Newag i FPS Cegielski chcą dostarczyć nowe wagony PKP Intercity

Newag i FPS Cegielski chcą dostarczyć nowe wagony PKP Intercity

PKP Intercity otworzyło oferty w przetargu na dostawę 300 wagonów osobowych wraz z wykonaniem przeglądu na 3-cim poziomie utrzymania. Postępowanie zawiera prawo opcji pozwalające zamówić kolejne 150 wagonów.

Jak już informowaliśmy na sfinansowanie zamówienia z prawem opcji przewoźnik zamierza przeznaczyć do 4 266 747 000 zł brutto.

Newag złożył ofertę w czterech częściach zamówienia. Nowosądecki producent oczekuje za wykonanie przedmiotu zamówienia łącznie 5 415 997 500 zł brutto z prawem opcji oraz 3 610 655 000 zł brutto bez prawa opcji.

Drugą ofertę złożyła spółka H. Cegielski–Fabryka Pojazdów Szynowych. Poznańska firma za wyprodukowanie wszystkich typów wagonów oczekuje 6 357 870 000 zł brutto z prawem opcji oraz 4 238 580 000 zł brutto bez prawa opcji.

Szczegółowe rozbicie cenowe na poszczególne zadania:

Teraz rozpoczyna się kolejny etap postępowania, czyli weryfikacja i ocena ofert pod względem spełnienia wymagań opisanych w postępowaniu przetargowym. Po zakończeniu procesu weryfikacji, i pod warunkiem stwierdzenia ważności ofert obu Wykonawców, w częściach 2-5 zamówienia zostanie przeprowadzona aukcja elektroniczna.

Nowa jakość na polskich torach

Nowe wagony zostaną wyposażone w udogodnienia, które już dziś stają się standardem w pociągach PKP Intercity. Pasażerowie skorzystają m.in. z WiFi, systemu indywidualnego oświetlenia, gniazdek elektrycznych i USB. Komfortową podróż zapewni też klimatyzacja i system informacji pasażerskiej wyświetlany na tablicach świetlnych.

W trosce o bezpieczeństwo podróżnych zastosowany będzie system wykrywania pożaru obejmujący całe wagony oraz monitoring wizyjny. Nowy design obejmuje również nowe rozwiązania konfiguracji wnętrza.

Wagony obu klas zyskają dodatkową przestrzeń na bagaż, zlokalizowaną pod fotelami, które będą bardziej komfortowe. Innowacyjnym rozwiązaniem będzie przestrzeń przeznaczona dla rodziców podróżujących z dziećmi, która połączy część pasażerską z bezpieczną przestrzenią do zabaw, co pozwoli na komfortowe podróżowanie z maluchami.

Siedem rodzajów wagonów

W ramach przetargu zakupione zostaną wagony różnego typu. Po zakończeniu dostaw, w opcji podstawowej, park taborowy PKP Intercity będzie bogatszy o:

  • 38 wagonów przedziałowych 1. klasy z wydzieloną częścią bezprzedziałową (+19 opcja);
    40 wagonów przedziałowych 2. klasy (+20 opcja);
    80 wagonów bezprzedziałowych 2. klasy (+40 opcja;
    38 wagonów przedziałowych 2. klasy z miejscami dla osób z niepełnosprawnościami (+19 opcja);
    40 wagonów bezprzedziałowych 2. klasy z miejscami do przewozu rowerów (+20 opcja);
    38 wagonów restauracyjnych (+19 opcja);
    26 wagonów dzienno-nocnych, które zapewnią wygodne przejazdy w nocy (+13 opcja);

Nowe wagony które pojadą z prędkością 200 km/h będą homologowane na sieci kolejowe Czech, Niemiec, Austrii, Słowacji, Węgier i Litwy.

Nowe jednostki docelowo, po uzyskaniu homologacji, będą mogły obsługiwać trasy:

  • Warszawa – Poznań – Berlin
  • Warszawa – Poznań – Szczecin
  • Warszawa – Katowice – Bohumin
  • Przemyśl – Kraków – Katowice – Wrocław – Berlin
  • Przemyśl – Kraków – Katowice – Wrocław – Szczecin
  • Gdynia – Poznań – Wrocław – Praga
  • Kraków/Wrocław – Bohumin.