Przynajmniej do 12 marca 2022 r. zmodernizowane składy ED74 będą kursowały na trasie z Wrocławia do Przemyśla. Jednak jeszcze w tym roku składy pojawią się na innych trasach.
Anna Zakrzewska z biura prasowego PKP Intercity poinformowała, że do 12 marca składy ED74 kursują na dotychczasowej trasie Wrocław – Przemyśl – Wrocław.
– Planujemy, że najpóźniej od korekty wrześniowej, wraz z dostawami kolejnych zmodernizowanych jednostek będą pojawiać się na docelowych trasach – zaznaczyła Zakrzewska.
Przedstawicielka przewoźnika dodała, że docelowo zmodernizowane pociągi mają być wykorzystywane do obsługi połączeń:
- Wrocław – Opole – Lubliniec – Częstochowa/Katowice – Kielce – Radom – Dęblin – Lublin
- Katowice – Kielce – Radom – Lublin
- Lublin – Radom – Kielce – Kraków
Wraz z wejściem nowego rozkładu jazdy, od 12 grudnia 2021 r. jednostki ED74-003 oraz ED74-004 obsługiwały pociągi IC „Wyspiański” oraz IC „Siemiradzki” . Był to okres eksploatacji nadzorowanej, która zakończyła się 11 stycznia. W tym czasie oba składy każdego dnia planowo realizowały założony rozkład jazdy i tylko w jednym przypadku miała jedna podmiana jednostek na skład wagonowy. Było to jednak związane z realizację planowanych czynności.
Skierowanie zmodernizowanych składów na trasie Wrocław – Przemyśl – Wrocław wzbudziło zainteresowanie posła Frysztaka, który spytał Ministerstwo Infrastruktury czemu obsługiwały w pierwszej kolejności nieplanowaną wcześniej relację a nie ja wcześniej informowano połączenia Wrocław – Kielce – Radom – Lublin. Ministerstwo przekazało, że odcinek ten został wytypowany jako linia charakteryzująca się dużym udziałem prędkości maksymalnej 160 km/h i możliwości sprawdzenia trakcji pojedynczej i ukrotnionej.
Zgodnie z harmonogramem kolejne pojazdy powinny pojawiać się we flocie PKP Intercity w drugiej połowie 2022 r. Wykonawca realizuje obecnie modernizację sześciu kolejnych jednostek.
Modernizacja ED74 realizowana jest w ramach podpisanej w czerwcu 2019 r. umowy między PKP Intercity a konsorcjum spółek Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego „Mińsk Mazowiecki” oraz Pesa Bydgoszcz w czerwcu 2019 roku. Wartość kontraktu wynosi 274,8 mln zł brutto.
Podczas modernizacji pojazdy przechodzą istotne zmiany, które podniosą standard składów, tak aby jak najlepiej odpowiadały na potrzeby i oczekiwania pasażerów. W zmodernizowanych pociągach pasażerowie skorzystają m.in. z klimatyzacji, wygodnych foteli i Wi-Fi. Każde miejsce będzie miało dostęp do gniazdka elektrycznego. Ponadto w każdym składzie zostaną zainstalowane wzmacniacze sygnału komórkowego oraz po dwie maszyny vendingowe z napojami i przekąskami.