Związkowcy apelują w sprawie bezpieczeństwa ruchu kolejowego

Związkowcy apelują w sprawie bezpieczeństwa ruchu kolejowego

Związek Zawodowy Maszynistów Kolejowych w Polsce wystosował apel do koleżanek i kolegów maszynistów o szczególne zachowanie standardów pracy maszynisty, profesjonalizm oraz skupienie uwagi wyłącznie na czynnościach związanych z prowadzeniem pociągów podczas służby. Odzew ZZMK jest odpowiedzią na ostatnie wydarzenia, szczególnie w województwie śląskim, gdzie w ciągu kilku dni pociągi PKP Intercity były kierowane na niewłaściwe tory.

Pamiętajmy, że jednoosobowo odpowiadamy za zdrowie i życie — swoje, podróżnych, a także wszystkich uczestników ruchu kolejowego. Każdego dnia niesiemy to brzemię odpowiedzialności. Mimo ciągłych zmian rozkładów, prac remontowych i modernizacyjnych to od naszego refleksu i skupienia zależy bezpieczeństwo – czytamy w apelu ZZKM w Polsce.

Przedstawiciele organizacji zwrócili się do maszynistów aby w czasie służby nie było chwili dekoncentracji ani zajmowania się innymi sprawami.

Tym bardziej w obliczu trudnej sytuacji geopolitycznej, działań wojennych tuż za wschodnią granicą i różnego typu nowych zagrożeń i możliwych prowokacji.

Wchodząc do kabiny bezwzględnie wyłączajmy i głęboko schowajmy telefon komórkowy nawet ten służbowy oraz wylogujmy się z problemów życia prywatnego po to, aby móc bezpiecznie wrócić do naszych domów.

Jesteśmy profesjonalistami i koncentrujemy się wyłącznie na odpowiedzialnym zadaniu, które nam powierzono. Zróbmy wszystko co należy, aby zawód maszynisty, który jest zawodem powszechnego zaufania, nadal takim pozostał. To bardzo ważne! Niech katastrofy w Szczekocinach i Babach pozostaną tylko bolesną przestrogą na przyszłość, a nie punktem odniesienia. Nie obciążajmy swoich sumień pamięcią o nowych ofiarach – napisali w apelu przedstawiciele Związku.

Związkowcy zaapelowali także do zarządów przewoźników kolejowych o odciążenie maszynistów instruktorów od biurokratycznych zajęć i innych czynności odrywających od głównych zadań na rzecz całkowitego poświęcenia i skupienia się na szkoleniu maszynistów na sali wykładowej i na pojeździe, tak by podnosili ich umiejętności i kwalifikacje.

Utrzymanie wysokich standardów bezpieczeństwa leży w interesie całej branży kolejowej. Zwracamy się do pracodawców, aby przeanalizowali raz jeszcze ciągle zwiększające się obciążenia i ilość bodźców jakim poddawany jest maszynista i refleksję z tego tytułu zmierzającą do eliminacji potencjalnych zagrożeń oraz zapewnienie odpowiedniej organizacji pracy.

Razem dołóżmy starań, aby bezpieczeństwo stanowiło priorytet w codziennych – podsumowali przedstawiciele Związku Zawodowego Maszynistów Kolejowych w Polsce.

Przypomnijmy, 15 kwietnia 2024 r. pociąg PKP Intercity IC 106 „Sobieski” relacji Wiedeń Hbf – Gdynia Główna wjechał na tor, na którym stała drezyna PKP PLK. Od zderzenia oba pociągi dzieliło około 115 metrów. Do kolejnego niebezpiecznego incydentu na terenie ISE Rybnik doszło we wtorek. Skład IC nr 117 „Silesia” relacji Praha-Vrsovice – Warszawa Gdańska został skierowany na grupę na grupę torów towarowych. Użyto sygnału radio stop i zatrzymano skład w odległości około 400 metrów od składu towarowego stojącego na torze.