, z uwagi na planowaną przebudowę katowickiego węzła kolejowego i prace torowe na linii S8 (w przypadku jazdy przez Tarnowskie Góry). Od 10 grudnia uruchomimy 10 par pociągów w relacji Tarnowskie Góry – Częstochowa. Na trasie znajdują się nowe przystanki – Miasteczko Śląskie Centrum, Pyrzowice Lotnisko, Mierzęcice, Siewierz oraz Poręba. Na odcinku Zawiercie – Częstochowa pociągi pojadą jako przyspieszone z postojami w Myszkowie, Poraju oraz Częstochowie Raków. Przejazd do lotniska z Częstochowy trwa poniżej 60 minut, a z Tarnowskich Gór zaledwie 17 minut.

Prace w rejonie stacji Częstochowa związane z budową nowego ciągu komunikacyjnego wymagają zamknięcia fragmentów stacji w godzinach nocnych. Najtrudniejsze etapy wymagają skierowania pociągów drogą okrężną przez Częstochowę Stradom, co zostało zaplanowane na noce z 17/18, 18/19, 19/20, 25/26 i 26/27 stycznia.

Przegląd sieci trakcyjnej w Zawierciu uniemożliwi przejazd w kierunku Tarnowskich Gór w noce z 11/12 oraz 12/13 stycznia. Pociągi relacji S9 pojadą drogą okrężną przez Łazy.

Od 23 lutego do 8 marca została zaplanowana naprawa toru na szlaku Poraj – Myszków. Prace wiążą się z wprowadzeniem ruchu jednotorowego, a tym samym znacznym ograniczeniem przepustowości i wariantami rozkładu jazdy poszczególnych pociągów.

S13 Częstochowa – Lubliniec

Do 31 grudnia potrwa remont wiaduktu kolejowego skutkujący prowadzeniem ruchu po jednym torze pomiędzy Herbami Starymi a Lisowem.

S18 Bytom – Gliwice

W nowym rozkładzie jazdy utrzymujemy założenia kursowania pociągów w godzinnej częstotliwości rozszerzając go o kolejne godziny. Pierwsza poranna para pociągów została opóźniona w celu zapewnienia lepszego dowozu do Gliwic na godzinę 6:00, z kolei wieczorna para pociągów została przyspieszona dla poprawy odwozu z Bytomia po godzinie 17:30 oraz z Gliwic po godzinie 18:00. W efekcie rozszerzona oferta została dostosowana do osób
pracujących i uczących się w Gliwicach w pełnych godzinach rozpoczynając pomiędzy 6:00 a 10:00 i kończąc pomiędzy 14:00 a 18:00.

Dla podróżnych udających się do Bytomia przygotowaliśmy przyjazdy rano około pełnej godziny dla realizacji aktywności rozpoczynających się pomiędzy 5:30 a 9:30 z powrotami popołudniu około pełnej godziny po zakończeniu zajęć pomiędzy 13:30 a 17:30. Poza szczytem komunikacyjnym utrzymujemy około 90-minutową częstotliwość z przesiadkami na pociągi m.in. w kierunku Zabrza i Opola. Pociągi będą odjeżdżać z Bytomia z peronu tymczasowego. Dojście do peronu będzie możliwe tylko ze strony ul. Zabrzańskiej.

S5 Katowice – Pszczyna – Czechowice-Dziedzice – Bielsko-Biała – Żywiec – Zwardoń 08.29
S51 Katowice – Żywiec – Nowy Targ – Zakopane
S6 Katowice – Skoczów – Ustroń Zdrój – Wisła Uzdrowisko – Wisła Głębce

Modernizacja linii kolejowej nr 139 na odcinku Kobiór – Czechowice-Dziedzice wymaga prowadzenia ruchu po jednym torze. Ograniczenie przepustowości na tym odcinku będzie powodować wydłużenie postojów w stacji Pszczyna dla niektórych pociągów ze względu na konieczność oczekiwania do przyjazdu pociągu z drugiego kierunku. Godziny kursowania pociągów w dużym stopniu warunkowane są możliwościami przejazdu przez jednotorowy odcinek. W rozkładzie jazdy zostały ujęte ograniczenia prędkości.

Zmiany w relacjach oraz godzinach kursowania obejmą weekendowe pociągi Sprinter. Połączenia przyspieszone nie będą wydłużane do/z Gliwic w celu uniknięcia zmiany kierunku jazdy w przebudowywanej stacji Katowice, ale w zamian za to do Gliwic zostanie wydłużony pociąg Sprinter Salmopol kursujących dotychczas pomiędzy Rybnikiem a Żywcem. Jeden z dotychczasowych pociągów przyspieszonych pomiędzy Katowicami a Zwardoniem będzie zatrzymywał się na przystankach pośrednich jak pozostałe pociągi relacji S5.

Ze względu na prowadzone prace inwestycyjne na magistrali E-65 pociąg Sprinter Ornak będzie kursować tylko w dni wolne. W sezonie zimowym będzie kursować w soboty, niedziele i święta od 23 grudnia do 7 stycznia oraz od 27 stycznia do 11 lutego. Kończy się modernizacja infrastruktury na odcinku Sucha Beskidzka – Zakopane. Ornak pojedzie nową łącznicą omijającą stację Chabówka, która umożliwia znaczne skrócenie czasu przejazdu oraz
obsługę nowego przystanku Chabówka Stadion. Pociąg skończy bieg w stacji Zakopane bliżej centrum miasta.

W dniach 17 i 18 lutego prace związane z budową wiaduktu w pobliżu stacji Tychy spowodują zamknięcie części torów w stacji. Pociągi w kierunku Katowic wydłużą czas jazdy o ok. 2 minuty, co skutkuje drobnymi zmianami w rozkładzie jazdy.

S5 Katowice – Pszczyna – Czechowice-Dziedzice – Bielsko-Biała – Żywiec – Zwardoń 08.29
S51 Katowice – Żywiec – Nowy Targ – Zakopane

W nowym rozkładzie w dni robocze pojawią się dodatkowe i wydłużone połączenia, które usprawnią dojazdy w godzinach szczytu pomiędzy Zwardoniem, Żywcem i Bielskiem-Białą. Pociąg dotychczas rozpoczynający bieg w Żywcu po godzinie 6:00 odjedzie ze Zwardonia z obsługą dodatkowych przystanków, z kolei w odwrotnym kierunku do Zwardonia zostanie wydłużony pociąg odjeżdżający z Katowic po godzinie 14:00 i Bielska-Białej po 15:00.
Oznacza to, że w kluczowych godzinach pociągi wyjadą ze Zwardonia co około 30 minut, równie często dojadą tam w popołudniowych szczycie. Nowe połączenie pojawi się również na odcinku Żywiec – Czechowice-Dziedzice, którego zadaniem będzie m.in. dowóz do Bielska-Białej na godzinę 8:00.

Zmiany obejmą również pociągi przyspieszone Sprinter – ze względu na prace inwestycyjne kursowanie pociągu Sprinter odjeżdżającego po godzinie 17 z Katowic w kierunku Żywca zostanie zawieszone, a w zamian nowy pociąg przyspieszony będzie odjeżdżać ze stolicy województwa po godzinie 13:00.

Do odwołania pociągi nie będą zatrzymywać się na przystanku Bielsko-Biała Północ ze względu na budowę wiaduktu w ciągu ul. Kwiatkowskiego. Dowóz do przystanku zostanie zapewniony autobusami MZK Bielsko-Biała na podstawie ważnego biletu kolejowego. Szczegółowe informacje o organizacji ruchu, w tym zakresie honorowania, liniach objętych honorowaniem, a także mapą przystanków znajdują się dedykowanym materiale informacyjnym.

W dniach 11 – 15 grudnia oraz od 26 lutego do 1 marca rozkład jazdy wybranych pociągów będzie wariantowany ze względu na planowane ograniczenia przepustowości na szlaku Czechowice-Dziedzice Południowe – Bielsko-Biała Główna związane z budową wiaduktu.

Dla potrzeb prowadzenia inwestycji ruch pociągów będzie wstrzymywany w godzinach nocnych, a ostatnia wieczorna para w dni robocze oprócz 5 stycznia połączeń będzie obsługiwana autobusami komunikacji zastępczej na odcinku Tychy – Czechowice-Dziedzice.

S61 Czechowice-Dziedzice – Chybie – Zebrzydowice – Cieszyn

Na odcinku Czechowice-Dziedzice – Cieszyn zwiększamy liczbę połączeń w dni wolne. Dzięki temu rozkład jazdy jest jednolity we wszystkie dni tygodnia.

S7 Katowice – Orzesze Jaśkowice – Rybnik – Rydułtowy – Racibórz
S71 Katowice – Orzesze Jaśkowice – Rybnik – Wodzisław Śląski – Chałupki – Bohumín

W nowym rozkładzie jazdy pociągi na odcinku Oświęcim – Katowice oraz Katowice – Rybnik – Racibórz / Chałupki nie będą kursować w połączonej relacji. Zmiana wynika z przewidywanych ograniczeń ruchowych w stacji Katowice.

Od 10 grudnia przywracamy bezpośrednie połączenia relacji Katowice – Bohumin. Przez granicę przejedzie 5 par pociągów Kolei Śląskich w dogodnych godzinach. Nowością będzie również nowy przystanek Wodzisław Śląski Centrum, znajdujący się w pobliżu dworca autobusowego i centrum miasta.

Nowa siatka połączeń zakłada bardziej równomierne rozłożenie pociągów. W tym celu zaplanowaliśmy jedną dodatkową parę pociągów na odcinku Wodzisław Śląski – Chałupki, a także uwzględniliśmy uwagi podróżnych, dotyczące obsługi godzin zmianowych w Rybniku. Dokonaliśmy również kilku technicznych zmian związanych z mijaniem się pociągów na odcinkach jednotorowych, co ma na celu poprawę punktualności i stabilności rozkładu jazdy w trakcie prowadzenia zamknięć torowych jednak skutkuje nieznacznymi zmianami w rozkładzie jazdy.

S72 Rybnik – Żory – Pszczyna
S75 Gliwice – Knurów – Rybnik – Chybie – Bielsko-Biała – Żywiec
S76 Gliwice – Knurów – Rybnik – Skoczów – Ustroń Zdrój – Wisła Głębce

Ze względu na ograniczoną przepustowość na odcinku Pszczyna – Goczałkowice-Zdrój pociąg Sprinter Salmopol powróci na trasę przez Chybie.

Relacja pociągu zostanie wydłużona do Gliwic, dzięki czemu mieszkańcy Knurowa, Przyszowic i Leszczyn zyskają bezpośrednie połączenie z Beskidem Żywieckim, a z dodatkowej trasy omijającej modernizowane odcinki będą mogli skorzystać pasażerowie z centralnej i zachodniej części województwa. Aby zachować liczbę połączeń między Rybnikiem a Pszczyną w dni wolne po zmianie trasy pociągu Sprinter Salmopol w rozkładzie jazdy została ujęta jedna dodatkowa para pociągów relacji S72 z postojami na przystankach pośrednich.

Do dyspozycji pasażerów zostanie oddany przystanek Pawłowice Śląskie Centrum.

S8 Katowice – Tarnowskie Góry – Lubliniec

Organizacja ruchu komunikacji zastępczej na modernizowanym odcinku Katowice – Tarnowskie Góry nie ulegnie istotnym zmianom. We współpracy z Zarządem Transportu Metropolitalnego zapewnimy wzajemne honorowanie biletów okresowych w autobusach Kolei Śląskich linii ekspresowej S8, linii zwykłej S80, a także na linii M3 oraz liniach tramwajowych na odcinku Chorzów Rynek – Chorzów Batory Dworzec PKP.

Pełny rozkład jazdy pociągów znajduje się w LINIOWYM ROZKŁADZIE JAZDY