Takie składy push-pull chce kupić PKP Intercity

Takie składy push-pull chce kupić PKP Intercity

Jak już informowaliśmy, PKP Intercity ogłosiło drugi przetarg na dostawę 38 siedmiowagonowych składów piętrowych typu push-pull wraz z 45 lokomotywami wielosystemowymi oraz świadczeniem usług utrzymania lokomotyw wielosystemowych. Teraz poznaliśmy szczegóły zamówienia.

Zamówienie obejmuje dostawę 45 lokomotyw wielosystemowych, a także 38 wagonów sterowniczych „CAB” oraz 228 wagonów środkowych, w tym: 190 wagonów środkowych „UNI” oraz 38 wagonów środkowych „COMBO” jak również 45 lokomotyw wielosystemowych przeznaczonych do prowadzenia składów typu push-pull, które będą homologowane na terenie Polski i Czech.

Wykonawca zobowiązany jest zapewnić minimum 650 stałych miejsc siedzących dla bazowego składu piętrowego 7-wagonowego złożonego z:

  • jednego wagonu sterowniczego „CAB” z kabiną sterowniczą z miejscami siedzącymi w strefach klasy 1., z czego jeden z pokładów będzie wyznaczony jako strefa ciszy, z dodatkowym automatem do serwowania napojów ciepłych;
  • pięciu wagonów środkowych „UNI” z miejscami siedzącymi w strefach klasy 2, a także minimum z dwoma miejscami na rowery zlokalizowanymi bezpośrednio przy strefie wejścia wraz z dedykowanymi miejscami siedzącymi;
  • jednego wagonu środkowego „COMBO” z miejscami siedzącymi w strefach klasy 2. z przedziałem konduktorskim, strefą PRM, przestrzenią gastro z dwiema maszynami vendingowymi: na napoje ciepłe oraz na napoje zimne i przekąski, strefą dla opiekunów z dziećmi;

Minimalny okres eksploatacji określono  na 30 lat.

Składy zaprojektowane w nowym designie zostaną również wyposażone w szereg udogodnień. Pasażerowie skorzystają z klimatyzowanych wagonów, a w nich znajdą się gniazdka elektryczne 230V oraz USB. Zapewniony będzie także dostęp do WiFi. W trosce o bezpieczeństwo pasażerów w wagonach zastosowany zostanie system monitoringu i defibrylatory. Pojazdy będą dostosowane do potrzeb osób poruszających się na wózkach inwalidzkich czy rodzin z dziećmi.

Wagony będzie również można eksploatować w składach klasycznych, wówczas tylko w funkcji „pull”, tak jak pozostałe wagony przewoźnika.

Przewoźnik oczekuje dostawy lokomotyw w układzie osi Bo’Bo’ z dopuszczalnym nacisk na oś ≤221 kN zasilane napięciami: 3kV DC, 25 kV AC 50 Hz o minimalnej mocy ciągłej wynoszącej 5,5 MW i prędkości eksploatacyjnej co najmniej 200 km/h. Lokomotywy muszą być przystosowane do prowadzenia składów pociągów zmiennokierunkowych typu push-pull oraz składów pociągów klasycznych a także w trakcji wielokrotnej z możliwością jazdy lokomotywy na doprzęgu. Elektrowozy wyposażone będą w czołowe tablice LED połączone z Systemami Informacji Pasażerskiej wagonów środkowych i sterowniczych, monitoring wizyjny CCTV obejmujący szlak, sprzęgi, pantografy i boki.

Wykonawca obowiązany jest do wniesienia wadium w kwocie 27 mln zł.

Zamawiający wymaga dostawy wszystkich pojazdów w terminie do 54 miesięcy od dnia zawarcia umowy, przy czym dostawy pierwszych pojazdów w postaci 3 lokomotyw, 2 wagonów sterowniczych oraz 12 wagonów środkowych w terminie do 30 miesięcy od dnia zawarcia umowy i dostawy kolejnych pojazdów nie później niż w terminach wskazanych w harmonogramie ramowym określonym w projektowanych postanowieniach umowy

PKP Intercity wymaga, żeby usługi utrzymania lokomotyw świadczone były przez okres wskazany w ofercie przez wykonawcę, zgodnie z następującymi wymogami: nie krócej niż przez 72 miesiące liczone od dnia protokolarnego odbioru końcowego dostawy pierwszej Lokomotywy do momentu wykonania i odebrania przez Zamawiającego pierwszej naprawy na poziomie utrzymania P4 dla każdej z lokomotyw osobno, z zastrzeżeniem, że usługa utrzymania lokomotyw kończy się indywidualnie dla każdej z Lokomotyw po wykonaniu pierwszej naprawy P4.

Przy dokonywaniu wyboru najkorzystniejszej oferty, przewoźnik kierować  się  będzie następującymi kryteriami:

  • wartość dostawy wszystkich pojazdów – waga 60 punktów
  • stawka  za  świadczenie  usług  utrzymania  za  1  km  przebiegu  lokomotywy – waga 13 punktów
  • okres gwarancji ram wózków oraz konstrukcji pudła i ostoi pojazdu – waga 5 punktów
  • maksymalna  liczba  zdarzeń  powodujących  utratę  zasadniczych  cech  eksploatacyjnych w przebiegu rocznym lokomotyw – waga 5 punktów
  • współczynnik gotowości lokomotyw – waga 5 punktów
  • współczynnik niezawodności lokomotyw – waga 5 punktów
  • wskaźnik  ilości  stałych  miejsc  siedzących  na  metr  bieżący  całkowitej  długości  składu siedmiowagonowego – waga 5 punktów
  • prędkość maksymalna pojazdów –waga 2 punkty.

Termin składania ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu mija 5 września 2023 r.

Przypomnijmy, że pierwsze postępowanie na dostawę 38 siedmiowagonowych składów piętrowych typu push-pull wraz z 45 lokomotywami wielosystemowymi oraz świadczeniem usług utrzymania lokomotyw wielosystemowych PKP Intercity ogłosiło 13 lipca 2021 r. Przewoźnik postawił przed wykonawcami szereg wymagać dotyczących zarówno lokomotyw jaki wagonów. W połowie sierpnia 2021 r. spółka poinformowała o wpłynięciu dziewięć wniosków o dopuszczenie do udziału w dialogu technicznym. W ramach dialogu uczestnicy poproszeni zostali o wypełnienie „Ankiety uczestnika dialogu technicznego […]”, opracowanej przez przewoźnika. Wtedy też przewoźnik poinformował o maksymalnej liczbie wagonów jakie może liczyć skład podając, że zakładana maksymalna konfiguracja to 10 wagonów środkowych oraz 1 wagon sterowniczy. 1 października 2021 r. PKP Intercity poinformowało, że siedem podmiotów złożyło wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu.

Pod koniec stycznia 2023 r.  do PKP Intercity wpłynęła tylko jedna oferta w kwocie 7 824 714 650,47 zł brutto złożona przez konsorcjum Pesa Bydgoszcz oraz Newag. Na sfinansowanie zamówienia PKP Intercity zamierza przeznaczyć 5 412 569 736,00 zł brutto.