Na jakim etapie jest realizacja wagonowej strategii taborowej PKP Intercity?

Na jakim etapie jest realizacja wagonowej strategii taborowej PKP Intercity?

Zgodnie z przyjętą strategią, do 2030 roku PKP Intercity zamierza mieć w swoim parku taborowym wyłącznie nowe lub zmodernizowane pojazdy. Ostatnio w mediach pojawiła się informacja, że prawie połowa wagonów przewoźnika została odstawiona. Zapytaliśmy spółkę, na jakim etapie jest realizacja strategii jeśli chodzi o wagony.

PKP Intercity dysponuje łącznie 2059 wagonami, z których 265 to pojazdy dostosowane do prędkości 200 km/h.

130 wagonów znajduje się w obiegu i realizuje przyjęty rozkład jazdy. W obowiązkowym cyklu przeglądowo-naprawczym oraz w modernizacji na poziomach od P1 do P5 jest 133 wagony. 2 wagony dostosowane do prędkości 200 km/h zostały zaplanowane do skierowania do zakładów naprawczych taboru kolejowego – wylicza biuro prasowe PKP Intercity.

Spółka nie przewiduje kasacji żadnego z wagonów na 200 km/h.

Modernizacje i kasacje

W przypadku wagonów do prędkości 160 km/h, 404 wagony są skierowane do modernizacji oraz obowiązkowego cyklu przeglądowo-naprawczego na poziomach od P1 do P5. Kolejne 205 wagonów przewoźnik zaplanował skierować do zakładów naprawczych.

92 wagony dostosowane do 160 km/h, tj. niespełna 4,5% z łącznej liczby dysponowanych, są przeznaczone do kasacji – zaznacza spółka.

Wiemy również, że spółka obecnie posiada w procesie eksploatacyjnym 67 wagonów gastronomicznych, z czego do ruchu dostępnych jest ok. 50 wagonów. W posiadaniu przewoźnika jest również 210 wagonów rowerowych, z czego do ruchu dostępnych jest średnio ok. 170 sztuk.

Spółka obecnie posiada w procesie eksploatacyjnym 61 wagonów sypialnych, z czego do ruchu dostępnych jest ok. 45 wagonów. W posiadaniu przewoźnika jest również 21 wagonów z miejscami do leżenia, z czego do ruchu dostępnych jest średnio ok. 15 sztuk.

Dotychczasowa realizacja

Realizując przyjętą w 2016 r. strategię inwestycyjną, PKP Intercity podpisało umowy na modernizację oraz zakup nowoczesnego taboru o łącznej wartości 11 mld złotych brutto.

Spółka zakupiła m.in. 81 nowych wagonów od FPS Cegielski. Ostatnie zostały odebrane na początku 2023 r. Tym samym zrealizowana została warta blisko 700 mln zł brutto umowa.

W październiku 2023 roku PKP Intercity podpisało umowę o wartości ponad 200 mln zł z H. Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych na naprawy 32 wagonów. Pod koniec 2023 r. spółka podpisała kolejną umowę, tym razem z PKP Intercity Remtrak na wykonanie naprawy okresowej 45 wagonów, które po zakończeniu będą wielofunkcyjnymi pojazdami typu COMBO.

Ostatnio informowaliśmy, że PKP Intercity rozstrzygnęło przetarg na zakup 300 wagonów z możliwością zamówienia kolejnych 150 sztuk.

Przewoźnik sukcesywnie odbiera także wagony po modernizacji wykonanej przez FPS Cegielski w ramach umowy z 2022 roku na wykonanie naprawy okresowej na piątym poziomie utrzymania wraz z modernizacją 90 wagonów typu 111A oraz 141A oraz ich późniejszych przeglądów na trzecim poziomie utrzymania. Wartość całego zamówienia wynosi 494,8 mln zł brutto.

Dodajmy, że na początku 2024 r. przewoźnik rozeznawał rynek ws. wykonania napraw na 4-tym poziomie utrzymania oraz przeglądów na 3-cim poziomie utrzymania 450 wagonów różnego typu. Ich wyłączenia do napraw planowane są do połowy 2025 r. co pokazuje, że spółka już planuje przyszłe prace biorąc pod uwagę możliwości poszczególnych zakładów . W tym przypadku prace ma wykonać PKP Intercity Remtrak.