Jednostki Elf.eu zadebiutowały na czeskich torach

Jednostki Elf.eu zadebiutowały na czeskich torach

W niedzielę 11 grudnia, w dniu wejścia w życie nowego rozkładu jazdy 2022/2023, w Regionie Usti RegioJet  z powodzeniem uruchomił na wybranych liniach pierwsze połączenia obsługiwane niskopodłogowymi, nowymi pojazdami Pesa 654.

Po wydaniu decyzji Czeski Urząd Kolejowy o dopuszczeniu do ruchu pierwsi pasażerowie mogli podróżować nowymi elektrycznymi zespołami trakcyjnymi Pesa RegioJet 654 na liniach  z Usti nad Łabą do Děčína i Mostu przez Úpořiny.

Trzy jednostki serii 654 od niedzieli zostały oddane do eksploatacji próbnej z pasażerami. Pociągi zaczęły kursować stopniowo na linii U7 i kursują między Děčínem a Ústí nad Labem, inne zaczęły kursować na linii U5 z Ústí nad Łabą do Bíliny i Mostu. Nowe jednostki będą kursować również w dni powszednie, na razie tylko jedna para pociągów do Žatca i Štětí. Pełna obsługa wszystkich jednostek rozpocznie się pod koniec stycznia przyszłego roku, kiedy przeszkolimy wszystkich maszynistów – powiedział Jakub Svoboda, dyrektor wykonawczy transportu kolejowego RegioJet.

Jednostki PESA Elf.eu – nowy jakość i wysoki komfort usług dla pasażerów.

Nowe elektryczne zespoły trakcyjne dla RegioJet zostały wyprodukowane w zakładach PESA w Bydgoszczy. Całkowita wartość kontraktu to ponad pół miliarda CZK. To najnowocześniejsze pojazdy wyprodukowane przez polskiego producenta.

Mamy świadomość, że to historyczny moment nie tylko dla Pesa, ale dla całego polskiego przemysłu kolejowego. Regio Jet 654 to pierwszy w historii wyprodukowany w Polsce i dopuszczony do eksploatacji z pasażerami dwusystemowy, czyli zasilany prądem stałym lub zmiennym, nowoczesny elektryczny zespół trakcyjny. Pojazdy Pesa wożą pasażerów w kilkunastu krajach Europy. Czechy to ważny dla naszego rozwoju rynek. Chciałbym podziękować Regio Jet za dotychczasową współpracę i jestem przekonany, że będzie się ona rozwijać w przyszłości nie tylko w Czechach, ale także w innych krajach europejskich” – podkreślił Krzysztof Zdziarski, Prezes Zarządu PESA Bydgoszcz.

Zespoły PESA Elf.eu to dwuczłonowe elektryczne zespoły trakcyjne z zasilaniem trakcji prądu stałego i przemiennego, dopuszczone do prędkości 160 km/h. Dzięki temu są one również gotowe do przyszłego przejścia z zasilania prądem stałym na prąd przemienny w krajowej sieci kolejowej. Oprócz krajowego systemu sterowania pojazdy wyposażony jest również w europejski system sterowania ETCS. Są przystosowane do przewozu osób z ograniczoną mobilnością, mają 154 miejsca siedzące, klimatyzację, wi-fi, gniazdka czy miejsce do przewozu wózków dziecięcych i rowerów.

Wyprodukowany dla Regio Jet  Pesa 654 to najnowocześniejszy  pojazd w portfolio Pesa. Jego projekt to suma naszych dotychczasowych doświadczeń i innowacyjnych rozwiązań. Mimo, że Region Ustecki tego nie oczekiwał PESA 654-954, które zbudowaliśmy na oddzielnych wózkach,  mogą jeździć z prędkością do 160 km/h, zostały dodatkowo wyposażone w system ETCS i hamulec szynowy, więc Regio Jet będzie woził pasażerów pojazdami spełniającymi wysokie europejskie standardy i zapewniającymi komfort i bezpieczeństwo podróży” – dodał Jan Bończyk, szef sprzedaży rynków zagranicznych PESA Bydgoszcz.

Pierwszy kontrakt Pesa z Rego Jet został podpisany w 2019 i obejmował dostawę siedmiu pojazdów dwuczłonowych. We wrześniu 2022 podpisano umowę na dostawę kolejnych siedmiu, tym razem trójczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych, a współpraca między polską firmą a czeskim prywatnym przewoźnikiem ma być rozszerzana o kolejne zamówienia.