UTK zapowiada kontrole w PKP PLK i Kolejach Mazowieckich

UTK zapowiada kontrole w PKP PLK i Kolejach Mazowieckich

Po zdarzeniach które miały miejsce na sieci kolejowej w ostatnich dniach, w ramach działań nadzorczych Prezesa UTK wszczęte zostaną kontrole u zarządcy infrastruktury i przewoźnika.

Tomasz Frankowski, rzecznik prasowy Urzędu Transportu Kolejowego poinformował Kolejowy Portal, że w związku z wykolejeniem pociągów PKP Intercity na sieci PKP Polskie Linie Kolejowe, zarządca infrastruktury zostanie poddany kompleksowej kontroli.

Kontrola obejmie obszary dotyczące stanu technicznego i utrzymania infrastruktury kolejowej, prowadzenia ruchu, ze szczególnym uwzględnieniem prowadzenia ruchu w trakcie prac inwestycyjnych oraz nadzoru zarządcy infrastruktury nad podmiotami realizującymi te prace – zaznacza Frankowski.

Jak dodaje nasz rozmówca, kontrola będzie miała charakter systemowy i obejmie Centralę i Zakłady Spółki, na obszarze których doszło do tych zdarzeń.

W czasie kontroli szczególnie zweryfikowane zostaną kwestie związaną z identyfikacją zagrożeń, oceną ryzyka związanych z tymi zdarzeniami oraz działań podejmowanych przez zarządcę na rzecz minimalizowania ich skutków – tłumaczy przedstawiciel UTK.

Frankowski przypomniał, że wobec PKP PLK prowadzone były również trzy kontrole po zdarzeniach na Warszawskim Węźle Kolejowym. Ich efektem było wszczęcie dwóch postępowań administracyjnych, w tym w sprawie nałożenia kary pieniężnej „do 2% rocznego przychodu przedsiębiorcy, osiągniętego w poprzednim roku obrotowym” (art. 66 ust. 2 ustawy o transporcie kolejowym).

Kontroli poddany zostanie także przewoźnik Koleje Mazowieckie.

Ta kontrola związana jest z dzisiejszym zdarzeniem polegającym na starciu pociągu tego przewoźnika z pociągiem PKP Cargo.

Kontrola obejmie zagadnienia związane z tzw. czynnikiem ludzkim (kwalifikacje pracowników, szkolenia, stan psychofizyczny, czas pracy). W toku inspektorzy UTK skupią się na zagadnieniach związanych z efektywnością działań naprawczych podejmowanych w wyniku wcześniejszych zdarzeń o podobnym charakterze, które powinny skutkować eliminacją słabych stron i elementów o charakterze krytycznym dla bezpieczeństwa systemu kolejowego – przekazał Tomasz Frankowski.