Szczegóły nowego rozkładu jazdy PKP Intercity dla województwa mazowieckiego

Szczegóły nowego rozkładu jazdy PKP Intercity dla województwa mazowieckiego

Nowe połączenie do Monachium, dodatkowe pociągi do Białegostoku i Jeleniej Góry, powrót bezpośrednich całorocznych połączeń do Zakopanego oraz więcej składów kursujących w ramach kategorii InterCity (IC) obsługiwanych komfortowym i nowoczesnym taborem. To najważniejsze nowości dla województwa mazowieckiego w nowym rozkładzie jazdy PKP Intercity, który zacznie obowiązywać od 10 grudnia.

Wraz z nowym rozkładem jazdy do/z Warszawy będzie kursować 166 par pociągów (159 całorocznych i 7 sezonowych). To więcej o 4 połączenia niż w obecnym rozkładzie. Dodatkowo mieszkańcy stolicy będą mogli skorzystać z 16 par połączeń do Poznania, 17 do Katowic i 14 do Wrocławia. Ze stolicy do Łodzi w dni robocze pojedzie 20 par pociągów. Podróżni z Warszawy wygodnie dojadą także do Trójmiasta. Będą mieli do dyspozycji 29 połączeń (22 całoroczne i 7 sezonowych).

Nowe połączenie do Monachium

W nowym rozkładzie, tak jak dotychczas, ze stolicy kursować będzie 15 par połączeń międzynarodowych. Od 10 grudnia skład IC Chopin pojedzie z Warszawy przez Kraków w wydłużonej relacji do Monachium. Po drodze zatrzyma się, m. in. w Ostrawie, Wiedniu i Salzburgu. IC Chopin, oprócz grupy wagonów do Monachium, będzie prowadził również grupę wagonów do Pragi przełączaną w Bohuminie oraz grupę wagonów do Budapesztu, która przełączana będzie w Breclaviu. Z Warszawy nadal kursować będzie 6 par pociągów do Berlina, ale wprowadzony zostanie nowy cykl odjazdów pociągów. Oznacza to, że będą one odjeżdżać ze stolicy kwadrans przed pełną godziną, sześć razy w ciągu doby.

Całoroczne bezpośrednie pociągi do Zakopanego

Dotychczas, ze względu na prace modernizacyjne prowadzone na trasie Kraków – Zakopane, bezpośrednio pociągiem do stolicy Tatr można było dojechać tylko w wakacje i ferie zimowe,
a przez pozostały okres korzystając z zastępczej komunikacji autobusowej do/z Krakowa.

Od 22 grudnia z Warszawy będzie można pojechać w Tatry 2 pociągami wyruszającymi z Trójmiasta (TLK Karpaty i TLK Małopolska), a także składami EIC Tatry oraz IC Karłowicz rozpoczynającymi bieg w stolicy. Pociąg EIC Tatry pokona całą trasę ze stolicy do Zakopanego w czasie 4 godziny i 53 minuty. To skrócenie o ponad 50 minut względem poprzedniego
rozkładu jazdy.

Zmiany w siatce połączeń krajowych

W nowym rozkładzie PKP Intercity zapewniło więcej pociągów pomiędzy Warszawą a Białymstokiem, których liczba wzrośnie z 8 do 9 par stałych połączeń. Wszystko to za sprawą
wydłużenia trasy pociągu IC Fredro, który już od 10 grudnia jeździć będzie w relacji Wrocław – Warszawa – Białystok.

Od wdrożenia nowego rozkładu jazdy wydłużeniu ulegnie relacja pociągów EIP 1602/6102. Pociągi Pendolino zamiast kończyć bieg we Wrocławiu, pojadą do Wałbrzycha i Jeleniej Góry.

Na zmianie rozkładu skorzystają także mieszkańcy Radomia. Od 10 grudnia pociągi IC Żeromski oraz IC Nida zatrzymywać się będą na przystanku Radom Gołębiów.

Wraz ze zmianami rocznego rozkładu jazdy z Warszawy będzie można łatwiej dojechać na Hel. Pociąg sezonowy EIC Jantar relacji Warszawa – Hel – Warszawa, kursujący do tej pory tylko w
wakacje, zapewni dojazd również w majowe, czerwcowe i wrześniowe weekendy.

Wyższy komfort podróżowania

Nowy rozkład jazdy przynosi wzrost komfortu podróżowania. Dzięki wzmacnianiu floty PKP Intercity kolejnymi nowymi i zmodernizowanymi wagonami oraz elektrycznymi zespołami
trakcyjnymi (EZT), zwiększy się liczba pociągów kategorii IC kursująca przez województwo mazowieckie. Nową, wyższą kategorię otrzyma pociąg Uznam jeżdżący między Warszawą
a Świnoujściem oraz Wyczółkowski kursujący między Szczecinem a Lublinem przez Radom.

Od 10 grudnia oba zestawione zostaną z nowoczesnych wagonów. Skład Nida relacji Kielce – Warszawa będzie obsługiwany nowoczesnymi zespołami trakcyjnymi ED160 FLIRT. Natomiast
pociągi Żubr relacji Warszawa – Białystok oraz Czechowicz kursujący z Warszawy do Lublina przez Siedlce zmienią kategorię na wyższą wraz z sukcesywnym odbiorem zmodernizowanych
wagonów w 2024 roku. W efekcie już prawie 90% wszystkich pociągów z/do Warszawy będzie obsługiwane nowoczesnym taborem kategorii IC, EIC lub EIP.

Dostosowanie do prac modernizacyjnych i zmiany w kursowaniu

Obowiązujący od 10 grudnia nowy rozkład jazdy uwzględnia zmiany, które zapewnią optymalne kursowanie pociągów podczas modernizacji linii kolejowych. Do czerwca 2024 roku
kontynuowana będzie modernizacja stacji Warszawa Zachodnia. Część pociągów nadal będzie obsługiwała stację Warszawa Gdańska, zamiast Warszawy Centralnej, lub będzie kursowała
w skróconej relacji do/z Warszawy Wschodniej lub do/z Warszawy Głównej.