W marcu 2024 r. pociągami podróżowało ponad 33,2 mln pasażerów

W marcu 2024 r. pociągami podróżowało ponad 33,2 mln pasażerów

W marcu 2024 r. kolej przewiozła ponad 33,2 mln pasażerów − o 2,1 mln więcej (+6,8%) niż w marcu 2023 r. Wykonana przez pociągi pasażerskie praca przewozowa przekroczyła 2,1 mld pasażerokilometrów − wzrost rok do roku wyniósł 0,2 mld pociągokilometrów (+12,9%). Pracę eksploatacyjną wykonano na poziomie 17,1 mln pociągokilometrów – to o ponad 1,3 mln pociągokilometrów więcej (+8,4%) niż w marcu w 2023 r. Średnia odległość, jaką pasażer kolei pokonał w marcu tego roku, wyniosła 63,4 km, czyli o ponad 3 km więcej niż przed rokiem.

W przypadku liczby pasażerów, pracy przewozowej i eksploatacyjnej są to najwyższe wartości uzyskane za marzec w statystykach miesięcznych UTK od 2012 r.

W marcu, w porównaniu do lutego, z usług kolei skorzystało o 1,6 mln pasażerów więcej (+4,9%), praca przewozowa była o niespełna 0,1 mld pasażerokilometrów wyższa (+4,1%), a praca eksploatacyjna wzrosła o 0,9 mln pociągokilometrów (+5,8%). W zestawieniu do lutego, odnotowano nieznaczny spadek parametru średniej odległości przejazdu pasażera − o 0,5 km.

W I kwartale 2024 r. z usług kolei skorzystało ponad 96,3 mln osób, a pociągi pasażerskie wykonały 6,1 mld pasażerokilometrów pracy przewozowej. Praca eksploatacyjna przekroczyła poziom 50,3 mln pociągokilometrów. W zestawieniu z I kwartałem 2023 r. jest to wzrost o prawie 8,3 mln (+9,4%) w liczbie pasażerów, o 0,6 mld pociągokilometrów (+10,9%) w wykonanej pracy przewozowej i o 3,7 mln pociągokilometrów (+7,9%) w pracy eksploatacyjnej.

Wyniki pierwszego kwartału 2024 r. w przewozach pasażerskich są bardzo optymistyczne. Możemy się tylko cieszyć, że kolej, która cały czas jest na etapie modernizacji, sukcesywnie przyciąga do siebie nowych pasażerów. Jest jeszcze wiele obszarów do ulepszenia, chociażby punktualność. Ale warto o to zawalczyć, bo kolej w Polsce ma duży potencjał, by wozić jeszcze więcej osób − komentuje wyniki w przewozach I kwartału 2024 r. dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

Udział przewoźników malejąco wg liczby pasażerów za okres styczeń-marzec 2024

przewoźnikliczba pasażerów
Polregio24,85%
PKP Intercity17,38%
Koleje Mazowieckie16,45%
PKP SKM w Trójmieście12,14%
Koleje Śląskie5,82%
Koleje Dolnośląskie5,72%
Koleje Wielkopolskie4,95%
SKM Warszawa4,64%
Koleje Małopolskie3,12%
Łódzka Kolej Aglomeracyjna2,74%
Warszawska Kolej Dojazdowa1,29%
Arriva RP0,74%
Pozostali/Others0,18%

Udział przewoźników malejąco wg pracy przewozowej za okres styczeń-marzec 2024

przewoźnikpraca przewozowa
PKP Intercity57,14%
Polregio16,61%
Koleje Mazowieckie7,50%
Koleje Dolnośląskie4,09%
Koleje Śląskie3,71%
PKP SKM w Trójmieście3,63%
Koleje Wielkopolskie2,67%
Łódzka Kolej Aglomeracyjna1,29%
Koleje Małopolskie1,14%
SKM Warszawa1,10%
Pozostali/Others0,45%
Arriva RP0,40%
Warszawska Kolej Dojazdowa0,28%

Udział przewoźników malejąco wg pracy eksploatacyjnej za okres styczeń-marzec 2024

przewoźnikpraca eksploatacyjna
PKP Intercity34,04%
Polregio28,71%
Koleje Mazowieckie10,04%
Koleje Dolnośląskie6,72%
Koleje Wielkopolskie5,45%
Koleje Śląskie4,41%
Łódzka Kolej Aglomeracyjna3,12%
Koleje Małopolskie1,92%
SKM Warszawa1,73%
PKP SKM w Trójmieście1,48%
Arriva RP1,41%
Warszawska Kolej Dojazdowa0,57%
Pozostali/Others0,40%