W marcu 2024 r. koleją przetransportowano prawie 18,7 mln ton towarów, co w zestawieniu z marcem ubiegłego roku oznacza spadek o 2,4 mln ton (-11,4%). W przypadku pracy przewozowej, która przekroczyła wartość 4,9 mld tonokilometrów, jest to wynik niższy o prawie 0,6 mld tonokilometrów (-10,3%) wobec danych z marca 2023 r.
Wykonana przez pociągi towarowe praca eksploatacyjna osiągnęła poziom 6,9 mln pociągokilometrów, czyli o 0,7 mln pociągokilometrów mniej (-8,7%) niż w poprzednim roku. W marcu średnia odległość przewozu 1 tony ładunku wyniosła prawie 265 km i była dłuższa o ponad 3 km wobec wyniku z tego samego miesiąca w 2023 r.
Marzec 2024 r. w kolejowych przewozach towarów był nieznacznie lepszy w zestawieniu miesiąc do miesiąca. Masa obsłużonych koleją ładunków wzrosła o 0,9 mln ton (+5,1%). W przypadku pracy przewozowej była to wartość wyższa o ponad 0,3 mld tonokilometrów (+6,6%). W pracy eksploatacyjnej odnotowaliśmy wzrost o ponad 0,3 mln pociągokilometrów (+5,3%). Średnia odległość przewozu 1 tony ładunku w marcu była o prawie 4 km dłuższa niż w lutym.
W pierwszych trzech miesiącach 2024 r. koleją przewieziono prawie 54,2 mln ton ładunków. Pociągi towarowe wykonały pracę przewozową na poziomie ponad 14 mld tonokilometrów, a praca eksploatacyjna przekroczyła poziom 19,8 mln pociagokilometrów. W porównaniu do I kwartału 2023 r. jest to spadek o 6,4 mln ton (-10,5%) w masie przetransportowanych koleją towarów, o ponad 2 mld tonokilometrów (-12,6%) w pracy przewozowej i o prawie 2 mln pociągokilometrów (-9,1%) w wykazanej pracy eksploatacyjnej.
Pierwsze miesiące 2024 r. w kolejowych przewozach towarów pokazują, że segment ten pozostaje pod wpływem negatywnych czynników zewnętrznych, jak wojna w Ukrainie czy niekorzystna globalna sytuacja rynkowa. Na rynku charakteryzującym się malejącym popytem na usługi transportowe przewagę uzyskają podmioty, które wykażą się zdolnością do adaptacji do zmieniających się warunków rynkowych i będą w stanie zaoferować wysoki poziom usług w połączeniu z konkurencyjnymi cenami. Pamiętajmy o polityce UE, która w ramach swojej agendy klimatycznej chce zwiększać transport towarów koleją. Należy zatem zakładać, że obecny spadek wolumenu jest przejściowy − podkreśla dr inż. Ignacy Góra, Prezes UTK.
Udział przewoźników wg masy przewiezionych towarów za okres styczeń-marzec 2024
PKP Cargo | 28,68% |
DB Cargo Polska | 14,35% |
Lotos Kolej | 7,45% |
PKP LHS | 5,35% |
PUK Kolprem | 4,24% |
Freightliner PL | 2,72% |
T&C | 2,48% |
Pol-Miedź Trans | 2,29% |
CTL Logistics | 2,06% |
PCC Intermodal | 2,03% |
CD Cargo Poland | 2,02% |
Udział przewoźników wg pracy przewozowej przewiezionych towarów za okres styczeń-marzec 2024
PKP Cargo | 29,36% |
Lotos Kolej | 11,69% |
PKP LHS | 5,97% |
DB Cargo Polska | 4,74% |
T&C | 3,63% |
Freightliner PL | 3,09% |
CTL Logistics | 3,06% |
PCC Intermodal | 2,96% |
Inter Cargo | 2,26% |
CD Cargo Poland | 2,26% |
PUK Kolprem | 2,08% |
Udział przewoźników wg pracy eksploatacyjnej przewiezionych towarów za okres styczeń-marzec 2024
PKP Cargo | 34,09% |
Lotos Kolej | 11,81% |
DB Cargo Polska | 6,11% |
CTL Logistics | 3,37% |
PCC Intermodal | 2,76% |
PKP LHS | 2,41% |
Freightliner PL | 2,06% |
CD Cargo Poland | 2,00% |
Captrain Polska | 1,95% |
Alza Cargo | 1,89% |
Pol-Miedź Trans | 1,82% |