Koleje Mazowieckie podpisały umowę na P4 wagonów piętrowych Pesa Sundeck

Koleje Mazowieckie podpisały umowę na P4 wagonów piętrowych Pesa Sundeck

Koleje Mazowieckie podpisały kolejną w tym roku umowę z PESA Mińsk Mazowiecki, tym razem na wykonanie napraw w poziomie utrzymania P4 20 sztuk wagonów środkowych typu 416B i 2 sztuk wagonów sterowniczych typu 316B.

W podpisaniu umowy uczestniczyli przedstawiciele Spółki Koleje Mazowieckie: Robert Stępień – Prezes Zarządu, oraz Czesław Sulima – Członek Zarządu, Dyrektor Eksploatacyjny. Natomiast firmę PESA Mińsk Mazowiecki S.A. reprezentowali: Jacek Bilski – Prezes Zarządu, Dyrektor Generalny i Jacek Grabarczyk – Członek Zarządu, Dyrektor Sprzedaży i Marketingu.

Wartość umowy wynosi ponad 32 mln zł brutto. Z jej zapisów wynika, że naprawy zostaną przeprowadzone do końca 2024 roku.

Jest to pierwsza umowa na naprawy w poziomie utrzymania P4 naszych 22 wagonów piętrowych Pesa Sundeck. Są to także pierwsze wagony piętrowe nowej generacji wyprodukowane w Polsce. Zostały one wdrożone do eksploatacji na przełomie 2015 i 2016 r. obsługując połączenia przyśpieszone m.in. do Radomia, Skierniewic i Łukowa – powiedział Robert Stępień, Prezes Zarządu.

Naprawy w poziomie utrzymania P4 wagonów piętrowych wykonuje się maksymalnie co 8 lat lub jeśli pojazd przebył 1 440 000 km. W ich zakres wchodzi m.in.: sprawdzenie zespołów układu biegowego oraz układu hamulcowego, wymiana amortyzatorów i elementów wyposażenia wnętrza. Obejmują one także inne naprawy, jak również pomiary wózków oraz weryfikację tablic hamulcowych. Podczas obecnych napraw wymienione zostaną też tarcze hamulcowe oraz koła monoblokowe. Naprawy P4 wpłyną również na poprawę estetyki wokół bocznych okien wagonu. Nastąpi także uzupełnienie elementów wyposażenia oraz przeprowadzenie napraw innych podzespołów, koniecznych do uzyskania wymaganego stanu technicznego określonego
w przepisach i warunkach technicznego odbioru.

Wagony Pesa Sundeck uzupełniły flotę wagonów dwupokładowych Kolei Mazowieckich. Pierwszą inwestycją tego typu był zakup przez Samorząd Województwa Mazowieckiego 37 sztuk wagonów piętrowych od Bombardiera (26 szt. środkowych i 11 szt. sterowniczych). Trzy lata później, czyli w 2011 r. Spółka zakupiła 11 szt. lokomotyw EU 47 TRAXX, dzięki którym jako pierwszy pasażerski przewoźnik kolejowy w Polsce uruchomił pociągi w systemie push-pull – mówił Czesław Sulima, Członek Zarządu, Dyrektor Eksploatacyjny.

Umowa na zakup 22. wagonów piętrowych Pesa Sundeck oraz 2 lokomotyw elektrycznych  Gama wyprodukowanych przez PESA Bydgoszcz S.A, została podpisana w 2014 roku. Jej wartość brutto wynosiła ponad 61 mln euro. Projekt został dofinansowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013 na kwotę ponad 155 mln zł.  Jego celem było uruchomienie dodatkowych połączeń kolejowych na najbardziej obciążonych relacjach obsługiwanych przez przewoźnika.

Na temat podpisania kolejnej umowy współpracy ze Spółką KM wypowiedzieli się przedstawiciele PESA Mińsk Mazowiecki S.A.

Podpisana dziś Umowa na naprawę 22 wagonów piętrowych z rodziny Sundeck jest drugim dużym kontraktem zawartym ze Spółką Koleje Mazowieckie – KM w tym roku.  Jego realizacja wymaga odpowiednich kompetencji, zaplecza technicznego oraz zdolności produkcyjnych, które PESA Mińsk Mazowiecki posiada. Koleje Mazowieckie są jednym z naszych kluczowych Klientów, z którym współpraca przekłada się na wysoką jakość wykonanych napraw i zadowolenie podróżnych  – powiedział Jacek Bilski.

Konsorcjum, które tworzymy w ramach jednej grupy kapitałowej pozwala nam na budowanie przewagi konkurencyjnej i bycie liderem na rynku polskim w obszarze napraw i modernizacji pojazdów szynowych. Dzięki temu jesteśmy w stanie zapewnić kompleksową i profesjonalną obsługę, spełniając wymagania jakościowe klienta – powiedział Jacek Grabarczyk.