PKP Intercity rozstrzygnęło przetarg na dostawę nowych wagonów

PKP Intercity rozstrzygnęło przetarg na dostawę nowych wagonów

PKP Intercity rozstrzygnęło przetarg na zakup 300 wagonów, z opcją na kolejne 150. Jednak do podpisania umowy jeszcze daleka droga.

Na konferencji związaną z podpisaniem umowy na zakup 63 wielosystemowych lokomotyw, Tomasz Gontarz, wiceprezes PKP Intercity, podzielił się informacją o wynikach postępowania ogłoszonego na początku listopada 2022 roku.

Pamiętajmy, że lokomotywy muszą ciągnąć wagony, więc dzisiaj (10 stycznia 2024 r. – przyp. red)  zarząd PKP Intercity podjął decyzję i rozstrzygnął przetarg na wielki zakup 300 wagonów, z opcją na  kolejne 150, co oznacza, że ten cel jaki sobie postawiliśmy w strategii do 2030 r. czyli, to żeby cały nasz tabor był albo zmodernizowany według najlepszych standardów albo nowoczesny. To kolejny kamień milowy, który pozwoli nam osiągnąć ten cel– powiedział Gontarz.

Podpisanie umowy na zakup wagonów będzie jednak wymagało czasu. Przewoźnik musi teraz uzyskać zgody korporacyjne.

W normalnym trybie ten proces może potrwać około dwóch miesięcy. Najpierw musi zabrać głos Rada Nadzorcza, a następnie Walne Zgromadzenie, czyli w naszym przypadku zarząd PKP S.A. – dodał Gontarz.

Przypomnijmy, że na sfinansowanie zakupu 300 wagonów PKP Intercity zamierzało przeznaczyć 2 844 498 000 zł, a z prawem opcji ponad 4,26 mld zł brutto.  W postępowaniu wpłynęły dwie oferty złożone przez Newag i H. Cegielski–Fabryka Pojazdów Szynowych. 

Zakupione mają być następujące typy wagonów:

  • 38 przedziałowych 1. klasy z wydzieloną częścią bezprzedziałową (+19 opcja);
  • 40 przedziałowych 2. klasy (+20 opcja);
  • 80 bezprzedziałowych 2. klasy (+40 opcja);
  • 38 przedziałowych 2. klasy z miejscami dla osób z niepełnosprawnościami (+19 opcja);
  • 40 bezprzedziałowych 2. klasy z miejscami do przewozu rowerów (+20 opcja);
  • 38 restauracyjnych (+19 opcja);
  • 26 dzienno-nocnych, które zapewnią wygodne przejazdy w nocy (+13 opcja);