Nikt nie chce kupić zachodniopomorskich SA136

Nikt nie chce kupić zachodniopomorskich SA136

Województwo Zachodniopomorskie nie otrzymało żadnej oferty w postępowaniu na sprzedaż trzech pojazdów z serii SA136 wyprodukowanych przez bydgoską Pesę.

Samorząd za trzy pojazdy oczekiwał 33 mln zł netto, po 11 mln zł netto za każdy ze składów.

Jak dowiedział się „Kolejowy Portal”, wkrótce ogłoszony zostanie kolejny przetarg na sprzedaż tych pojazdów.

Dzięki pytaniom potencjalny kupców dowiedzieliśmy się m.in.: że wg stanu na dzień 23 marca 2023 r. dla pojazdu SA136-007 stan kilometrów od ostatniej naprawy P4 wynosi 497 956 km, dla SA136-008 wynosi 581 192 km, a dla SA136-009 wynosi 618105 km. Urząd Marszałkowski poinformował także, że średnie zużycie oleju napędowego pojazdów wynosi około 141-144 l/100 km.

Dlaczego samorząd chce sprzedać pojazdy ? Jak przekazało nam biuro prasowe Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego, około 30% czynnych linii kolejowych na Pomorzu Zachodnim to linie niezelektryfikowane – w większości przebiegające przez obszary o wysokim wskaźniku wykluczenia (linie 402, 403 i 210).

Były one do niedawna obsługiwane 18 pojazdami spalinowymi: zakupionymi w latach 2010-13, 12 pojazdami SA136 i 2 pojazdami SA139, oraz zakupionymi wcześniej 3 pojazdami SA103 i jednym SA109 – wymienia biuro prasowe UMWZ.

Urząd dodaje, że relacje obejmujące odcinki niezelektryfikowane realizowane są w ok. 45 % na liniach zelektryfikowanych.

Względy klimatyczne przemawiają za tym, by odcinki zelektryfikowane tych relacji pokonywać w trakcji elektrycznej. Stało się to możliwe w momencie wejścia na polski rynek pojazdów hybrydowych. Zakupione przez Województwo Zachodniopomorskie trzyczłonowe hybrydy (12 sztuk) doskonale wpisały się w potrzeby transportowe regionu, ale przede wszystkim wymogi ochrony środowiska. Pojazdy hybrydowe obsługują relacje, które wcześniej były obsługiwane pojazdami spalinowymi. Zakupione hybrydy oferują przy tym odpowiednią liczbę miejsc siedzących, oraz 10 miejsc dla rowerów – co jest komplementarne z realizowanym na Pomorzu Zachodnim wielkim projektem budowy tras rowerowych – podkreśla Biuro prasowe Pomorza Zachodniego.

Jak tłumaczy UMWZ, po zakupieniu w latach 2020-22 12 pojazdów dwunapędowych typu EN63H ogólna ilość pojazdów przystosowanych do obsługi linii niezelektryfikowanych wzrosła do 27 (dwanaście pojazdów EN63H, 12 pojazdów SA136 i 3 pojazdy SA103).

W tej sytuacji sprzedaż trzech pojazdów nie zagraża realizacji przewozów i jest działaniem racjonalnym kosztowo – zaznacza Urząd.

Przypomnijmy, że to już kolejne postępowanie dotyczące sprzedaży pojazdów przez Pomorze Zachodnie. Pod koniec listopada 2021 r. Polregio kupiło trzy sztuki używanych trójczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych o oznaczeniu kolejowym EN57AL-1515, EN57AL-1570, EN57AL-1557, dwa spalinowe zespoły trakcyjne typu 223M serii SA139 i jeden spalinowy autobus szynowy serii SA109.

Dodajmy, że Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego obecnie analizuje ofertę Newagu dotyczącą dostawy czterech nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych.