Ponad 52 mln zł straty netto Pesy Bydgoszcz w 2022 r.

Ponad 52 mln zł straty netto Pesy Bydgoszcz w 2022 r.

W 2022 roku Pesa Bydgoszcz osiągnęła 1,5 mld zł przychodów. Spółka zakończyła, trzeci rok z rzędu, z dodatnim wynikiem EBITDA na poziomie 67,5 mln zł. Niestety firma po raz kolejny zanotowała stratę sięgającą 52,4 mln zł netto.

W minionym roku Pesa powiększa portfel zamówień. Podpisano kontrakty na 2,4 mld zł. Do najważniejszych umów należą te podpisane z:

Wpływ wojny na dzielność spółki

Na dzień bilansowy spółka posiada należności od kontrahenta z siedzibą w Ukrainie w wysokości 42,5 mln zł (9 mln euro). Jak tłumaczy Pesa, Klient podpisał harmonogram spłaty zaległej należności, jednak nie został on spełniony. Do 26 kwietnia 2023 r. firma odzyskała jedynie 200 tys. euro.

Ważniejsze osiągnięcia

Rok 2022 przyniósł kilka istotnych wydarzeń dla firmy, które przyciągnęły uwagę przewoźników i operatorów. Podczas targów Innotrans w Berlinie zaprezentowano lokomotywę manewrową SM42 o napędzie wodorowym. Wielosystemowy Elektryczny Zespół Trakcyjny 654 otrzymał świadectwo homologacji i z powodzeniem rozpoczął eksploatację z pasażerami na rynku czeskim. Na szczególną uwagę zasługuje również projekt 847, czyli spalinowy zespół trakcyjny wyposażony w najnowszy silnik Diesla spełniający normy czystości spalin stage V.

Dużym sukcesem jest również opracowanie projektu wstępnego piętrowego składu typu PushPull wykorzystanego w postępowaniu przetargowym organizowanego przez PKP Intercity.

Przewidywany rozwój

Do 2025 r. spółka będzie koncentrowała się na rozwoju i komercjalizacji nowych projektów pojazdów szynowych, które zastąpią dotychczasowe platformy rynkowe, takie jak LINK, czy ELF II.

W ocenie zarządu spółki, nowe generacje pojazdów PESA będą ujednolicone w ramach platform dla poszczególnych segmentów. Celem jest osiągnięcie znacznych korzyści w postaci obniżenia kosztów zakupu komponentów, skrócenia czasu montażu i zabudowy, automatyzacji procesów produkcji a także uproszczenia i standaryzacji technologii produkcji.

Platforma Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych Regio 160 stanowi podstawę do realizacji kontraktów dotyczących pojazdów pasażerskich. Platforma obejmuje pojazdy elektryczne spalinowe, bateryjne oraz wodorowe. Platforma Lokomotyw ma za zadanie obsłużyć kontrakty na lokomotywy na rynku polskim i zagranicznym – czytamy w sprawozdaniu z działalności spółki.

W 2023 roku Pesa realizuje dalsze prace rozwojowe nad takimi projektami jak:

  • projekt high-speed – rozwój platformy Pojazdów Dużych Prędkości,
  • ozwój projektu pasażerskiego pojazdu zasilanego wodorem,
  • rozwój projektu pasażerskiego pojazdu z zasilaniem bateryjnym,
  • platforma pasażerskich pojazdów trakcyjnych w układzie wózków typu wagonowego,
  • platforma lokomotyw obejmująca lokomotywy w różnych wariantach zasilania trakcyjnego: lokomotywy 3kV, 3kV + agregat dojazdowy, 3kV/25kV, 3kV/15kV/25kV.

Sytuacja finansowa

Osiągnięte w 2022 roku przychody ogółem wynosiły 1,5 mld zł i były na podobnym poziomie jak w roku poprzednim. Natomiast koszty ogółem były nieznacznie wyższe niż w roku poprzednim i wyniosły 1,59 mld zł.

Zadłużenie finansowe firmy wobec jednostek niepowiązanych w 2022 roku z tytułu posiadanych kredytów bankowych i pożyczek wzrosło w stosunku do roku poprzedniego osiągając na koniec roku poziom 1 451 mln zł. Zadłużenie finansowe wzrosło głównie z powodu większego salda pożyczki odnawialnej od PFR Pojazdy Szynowe Finanse.

Dobry początek 2023 r.

Pod koniec stycznia 2023 r. Pesa Bydgoszcz podpisała umowę ramową na dostawę pojazdów dla Polregio. W lutym zawarto kontrakt na dostawę czterech pojazdów Regio160 dla ŁKA z opcją na kolejne jednostki. Pierwszy kwartał spółka zakończyła podpisaniem umowy z Kolejami Mazowieckimi na wykonanie napraw w poziomie utrzymania P4 22 wagonów piętrowych z rodziny Pesa Sundeck.