15 pojazdów Elf 2 w parku taborowym Kolei Dolnośląskich

15 pojazdów Elf 2 w parku taborowym Kolei Dolnośląskich

Koleje Dolnośląskie odebrały już 15 z 25 zamówionych pojazdów Elf 2, które produkuje Pesa Bydgoszcz.

Dolnośląski przewoźnik od ponad roku eksploatuje pojazdy 48WEc. Z naszych informacji wynika, że pojazdy cierpią na choroby „wieku dziecięcego”. Tylko w październiku większość pojazdów, zarówno z pierwszych dostaw jak i tych ostatnich miało drobne problemy, które wpłynęły na kursowanie pociągów spółki.

Przypomnijmy, że początkowo nowe pojazdy miały zostać wprowadzone do obsługi połączeń Kolei Dolnośląskich z początkiem września ale problemy z innym taborem spowodowały, że cały proces szkolenia maszynistów znacznie przyspieszył. Pierwszy nowy Elf 2, 48WEc-025 w swoją pierwszą podróż udał się do Jelcza-Laskowice przez Dobrzykowice.

Koleje Dolnośląskie przetarg na zakup pięciu nowych składów elektrycznych rozstrzygnęły w czerwcu 2020 r. O kontrakt walczyły dwie polskie firmy, Newag i Pesa Bydgoszcz. Ostatecznie, pod koniec września 2020 r. przewoźnik podpisał umowę z bydgoskim producentem, która pozwalała w przyszłości dokupić kolejne pojazdy. Koleje Dolnośląskie skorzystały z tej możliwości i już w połowie marca 2021 r. podjęto decyzję o skorzystaniu z prawa opcji i zamówieniu kolejnych 8 pięcioczłonowych składów. Pierwszy wyprodukowany Elf 2 Kolei Dolnośląskich rozpoczął testach w Żmigrodzie listopadzie 2021 r. Dodajmy, że pod koniec marca 2022 r. spółka podpisała umowę na dostawę kolejnych 12 składów Elf 2.

Zgodnie z podpisanymi umowami, ostatni Elf2 trafi do przewoźnika pod koniec listopada 2024 r.

Pojazdy Elf 2 to pięcioczłonowe elektryczne zespoły trakcyjne, dedykowane do ruchu regionalnego z prędkością maksymalną do 160 km/h. Mają ponad 90 metrów długości, 286 miejsc siedzących, a w sumie mogą jednocześnie przewieźć prawie 500 pasażerów. Składy spełniają najnowsze normy TSI, są dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, wszystkim podróżnym gwarantują komfort i bezpieczeństwo jazdy. Były zaprojektowane z myślą o funkcjach zwiększających komfort podróżowania. Stąd przestronne, klimatyzowane wnętrze, czy interkom zapewniający komunikację pasażerów z maszynistą.