Polregio planuje kupić nawet 300 pojazdów

Polregio planuje kupić nawet 300 pojazdów

Środki z KPO są bardzo ważnym elementem drugiego etapu restrukturyzacji naszej firmy – powiedział Marcel Klinowski, wiceprezes Polregio podczas panelu „Infrastruktura transportowa w Europie Centralnej” w ramach XVI Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

Polregio, po otrzymaniu pomocy publicznej w latach 2015-2018, może ponownie inwestować duże środki w wymianę taboru.

Potrzeby są olbrzymie, ponieważ w ciągu najbliższej dekady mówimy o co najmniej 250 pojazdach elektrycznych oraz 50 na linie niezelektryfikowane. KPO to jeden ze środków do realizacji tego najważniejszego obecnie celu, który stoi przed Polregio czyli zwiększenia komfortu pasażerów – mówił wiceprezes Polregio.

Wiceprezes Klinowski przypomniał podczas dyskusji, że spółka złożyła wnioski na zakup 98 pojazdów. Nie ukrywał jednocześnie, że wyprodukowanie takiej liczby pojazdów do połowy 2026 roku będzie trudnym zadaniem.

Wszyscy producenci mówią wprost, że pierwszy pojazd może być dostarczony w ciągu 36 miesięcy od zakontraktowania, a kolejne co 5 miesięcy. Daje to rzeczywistą perspektywę realizacji tak dużego zamówienia w okresie bliższym 3-4 lat, a nie dwuletnim. Dlatego też nasze postulaty kierujemy do rządu i decydentów przy rewizji KPO, aby zmienić ten kamień milowy w duchu, który obecnie funkcjonuje w transporcie miejskim – dodał przedstawiciel Polregio.

Chodzi o to, by rozliczać państwo członkowskie z zakontraktowania, a nie z dostaw.

Żaden producent czy nawet konsorcjum producentów nie jest w stanie w tak krótkim czasie, przy obecnym portfelu zamówień, zrealizować takich dostaw tak szybko – podkreślił Klinowski.

Przedstawiciel Polregio zaznaczył, że cały program inwestycyjny szacowany jest na 11 mld zł.

Do KPO zgłosiliśmy projekty o łącznej wartości ponad 3 mld zł. Potrzeby są więc nadal spore. Proponujemy, aby kolejne środki na inwestycje taborowe pochodziły z wpływów z uprawnień do emisji CO2 lub z programu EU ETS 2, który będzie realizowany w latach 2025-2026 – wyjaśnił wiceprezes.

Przypomnijmy, że Polregio podpisało na początku 2023 r. umowy ramowe na dostawę do 200 nowych EZT-ów z czterema producentami.