Koniec lokomotyw PKP Cargo w PKP Intercity

Koniec lokomotyw PKP Cargo w PKP Intercity

Odbiór pierwszego Griffina z nowego zamówienia oraz zapowiedź kolejnych dostaw jeszcze w tym roku pozwolą PKP Intercity zrezygnować z wynajmu lokomotyw od PKP Cargo.

Obecnie PKP Intercity korzysta jeszcze z trzech wypożyczonych lokomotyw od PKP Cargo. Ich dzierżawa kończy się 31 grudnia 2023 roku. Dodajmy, że okresie wakacyjnym przewoźnik wynajmował nawet 9 lokomotyw EU07 i dwie lokomotywy Vectron od PKP Cargo.

Nowe dostawy

Przypomnijmy, że w środę, 13 grudnia 2023 r., PKP Intercity odebrało pierwszą nową lokomotywę Griffin. W ramach podpisanego w marcu 2023 r. kontraktu o wartości ponad 500 mln zł, Newag dostarczy łącznie 20 nowych pojazdów. W tym miejscu warto przypomnieć, że zakup nowych lokomotyw był konsekwencją upadku firmy Olkol, z którą PKP Intercity podpisało umowę na modernizację 20 lokomotyw EU/EP07 do prędkości 160 km/h.

Problemy firmy z Oleśnicy spowodowały, że przewoźnik rozpoczął poszukiwanie innych możliwości. Pod koniec marca 2022 r. PKP Intercity zaprosiło firmy do złożenia informacji dotyczących warunków wykonania napraw P5 z modernizacją podnoszącą prędkość do 160 km/h dla 20 lokomotyw serii EU/EP07. Na początku maja 2022 r. dowiedzieliśmy się, że informacje nadesłały spółki COMPREMUM oraz Pesa Mińsk Mazowiecki.

W PKP Intercity uznało, że lepiej jest posiadać nowe pojazdy niż modernizować stare, i w sierpniu 2022 r. ogłoszono przetarg na zakup 20 jednosystemowych elektrowozów.

To zapewne także nie ostatnie dostawy takich lokomotyw z Nowego Sącza. PKP Intercity wybrało ofertę Newagu o wartości 1 173 mln zł brutto na dostawę kolejnych 46 pojazdów wraz ze świadczeniem usług utrzymania.

Nie będzie kolejnego przetargu na dzierżawę 10 lokomotyw

PKP Intercity nie planuje także ogłoszenia kolejnego postępowania dotyczącego dzierżawy lokomotyw elektrycznych na 125/160 km/h.

Cztery dotychczasowe przetargi (4 lokomotywy na 125 km/h oraz 6 na 160 km/h) nie zostały rozstrzygnięte, choć w pierwszych trzech jedyną ofertę złożył ten sam wykonawca. Pierwsze postępowanie zostało unieważnione z uwagi na niezgodność z warunkami zamówienia, a drugie z uwagi na nieprawidłowe wniesienie wadium na wszystkie pięć części zamówienia. W trzecim podejściu badanie oferty wykazało, że podlega ona odrzuceniu we wszystkich częściach zamówienia.

W ostatniej próbie nie wpłynęła żadna oferta.