Litwa: LTG Infra zastąpi drewniane podkłady podkładami kompozytowymi

Litwa: LTG Infra zastąpi drewniane podkłady podkładami kompozytowymi

Litewski zarządca infrastruktury, LTG Infra, we współpracy z estońską firmą SRTS OSAÜHING uruchomił pilotażowy projekt. W obiektach takich jak mosty, gdzie ciężkie podkłady żelbetowe nie mogą być stosowane ze względu na ich ciężar i właściwości sprężystości, zostaną zamontowane podkłady kompozytowe produkcji niemieckiej.

Według Vytautasa Bitinasa, dyrektora ds. technologii Grupy LTG, podkłady kompozytowe są znacznie bardziej zrównoważone, ponieważ są wykonane z nieużywanych materiałów: włókna szklanego, poliuretanu, polimerów, wtórnych surowców gumowych, mieszanek odpadów z tworzyw sztucznych.

Jednym z najważniejszych kierunków strategicznych grupy jest zrównoważony rozwój, dlatego odpowiedzialne korzystanie z materiałów i produktów jest podstawą realizacji Europejskiego Zielonego Ładu. Priorytetowo traktujemy produkty przyjazne dla środowiska lub oparte na gospodarce o obiegu zamkniętym, ich procesy produkcyjne, eksploatację, a po zakończeniu cyklu życia recykling lub utylizację w sposób przyjazny dla środowiska.W związku z tym uruchomiliśmy projekt, do którego wybraliśmy podkłady wykonane przez niemiecką firmę specjalnie do mostów z lekkiego tworzywa sztucznego z dodatkowym wzmocnieniem. Ponadto są trwałe, lepiej amortyzują wstrząsy i wibracje, są odporne na wahania temperatury i łatwe w montażu” – mówi V. Bitinas.

Do tego pilotażowego projektu wybrano most o konstrukcji metalowej, zlokalizowany na odcinku Joniškis – granicy państwowej z Łotwą. Został wyposażony w 10 sztuk. podkłady na ścieżce złożonej.

W ramach pilotażu planowane są pomiary i monitorowanie różnych parametrów drogi, stanu podkładów oraz belek mostowych drewnianych i zespolonych, nadproży, ogólnego wpływu na konstrukcję obiektu oraz innych norm utrzymania ruchu toru i konstrukcji kolejowej. Jednocześnie należy zapewnić, aby podczas eksploatacji podkładów kompozytowych tor kolejowy na moście, na jego podejściach oraz sama konstrukcja nie posiadały odchyleń od technicznych norm eksploatacyjnych, które niekorzystnie wpływają na osiągi podkładów kompozytowych.

Pod koniec pilotażu (planowany czas trwania to 12 miesięcy) uzyskane wyniki obserwacji posłużą do rozważenia szerszego zastosowania podkładów z tego typu materiału w różnych obiektach grupy LTG: mostach, zwrotnicach, miejscach o małej warstwie podsypki, np. na drogach przeznaczonych do manewrowania.

Takie podkłady kompozytowe będą eksploatowane po raz pierwszy na Litwie, dlatego dla pracowników grupy LTG zapoznanie się z właściwościami technicznymi, konstrukcyjnymi i eksploatacyjnymi nowego materiału jest wyjątkowym doświadczeniem.