W marcu 2024 r. kolej przewiozła ponad 33,2 mln pasażerów − o 2,1 mln więcej (+6,8%) niż w marcu 2023 r. Wykonana przez pociągi pasażerskie praca przewozowa przekroczyła 2,1 mld pasażerokilometrów − wzrost rok do roku wyniósł 0,2 mld pociągokilometrów (+12,9%). Pracę eksploatacyjną wykonano na poziomie 17,1 mln pociągokilometrów – to o ponad 1,3 mln pociągokilometrów więcej (+8,4%) niż w marcu w 2023 r. Średnia odległość, jaką pasażer kolei pokonał w marcu tego roku, wyniosła 63,4 km, czyli o ponad 3 km więcej niż przed rokiem.
W przypadku liczby pasażerów, pracy przewozowej i eksploatacyjnej są to najwyższe wartości uzyskane za marzec w statystykach miesięcznych UTK od 2012 r.
W marcu, w porównaniu do lutego, z usług kolei skorzystało o 1,6 mln pasażerów więcej (+4,9%), praca przewozowa była o niespełna 0,1 mld pasażerokilometrów wyższa (+4,1%), a praca eksploatacyjna wzrosła o 0,9 mln pociągokilometrów (+5,8%). W zestawieniu do lutego, odnotowano nieznaczny spadek parametru średniej odległości przejazdu pasażera − o 0,5 km.
W I kwartale 2024 r. z usług kolei skorzystało ponad 96,3 mln osób, a pociągi pasażerskie wykonały 6,1 mld pasażerokilometrów pracy przewozowej. Praca eksploatacyjna przekroczyła poziom 50,3 mln pociągokilometrów. W zestawieniu z I kwartałem 2023 r. jest to wzrost o prawie 8,3 mln (+9,4%) w liczbie pasażerów, o 0,6 mld pociągokilometrów (+10,9%) w wykonanej pracy przewozowej i o 3,7 mln pociągokilometrów (+7,9%) w pracy eksploatacyjnej.
Wyniki pierwszego kwartału 2024 r. w przewozach pasażerskich są bardzo optymistyczne. Możemy się tylko cieszyć, że kolej, która cały czas jest na etapie modernizacji, sukcesywnie przyciąga do siebie nowych pasażerów. Jest jeszcze wiele obszarów do ulepszenia, chociażby punktualność. Ale warto o to zawalczyć, bo kolej w Polsce ma duży potencjał, by wozić jeszcze więcej osób − komentuje wyniki w przewozach I kwartału 2024 r. dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.
Udział przewoźników malejąco wg liczby pasażerów za okres styczeń-marzec 2024
przewoźnik | liczba pasażerów |
Polregio | 24,85% |
PKP Intercity | 17,38% |
Koleje Mazowieckie | 16,45% |
PKP SKM w Trójmieście | 12,14% |
Koleje Śląskie | 5,82% |
Koleje Dolnośląskie | 5,72% |
Koleje Wielkopolskie | 4,95% |
SKM Warszawa | 4,64% |
Koleje Małopolskie | 3,12% |
Łódzka Kolej Aglomeracyjna | 2,74% |
Warszawska Kolej Dojazdowa | 1,29% |
Arriva RP | 0,74% |
Pozostali/Others | 0,18% |
Udział przewoźników malejąco wg pracy przewozowej za okres styczeń-marzec 2024
przewoźnik | praca przewozowa |
PKP Intercity | 57,14% |
Polregio | 16,61% |
Koleje Mazowieckie | 7,50% |
Koleje Dolnośląskie | 4,09% |
Koleje Śląskie | 3,71% |
PKP SKM w Trójmieście | 3,63% |
Koleje Wielkopolskie | 2,67% |
Łódzka Kolej Aglomeracyjna | 1,29% |
Koleje Małopolskie | 1,14% |
SKM Warszawa | 1,10% |
Pozostali/Others | 0,45% |
Arriva RP | 0,40% |
Warszawska Kolej Dojazdowa | 0,28% |
Udział przewoźników malejąco wg pracy eksploatacyjnej za okres styczeń-marzec 2024
przewoźnik | praca eksploatacyjna |
PKP Intercity | 34,04% |
Polregio | 28,71% |
Koleje Mazowieckie | 10,04% |
Koleje Dolnośląskie | 6,72% |
Koleje Wielkopolskie | 5,45% |
Koleje Śląskie | 4,41% |
Łódzka Kolej Aglomeracyjna | 3,12% |
Koleje Małopolskie | 1,92% |
SKM Warszawa | 1,73% |
PKP SKM w Trójmieście | 1,48% |
Arriva RP | 1,41% |
Warszawska Kolej Dojazdowa | 0,57% |
Pozostali/Others | 0,40% |