Ostatnio PKP Intercity rozstrzygnęło przetarg na dostawę 300 nowych wagonów, z opcją na kolejne 150. Przewoźnik nie zamierza się na tym zatrzymać i przygotowuje się do kolejnych zakupów – tym razem planuje nabyć prawie 400 wagonów.
Przewoźnik opublikował postępowanie RFI, którego przedmiotem jest pozyskanie wiedzy o szacunkowych kosztach i czasie realizacji projektu.
Termin składania dokumentów mija 8 kwietnia 2024 r.
Przewoźnik pyta o cenę dostawy sześciu rodzajów wagonów:
- 71 wagonów 1 klasy przedziałowych/ bezprzedziałowych klimatyzowanych wraz z wykonaniem przeglądu na 3. poziomie utrzymania,
- 72 wagonów 2 klasy przedziałowych klimatyzowanych wraz z wykonaniem przeglądu na 3. poziomie utrzymania,
- 108 wagonów 2 klasy bezprzedziałowych klimatyzowanych wraz z wykonaniem przeglądu na 3. poziomie utrzymania,
- 36 wagonów 2 klasy przedziałowych klimatyzowanych przystosowanych do przewozu osób z ograniczoną mobilnością wraz z wykonaniem przeglądu na 3. poziomie utrzymania,
- 72 wagonów 2 klasy bezprzedziałowych klimatyzowanych przystosowanych do przewozu rowerów z co najmniej 8 hakami na rowery wraz z wykonaniem przeglądu na 3. poziomie utrzymania,
- 36 wagonów restauracyjnych klimatyzowanych wraz z wykonaniem przeglądu na 3. poziomie utrzymania.
Na każdy dostarczony wagon przewoźnik oczekuje 48-miesięcznej gwarancji i rękojmi.
Podobnie jak w już rozstrzygniętym przetargu, także i teraz wagony mają mieć dopuszczenie do eksploatacji w Polsce, Czechach, Niemczech, Austrii, Słowacji, na Węgrzech i Litwie. Na przedstawienie homologacji pozwalającej na wjazd do wymienionych krajów wykonawca będzie miał 4 lata.
Wagony powinny być:
- zbudowane z fabrycznie nowych elementów, zespołów, podzespołów, części,
- przystosowane do prędkości 200 km\h,
- wyposażone w bezprzewodowy Internet,
- wyposażenie w gniazda do ładowania dla pasażerów(230V i USB)
- wyposażone w dynamiczny system informacji pasażerskiej,
- wyposażenie w instalacje wykrywania pożaru w przedziałach, kabinach WC oraz przedsionkach i korytarzach,
- wyposażenie w zintegrowany system zdalnej diagnostyki z możliwością zdalnej transmisji danych,
- wyposażenie w zintegrowany w system CCTV z możliwością zdalnej transmisji danych.
Przypomnijmy, że na początku marca PKP Intercity rozstrzygnęło przetarg na dostawę do nowych wagonów. Za realizację projektu o wartości 4 238 580 000,00 zł brutto (6 357 870 000,00 zł brutto z opcją) odpowiadać będzie firma H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych.
Dodajmy, że zgodnie z przyjętą strategią, do 2030 roku PKP Intercity zamierza mieć w swoim parku taborowym wyłącznie nowe lub zmodernizowane pojazdy. Dotychczas przewoźnik podpisał umowy na modernizację oraz zakup nowoczesnego taboru o łącznej wartości 11 mld złotych brutto.