PKP Intercity rozstrzygnęło przetarg na dostawę 46 jednosystemowych lokomotyw elektrycznych wraz ze świadczeniem usług utrzymania. Pojazdy dostarczy Newag.
Na sfinansowanie zamówienia przewoźnik zamierzał przeznaczyć 1 173 469 200 zł brutto. Co ciekawe dokładnie w takiej samej kwocie ofertę złożył Newag.
Nowe pojazdy będą dostosowane do prędkości 160 km/h i zostaną wyposażone w system bezpieczeństwa ETCS poziomu drugiego (L2). Zgodnie z zamówieniem, utrzymanie ich w pierwszym cyklu (do pierwszej naprawy na czwartym poziomie utrzymania P4 włącznie) będzie świadczone przez producenta pojazdów z udziałem pracowników przewoźnika.
Zgodnie z założeniami przewoźnika, odbiór wszystkich pojazdów powinien nastąpić nie później niż w terminie 26 miesięcy od dnia zawarcia umowy, a nowe pojazdy wyjadą na tory w 2025 roku.
Podczas wtorkowego spotkania z dziennikarzami Tomasz Gontarz wiceprezes PKP Intercity powiedział, że przewoźnik rozmawia z Ministerstwem Funduszy i Polityki Regionalnej oraz Ministerstwem Infrastruktury ws. zmian projektów PKP Intercity w ramach KPO, aby je zrealizować zgodnie z terminem, czyli do połowy 2026 r.
Zamiast zakupu składów push-pull, w ramach projektów finansowanych z KPO, chcemy finansować osiem innych projektów taborowych. Jednym z nich jest zakup 46 lokomotyw – przyznał Gontarz.
Wymiana lokomotyw
Zakup 46 lokomotyw to kolejny element strategii taborowej przewoźnika.
Przypomnijmy, że obecnie PKP Intercity ma podpisane umowy na dostawę 51 lokomotyw. W październiku 2022 roku przewoźnik podpisał umowę z bydgoską Pesą na produkcję 16 nowych lokomotyw elektryczno-spalinowych o maksymalnej prędkości 160 km/h w trakcji elektrycznej i 120 km/h w trakcji spalinowej. W marcu 2023 roku zawarta została umowa z firmą NEWAG na zakup 20 lokomotyw elektrycznych typu Gryffin. Natomiast w czerwcu tego roku PKP Intercity skorzystało z prawa opcji i postanowiło rozszerzyć zakup 10 wielosystemowych lokomotyw elektrycznych o kolejne 5 sztuk.