Rozpoczęły się inwestycje PKP PLK na stacji Słupsk oraz na linii w kierunku Lęborka

Rozpoczęły się inwestycje PKP PLK na stacji Słupsk oraz na linii w kierunku Lęborka

Postępują prace przy przebudowie pierwszego z trzech peronów oraz przejścia podziemnego. Rozpoczęła się przebudowa wiaduktu kolejowego nad ul. Szczecińską, co dla kierowców oznacza istotne zmiany w ruchu drogowym. Na odcinku Lębork – Słupsk wykonawca przygotowuje się do budowy drugiego toru. PKP Polskie Linie Kolejowe realizują inwestycje za łączną kwotę ponad 1,8 mld zł netto, dofinansowane ze środków unijnych.

Na stacji Słupsk przebudowane zostaną trzy perony. Aktualnie prace toczą się na peronie nr 3, gdzie powstaje nowa, wyższa konstrukcja, z której podróżni wygodniej wsiądą do pociągu. W przebudowie jest także przejście podziemne, z którego na każdy peron będą prowadzić windy, które ułatwią dostęp do kolei zwłaszcza osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się. Zamontowany zostanie nowoczesny system informacji pasażerskiej, który ułatwi orientację na stacji, a wyświetlacze poinformują o przyjazdach i odjazdach pociągów. Rozpoczęła się budowa nowego budynku nastawni dla lokalnego centrum sterowania Słupsk. Stąd prowadzony będzie sprawny i bezpieczny ruch pociągów.

Zmiany dla kierowców i pieszych

Prace obejmą także przebudowę mostu na Słupi oraz 3 wiaduktów kolejowych na terenie miasta. Najpierw prace obejmą obiekt nad ul. Szczecińską. Ze względu na zakres prac, w nocy z niedzieli na poniedziałek (5-6 maja), zamknięty zostanie ruch pojazdów oraz osób pieszych pod wiaduktem. W uzgodnieniu z zarządcą drogi przygotowane zostały objazdy ulicami Sobieskiego, 3 Maja i Kołłątaja (objazdy alternatywne ulicami Chodkiewicza i Żółkiewskiego oraz Grottgera, Koszalińską, Witkacego i Przemysłową). Dla osób pieszych zapewniona zostanie komunikacja przez stację Słupsk – od strony ul. Konopnickiej z wykorzystaniem tymczasowego przejścia w poziomie torów do dworca autobusowego przy ul. Towarowej. Ruch pociągów podczas prac na wiadukcie będzie utrzymany. Nowe konstrukcje mostu i wiaduktów na terenie miasta zapewnią sprawny i bezpieczny ruch pociągów w kierunku Trójmiasta.

Na szlaku Lębork – Słupsk będzie drugi tor

Na modernizowanym, 47-kilometrowym odcinku linii nr 202 Słupsk – Lębork PLK prowadzą prace ziemne pod zabudowę drugiego toru, który zwiększy przepustowość na trasie, na którą będzie mogło wyjechać więcej pociągów. Wykonawca przystąpił do pierwszych prac związanych z przebudową wiaduktów i przepustów, infrastruktury podziemnej i odwodnienia.

Fot. Remigiusz Krop, PKP PLK

Przebudowane na trasie stacje i przystanki będą bardziej dostępne. Wygodniejsze podróże zapewnią przebudowane stacje i przystanki Leśnice, Pogorzelice, Potęgowo, Głuszyno Pomorskie, Strzyżyno Słupskie, Damnica, Jezierzyce Słupskie. Lepszy dostęp do pociągów umożliwią 3 nowe przystanki: w Runowie, Łebieniu oraz Siemianicach.

Po zakończeniu wszystkich prac na odcinku Lębork – Słupsk, a także planowanych prac na odcinku Gdynia Chylonia – Lębork, oraz po uzyskaniu wymaganych pozwoleń czas podróży między Gdynią Chylonią a Słupskiem skróci się około 15 minut. Pociągi pasażerskie przyśpieszą ze 120 km/h do 160 km/h, a towarowe z 70 km/h do 120 km/h.

Oba zadania są wartę łącznie ponad 1,8 mld zł netto. Zakończenie prac budowlanych na stacji Słupsk oraz na odcinku Lębork – Słupsk planowane jest w 2026 r. Projekt pn. „Prace na linii kolejowej nr 202 na odcinku Gdynia Chylonia – Słupsk” planowany jest do realizacji w ramach dwóch perspektyw finansowych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020(POIiŚ) oraz Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS).