Około 120 mln zł zysku netto PKP Intercity w 2023 r.

Około 120 mln zł zysku netto PKP Intercity w 2023 r.

PKP Intercity szacuje, że za 2023 rok zysk netto wyniesie około 120 mln złotych. Dobra kondycja finansowa spółki oraz rosnące zainteresowanie podróżami sprawiają, że agencja ratingowa Fitch w połowie listopada utrzymała długoterminowy rating dla PKP Intercity w walucie krajowej i obcej na poziomie BBB+.

Stabilna perspektywa przy założeniach dalszego rozwoju spółki, który będzie możliwy dzięki kolejnym inwestycjom taborowym i infrastrukturalnym.

Rok 2023 przechodzi do historii jako absolutnie najlepszy pod względem przewozów i bardzo dobry finansowo. Zamykamy go z szacowanym zyskiem netto na poziomie 120 mln zł. Podjęte działania, w tym inwestycje czy realizacje pozwalające na znakomity rozwój spółki, przybliżają nas do ambitnego celu podwojenia przewozów w perspektywie roku 2030 oraz zwiększenia liczby pasażerów o kolejne 20 milionów na przestrzeni najbliższych 7 lat – komentuje Artur Resmer, członek Zarządu PKP Intercity.

Warto jednak pamiętać, że ten wynik nie byłby możliwy bez zwiększenia rekompensaty dla przewoźnika.

Po wycofaniu styczniowej podwyżki cen biletów rząd musiał zwiększyć finansowanie dla PKP Intercity. Rekompensata za wykonywanie przez przewoźnika zadań z zakresu publicznego transportu zbiorowego na rok 2023 miała wynieść początkowo 1,218 mld zł ale została podwyższona o 575 mln zł. Dodatkowo, spółka mogła liczyć na kolejne nawet 100 mln zł.

Dodajmy, że pod koniec listopada 2023 r. Ministrostwo Infrastruktury podpisało z PKP Intercity aneks do umowy PSC. Dokument przewiduje, że w latach 2024 – 2030 dofinansowanie do międzywojewódzkich i międzynarodowych kolejowych przewozów pasażerskich dla PKP Intercity zwiększy się o 6,5 mld zł, z czego w 2024 r. będzie to kwota 603 mln zł.