W Polsce w 2023 r. około trzech tysięcy stacji bądź przystanków kolejowych stanowiło miejsce zatrzymania się pociągu pasażerskiego. Ponad 80% podróżnych w 2023 r. wsiadało i wysiadało na 355 stacjach, których dobowa wymiana pasażerska przekracza 1 000 osób. Najwięcej takich stacji było na Mazowszu – 111. W przypadku 1 329 stacji dobowa wymiana wyniosła ponad 100 osób. Jest to o 100 stacji więcej niż w 2022 r.
Wielkość wymiany pasażerskiej w Polsce w 2023 r. to 744,3 mln wsiadających i wysiadających (wzrost o 9,2% w stosunku do 2022 r.). Duże aglomeracje odgrywają najważniejszą rolę w przewozach. Stacje zlokalizowane w 18 miastach, które są siedzibą urzędów władz wojewódzkich (Białystok, Bydgoszcz, Gdańsk, Gorzów Wielkopolski, Katowice, Kielce, Kraków, Lublin, Łódź, Olsztyn, Opole, Poznań, Rzeszów, Szczecin, Toruń, Warszawa, Wrocław i Zielona Góra), były odpowiedzialne za 42,38% wymiany pasażerskiej w Polsce.
Stacje o dobowej wymianie powyżej 1 000 osób wypracowały 81,5% całej wymiany pasażerskiej w Polsce. W ubiegłym roku było 355 takich stacji – o 27 więcej niż w 2022 r. Najwięcej stacji o dobowej wymianie pasażerskiej powyżej 1 000 osób zlokalizowanych jest w województwie mazowieckim. W 2023 r. było to 111 stacji. W województwie podlaskim taką stacją jest tylko Białystok. W województwie świętokrzyskim było ich 4: Kielce, Skarżysko-Kamienna, Sędziszów i Jędrzejów.
Dla wielu stacji wymiana pasażerska w 2023 r. była najwyższa w historii pomiarów wymiany, co wskazuje na odbudowę potencjału do wartości z początku XXI wieku. W przypadku 1 329 stacji dobowa wymiana przekraczała 100 osób. Pasażerowie z tych stacji odpowiadali za 97,5% wymiany pasażerskiej. W przypadku 542 stacji (40,8%) z tego zakresu liczba osób wsiadających bądź wysiadających nie przekraczała 10 osób na jedno zatrzymanie.
Możliwość skorzystania z pociągów dalekobieżnych przewoźnika PKP Intercity średnio minimum 10 razy na dzień była zagwarantowana na 205 stacjach. Było to blisko 95% wymiany tego przewoźnika, pomimo że jego pociągi zatrzymywały się więcej niż 100 razy w roku w 478 miejscach.
W wielu przypadkach wymiana pasażerska była realizowana na stacjach, gdzie komunikacja możliwa była dzięki zastosowaniu komunikacji zastępczej. Czasami była ona realizowana przez cały 2023 r.
Wymiana pasażerska w głównych ośrodkach wojewódzkich w 2023 r.
województwo | miasto | wymiana pasażerska | dynamika zmiany | udział procentowy | |
---|---|---|---|---|---|
(w mln osób) | 2023/2022 | w wymianie | |||
2022 | 2023 | w 2023 r. | |||
mazowieckie | Warszawa | 95,2 | 90,6 | -4,8% | 12,17% |
pomorskie | Gdańsk | 44,3 | 49,5 | 11,9% | 6,66% |
dolnośląskie | Wrocław | 31,9 | 35,7 | 11,9% | 4,8% |
wielkopolskie | Poznań | 24,6 | 27,9 | 13,4% | 3,75% |
małopolskie | Kraków | 23,8 | 29,4 | 23,4% | 3,95% |
śląskie | Katowice | 18,5 | 20 | 8,3% | 2,68% |
łódzkie | Łódź | 12,8 | 14,9 | 17,2% | 2,01% |
zachodniopomorskie | Szczecin | 7 | 7,4 | 5,3% | 0,99% |
kujawsko-pomorskie | Bydgoszcz | 6 | 6,9 | 14% | 0,92% |
opolskie | Opole | 4,7 | 5,1 | 8,5% | 0,68% |
podkarpackie | Rzeszów | 4,4 | 5,7 | 28,5% | 0,77% |
warmińsko-mazurskie | Olsztyn | 3,8 | 4,2 | 10,5% | 0,57% |
kujawsko-pomorskie | Toruń | 3,7 | 4,4 | 19,8% | 0,59% |
lubelskie | Lublin | 3,4 | 4 | 15,8% | 0,54% |
świętokrzyskie | Kielce | 2,6 | 3 | 13,6% | 0,4% |
podlaskie | Białystok | 2,5 | 2,7 | 10,6% | 0,36% |
lubuskie | Zielona Góra | 2,2 | 2,8 | 29,4% | 0,38% |
lubuskie | Gorzów Wielkopolski | 1,2 | 1,3 | 5,4% | 0,17% |