W ostatnim czasie negocjowaliśmy z Newagiem kontrakt na dostawę nowych lokomotyw, mając na celu przyspieszenie dostaw – powiedział Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity podczas spotkania z dziennikarzami.
Przypomnijmy, że w marcu 2023 roku PKP Intercity podpisało ze spółką Newag umowę na dostawę 20 jednosystemowych lokomotyw Griffin. Zgodnie z zapisami umowy, dostawa wszystkich pojazdów miała nastąpić w terminie do 30 miesięcy od daty jej podpisania. W grudniu 2023 roku przewoźnik odebrał od producenta lokomotywy o numerach EU160-032, EU160-033 oraz EU160-034.
Zgodnie z zapewnieniami Newagu, od maja miesięcznie cztery lokomotywy będą dostarczane do spółki – przekazał Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity.
Dodał, że sytuacja trakcyjna w PKP Intercity będzie się poprawiała z tygodnia na tydzień. Według naszych informacji już w przyszłym tygodniu przewoźnik ma odebrać lokomotywy o numerach 035-037.
Myślę, że wraz z wejściem nowego rozkładu w grudniu będziemy w innej sytuacji niż teraz, czyli nie będziemy musieli pożyczać lokomotyw – zaznaczył Malinowski.
W okresie majówki PKP Intercity korzystało nawet z 10 lokomotyw EU07 oraz dwóch lokomotyw Vectron wypożyczonych od PKP Cargo.
Przewoźnik liczy, że w ramach przyspieszonego harmonogramu wszystkie pojazdy z kontraktu na 20 jednosystemowych lokomotyw otrzyma na przełomie sierpnia i września, a następnie producent przejdzie do realizacji kontraktu na dostawę 46 lokomotyw jednosystemowych.
Szef narodowego przewoźnika ma nadzieję, że niedługo do parku taborowego PKP Intercity dołączą także lokomotywy wielosystemowe, które zostały zakupione w ramach kontraktu na 10 sztuk plus pięć w opcji.
Odbiór pojazdów nie zależy od nas, lecz od Newagu, który musi złożyć do Urzędu Transportu Kolejowego komplet dokumentów, na podstawie których Urząd będzie mógł wydać stosowne zezwolenie – przyznał Janusz Malinowski.
Ostatnio informowaliśmy, że Newag zakończył proces homologacji Griffina na 200 km/h dla PKP Intercity.