PKP Intercity odbiera nowego Griffina

PKP Intercity odbiera nowego Griffina

Jak się nieoficjalnie dowiedzieliśmy, trwa odbiór pierwszej z 20 nowych lokomotyw Griffin, które PKP Intercity kupiło u nowosądeckiego producenta, w ramach umowy podpisanej w marcu 2023 r.

Według naszych informacji, pojazd ma zostać przetransportowany do Zakładu Północnego w Gdyni. Zanim jednak Griffin EU160-032 zacznie obsługiwać połączenie PKP Intercity, lokomotywa przejdzie wymagany przegląd P1.

Kontrakt o wartości ponad 500 mln zł, oprócz dostawy pojazdów, obejmuje także świadczenie usług utrzymania technicznego lokomotyw przez firmę Newag, w zakresie spełniającym trzy poziomy utrzymania pojazdów kolejowych (poziom 2, poziom 3, poziom 4). Producent będzie także nadzorował personel PKP Intercity przy wykonywaniu utrzymania technicznego poziomu P1 pojazdów oraz zapewni specjalistyczne wyposażenie zaplecza technicznego do świadczenia usług.

Podkreślmy, że w Specyfikacji Warunków Zamówienia PKP Intercity wymagało udzielenia gwarancji jakości i rękojmi na każdy z pojazdów, ich oprogramowanie oraz sporządzoną dokumentację, na okres co najmniej 36 miesięcy.

Nie będą to pierwsze jednosystemowe lokomotywy firmy Newag w parku taborowym PKP Intercity. Trzy lata temu, w grudniu 2020 r. zakończyły się odbiory 30 lokomotyw elektrycznych, które do dziś pozostają najnowocześniejszym typem lokomotyw używanym przez PKP Intercity. Wartość całego kontraktu wyniosła 551,4 mln zł brutto, a producent dostarczył wszystkie lokomotywy w ciągu zaledwie 11 miesięcy.

To zapewne także nie ostatnie dostawy jednosystemowych lokomotyw z Nowego Sącza. PKP Intercity wybrało ofertę Newagu o wartości 1 173 mln zł brutto na dostawę kolejnych 46 pojazdów wraz ze świadczeniem usług utrzymania.

Dodajmy, że obecnie PKP Intercity ma zakontraktowaną dostawę 15 wielosystemowych lokomotyw elektrycznych od firmy Newag. Najpierw przewoźnik podpisał umowę na 10 pojazdów, a następnie skorzystał z prawa opcji i zamówił w Newagu kolejne 5 wielosystemowych Grifinnów.Pojazd został zaprezentowany podczas targów TRAKO 2023 r.

Nowosądecka spółka złożyła także jedyną ofertę na dostawę do 95 kolejnych wielosystemowych lokomotyw.