Kujawsko-pomorskie: oferty na nowe EZT-y poznamy nieco później

Kujawsko-pomorskie: oferty na nowe EZT-y poznamy nieco później

Siedem czteroczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych ma dostarczyć na kujawsko-pomorskie tory wykonawca, który zostanie wyłoniony w trwającym postępowaniu przetargowym. Oferty najwcześniej poznamy w połowie maja.

 Unowocześniamy nasz tabor kolejowy. Pod koniec ubiegłego roku na kujawsko-pomorskie tory wyjechało pięć elektrycznych zespołów trakcyjnych wyprodukowanych w bydgoskiej Pesie. Za nami również remonty infrastruktury i nie zwalniamy z zakupami. Chcemy zapewnić pasażerom wysoki standard i wygodę podróży – mówi marszałek Piotr Całbecki.

Przypomnijmy, że ramach zamówienia podstawowego przedmiotem zamówienia jest dostawa jednego nowego elektrycznego zespołu trakcyjnego wraz ze świadczeniem usług serwisowych w okresie 96 miesięcy od daty przekazania elektrycznego zespołu trakcyjnego. Zamawiający przewiduje skorzystanie z dwóch praw opcji.

Poza dostawą pojazdów, postępowanie obejmuje także świadczenie asysty technicznej dla każdego z nich przez okres ośmiu lat od dnia dostawy oraz przekazanie przez producenta tzw. „pakietu naprawczego”. Nowe pojazdy umożliwią zabranie na pokład minimum 380 osób (w tym 180 miejsc siedzących i osoby na wózkach inwalidzkich) oraz rowery. Wygodne fotele zostaną wyposażone w gniazdka elektryczne i USB do ładowania laptopów i telefonów. Podróż umili także bezprzewodowy Internet i klimatyzacja. Na wyposażeniu każdego z pociągów znajdą się ratujące życie defibrylatory.

Pojazdy będą napędzane silnikami asynchronicznymi o sumarycznej mocy ciągłej minimum 2000 kW i pozwolą na jazdę z prędkością 160 km/h. Wśród wymagań znalazły się również między innymi systemy rozkładu jazdy, monitoringu, emisji reklam, pętli indukcyjnych czy łączności, w które wykonawca musi wyposażyć pojazdy.

Większość pociągów zostanie zakupiona ze środków z naszego programu Funduszy Europejskich dla Kujaw i Pomorza 2021-2027. Na dwa pojazdy samorząd województwa otrzymał wsparcie z Rządowego Funduszu Polski Ład.

 Wobec potencjalnych wykonawców postawiono wymagania, które poświadczą o jakości pojazdów oraz rzetelności usług wsparcia technicznego. 

Przypomnijmy, że pod koniec ubiegłego roku na tory w regionie wyjechało pięć nowych pojazdów ELF2, które kosztowały 180 mln zł, a ich zakup został sfinansowany z naszego Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego 2014-2020.

Obecnie tabor samorządu to 18 pojazdów spalinowych i 15 o napędzie elektrycznym.