Wiceprezes PLK podsumował sytuację na sieci kolejowej po czwartkowych wydarzeniach

Wiceprezes PLK podsumował sytuację na sieci kolejowej po czwartkowych wydarzeniach

Polska kolej należy do jednej z najbezpieczniejszych w kolei europejskich. Mimo to również na naszej infrastrukturze zdarzają się takie dni jak dzisiaj – powiedział Mirosław Skubiszyński, wiceprezes PKP PLK ds. eksploatacji  podczas konferencji parasolowej poświęconej bieżącej sytuacji na sieci kolejowej w czwartek, 24 sierpnia 2023 r.

Chociażby w pamięci szukaliśmy i w statystykach takiego dnia to przyznam szczerze, że Ci z nas, którzy pracują najdłużej w firmie, takiego dnia nie pamiętają kumulacji, wielu rozmaitych zdarzeń, Które rozłożyły się też w różnych miejscach kraju i miały wpływ na ruch kolejowy – powiedział Mirosław Skubiszyński, wiceprezes PKP Polskich Linii Kolejowych.

Podkreślił, że ani podróżni, ani personel kolejowy nie doznał najmniejszych nawet obrażeń. We wszystkich przypadkach reakcja personelu związanego z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu, a także drużyn pojazdów trakcyjnych była reakcją prawidłową.

Białystok

Wiceprezes PLK jako pierwsze zdarzenie wymienił wykolejenie pociągu PKP Intercity IC „Zamenhof” w Białymstoku.

Wykolejeniu uległ pociąg pośpieszny prowadzony zespołem ED161 spółki PKP Intercity. Utrudnienia w ruchu  utrudnienia bezpośrednie trwały do godziny 13:25. Opóźnionych zostało 51 pociągów na prawie 1400 minut. Przy tym zdarzeniu komisja kolejowa prowadząca dochodzenie będzie ustalała, co się stało, dlaczego do tego doszło i gdzie jest przyczyna tego wydarzenia – powiedział Skubiszyński.

Nie uwaga na przejeździe?

Kolejne wydarzenie miało miejsce o godz. 7:08 na odcinku Ustronie Morskie – Mścice, gdzie kierowca samochodu typu bus na prawidłowo oznaczonym przejeździe kolejowym kategorii D wjechał pod pociąg Polregio relacji Gryfice – Koszalin.

Podróżni oraz personel pociągu nie zostali ranni, natomiast ciężkie obrażenia odniósł kierowca samochodu. To wydarzenie zakończyło się o godzinie. 14:45 i spowodowało opóźnienia 79 pociągów na 1,5 tys. minut – dodał wiceprezes PKP PLK

Setką obok semafora wskazującego „Stój”

Kolejne zdarzenie miało miejsce o godzinie 12:10 na stacji Skierniewice gdzie doszło do kolizji pociągu towarowego PKP Cargo z pociągiem Kolei Mazowieckich relacji Warszawa Wschodnia –  Skierniewice. Tak jak w poprzednich przypadkach, tutaj również nikt nie odniósł obrażeń

Na tę chwilę badania komisji wypadków kolejowych pozwalają nam stwierdzić wstępnie, iż pociąg towarowy wjeżdżający od strony Radziwiłłowa z toru nr 2, mający podany sygnał zezwalający na semaforze na toru stacyjny nr 3 w Skierniewicach, miał podany sygnał zezwalający na semaforze. Jednocześnie znajdujący się na torze nr 1 szlaku Radziwiłłów – Skierniewice pociąg KM miał sygnał „Stój” na semaforze wjazdowym – tłumaczył Skubiszyński.

Jak dodał, w momencie, kiedy maszynista pociągu PKP Cargo zorientował się, że pociąg pasażerski znajduje się na jego drodze przebiegu wcisnął „Radio-Stop” – urządzenie, które ma za zadanie zatrzymać wszystkie pociągi znajdujące się w najbliższym otoczeniu, co też się stało.

Pociąg Kolei Mazowieckich pomijał semafor wjazdowy wskazujący sygnał „Stój” z prędkością około 100 km/h i z tej prędkości został wyhamowany przez urządzenia Radio-stop. Niemal w tym samym momencie, także maszynista KM rozpoczął już hamowanie – przyznał.

W pierwszych godzinach po zaistnieniu tego zdarzenia opóźnienia pociągów pasażerskich wynosiły od 40 do 100 minut. W tej chwili opóźnienia wynoszą do 30 minut.

Na miejscu pracują służby techniczne zarządcy infrastruktury. PKP PLK szacują, że w piątek w godz. 12:00-14:00 uda się przywrócić w Skierniewicach już sprawny ruch pociągów.

W tej chwili ruch pociągów odbywa się  przez tory biegnące przez grupę towarową wobec czego pociągu korzystają tylko z jednej krawędzi peronowej zamiast czterech.

Blokada przejazdu w Poznaniu

O godzinie 12:57 na stacji Poznań Starołęka doszło do wykolejenia 8 wagonów pociągu towarowego PKP Cargo.

W tej chwili nie jesteśmy w stanie mając dopiero bardzo wstępne oględziny miejsca zdarzenia stwierdzić tak jak i w przypadku Białegostoku czy wina jest po stronie przewoźnika, czy wina jest po stronie zarządcy, nawierzchni, Czy wina jest po stronie personelu kolejowego. Za wcześnie na tego typu dywagacje – powiedział Skubiszyński.

Dodał, że z uwagi ma potrzebę wkolejenia 8 wagonów oraz jest zniszczona infrastruktura spółka szacuje, że przywrócenie pełnej sprawności ruchu towarowego przez Stację Poznań Starołęka nastąpi dopiero we wtorek.

Samobójstwo na torach

Od godziny 16:55 występują opóźnienia i perturbacje na stacji Poznań Główny.

Na szlaku Poznań Główny – Luboń koło Poznania nastąpiło potrącenie osoby bezprawnie znajdującej się na torach kolejowych.

W zależności od tego, jakie będą skutki tego zdarzenia, będzie to potrącenie ze skutkiem śmiertelnym czy potrącenie, gdzie osoba zostanie zabrana do szpitala. Od tego będą zależeć dalsze czynności, ewentualnie policji, prokuratorów – zaznaczył  wiceprezes zarządcy infrastruktury.

Już po konferencji sprawdził się najgorszy scenariusz. Obecnie wstrzymany jest ruch pociągów. Pociągi PKP Intercity kierowane są drogą okrężną przez Poznań Franowo, a Kolei Wielkopolskich przez Poznań Starołęka.

Czas na wyciągniecie wniosków

Dzisiejszy dzień jest dniem wyjątkowy. Zaistniały zdarzenia., które w jakiś sposób potwierdziły, iż personel kolejowy w tych sytuacjach, które nie powinny się zdarzyć, reagował prawidłowo. Przed nami w tej chwili ciężka i żmudna, merytoryczna praca nad wyjaśnieniem obiektywnych i rzetelnych przyczyn tych zdarzeń, po to, aby w przyszłości do tych zdarzeń nie dochodziło – powiedział wiceprezes PKP PLK

Skubiszyński podkreślił, że Polska kolej jest bezpieczna i cały czas znajduje się w czołówce krajów europejskiej, gwarantującej bezpieczeństwo podróżnym i pracownikom kolei.

Statystyki pokazują, iż generalnie na polskiej sieci kolejowej liczba wypadków wydarzeń zdarzeń związanych bezpośrednio z systemem kolejowym znacząco spada, podobnie jak spada liczba zdarzeń zawinionych przez pracowników zarządcy infrastruktury. Mimo iż przez pryzmat takiego dnia jak dzisiejszy może się wydawać, że jest zupełnie inaczej. Mam nadzieję, że tego typu dzień Nie powtórzy się już nigdy – podsumował.

Refleksja w działaniach zarządy infrastruktury oraz Kolei Mazowieckich jest bardzo wskazana. Kontrolę w PKP PLK oraz u mazowieckiego przewoźnika zapowiedział Urząd Transportu Kolejowego.