Poseł Konrad Frysztak zapytał ministra infrastruktury dlaczego zmodernizowane składy ED74 od 12 grudnia 2021 r. zamiast na znanej od miesięcy trasie Wrocław – Lublin jeździły w nieplanowanej wcześniej relacji Wrocław – Przemyśl. Z odpowiedzi wiceministra Andrzeja Bittela dowiadujemy się, że był to przemyślany wybór.
Konrad Frysztak postanowił skierować interpelację poselską w sprawie zmodernizowanych składów ED74 po tym jak dowiedział się, o powrocie zmodernizowanych składów ED74 do obsługi połączeń PKP Intercity.
– Ze zdziwieniem przeczytałem, że pociągi te będą obsługiwać w pierwszej kolejności nieplanowaną wcześniej relację Wrocław – Kraków – Przemyśl tym bardziej, że kilka miesięcy temu informowano, że zmodernizowane składy ED74 mają obsługiwać relacje relacji Wrocław – Kielce – Radom – Lublin – czytamy w interpelacji.
Poseł zapytał więc dlaczego zmodernizowane składy ED74 omijają miasta Radom i Kielce.
Jak poinformował Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury, odcinek Wrocław – Kraków – Przemyśl został wytypowany do eksploatacji nadzorowanej składów ED74, jako linia charakteryzująca się dużym udziałem prędkości maksymalnej 160 km/h i możliwości sprawdzenia trakcji pojedynczej i ukrotnionej.
– Dzięki temu możliwe było przetestowanie jednostek w różnych warunkach eksploatacyjnych – tłumaczy Bittel.
Minister zaznaczył jednocześnie, że trasa ta została przydzielona tylko tymczasowo, na okres testów a po zakończeniu eksploatacji nadzorowanej i usunięciu potencjalnych problemów, jednostki ED74 będą wprowadzane stopniowo do planowego ruchu na trasach, na których zaplanowano ich kursowanie.
Poseł Frysztak poprosił także o podanie docelowego układu tras, jakie będą obsługiwane zmodernizowanymi składami z uwzględnieniem Radomia i Kielc.
Przedstawiciel resortu, przedstawił informację przekazaną przez przewoźnika. Wynika z niej, że zmodernizowane jednostki będą kursowały w relacjach Wrocław – Lublin, Lublin – Kraków, Lublin – Katowice przebiegających przez Radom i Kielce.
– W perspektywie do roku 2030, pociągi te w relacji Lublin – Wrocław jak i Lublin – Kraków/Katowice mogą kursować z częstotliwością co 4 godziny. Natomiast na samym odcinku Lublin – Kielce może zapewnić to łącznie częstotliwość kursowania pociągów co 2 godziny – informuje sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Z odpowiedzi przedstawiciela resortu dowiadujemy się również, że składy ED74 nie będą wykorzystywane do obsługi Portu Lotniczego Warszawa-Radom od kierunku północnego z uwagi na zbyt małą pojemność.
Przypomnijmy, że 11 stycznia 2022 r. zakończył się przewidywany umową okres eksploatacji obserwowanej z pasażerami dwóch zmodernizowanych jednostek ED74. Od 12 grudnia 2021 r. jednostki ED74-003 oraz ED74-004 obsługiwały pociągi IC „Wyspiański” oraz IC „Siemiradzki”.
Zgodnie z harmonogramem umowy pomiędzy przewoźnikiem a konsorcjum Pesa Bydgoszcz, ZNTK Mińsk Maz., kolejne pojazdy powinny pojawiać się we flocie PKP Intercity w drugiej połowie 2022 r.