Nie będzie napraw P5 lokomotyw EU/EP07

Nie będzie napraw P5 lokomotyw EU/EP07

W ostatnim czasie PKP Intercity otworzyło oferty na wykonanie napraw P4 50 lokomotywach serii EU/EP07. Propozycje wykonawców przekraczają budżet przewoźnika i postępowanie prawdopodobnie zakończy się unieważnieniem. Co wiemy to na pewno, to decyzja spółki, że nie będzie kolejnego poziomu napraw tych elektrowozów czyli napraw P5.

Jak poinformowała Kolejowy Portal Agnieszka Serbeńska z zespołu prasowego PKP Intercity, strategia inwestycyjna w zakresie taboru do 2030 roku nie przewiduje wykonania standardowej naprawy P5 lokomotyw EU/EP07.

Te pojazdy po komisyjnym zakwalifikowaniu do sprzedaży zostaną poddane procesowi zbycia – dodała Serbeńska.

Obecnie ponad 50 lokomotyw EU/EP07 jest wyłączonych z eksploatacji z uwagi na konieczność przeprowadzenia naprawy P5. PKP Intercity odstawiło „w krzaki” w zasadzie wszystkie elektrowozy w zielonej malaturze, w tym EP07-174 „szpinak”, lokomotywie której w połowie czerwca 2020 PKP Intercity przywróciło historyczną malaturę.

Przypomnijmy, że we wrześniu 2020 r. PKP Intercity podpisało z oleśnicką firmą Olkol umowę na modernizację 20 lokomotyw elektrycznych serii EU/EP07. Warty niemal 200 mln zł brutto kontrakt miał być elementem realizowanego programu inwestycyjnego w historii przewoźnika. Niestety problemy firmy z Oleśnicy spowodowały, że przewoźnik rozpoczął szukanie innych możliwości. Pod koniec marca 2022 r. spółka zaprosiła zainteresowane firmy do złożenia informacji dotyczącej warunków wykonania napraw na piątym poziomie utrzymania P5 z modernizacją podnoszącą prędkość do 160 km/h 20 lokomotyw serii EU/EP07. Informacje nadesłały spółki COMPREMUM oraz Pesa Mińsk Mazowiecki.

PKP Intercity uznało, że lepiej jednak kupić nowe pojazdy niż modernizować stare i ogłoszono przetarg na dostawę 20 nowych lokomotyw elektrycznych jednego typu wraz ze świadczeniem usług utrzymania. Postępowanie wygrał Newag. Nowosądecki producent dostarczy pojazdy za blisko 525 mln zł brutto.