MI: za realizację połączeń na odcinku Chałupki-Bohumin odpowiada województwo

MI: za realizację połączeń na odcinku Chałupki-Bohumin odpowiada województwo

Pod koniec września ruszyła zbierka podpisów pod petycją w sprawie przywrócenia transgranicznego pociągu Kolei Śląskich do Bohumina. W sprawę zaangażowali się także posłowie Paulina Matysiak oraz Maciej Konieczny, którzy skierowali interpelację do ministra infrastruktury. Właśnie poznaliśmy stanowisko resortu.

Jak napisali w interpelacji posłowe, pomimo licznych apeli podróżnych Koleje Śląskie odmawiają przywrócenia tego połączenia.

 -Pociągi kończą bieg w niewielkiej miejscowości przy granicy państwa, podczas gdy zaledwie kilka kilometrów dalej istnieje duża stacja węzłowa  Bohumin – napisali Paulina Matysiak oraz Maciej Konieczny.

W ocenie posłów, sytuacji nie ratują pociągi PKP Intercity, które są o wiele droższe.

Na pytanie w jaki sposób można zachęcić podróżnych do korzystania z tej trasy, jeśli bilet na pociągi PKP InterCity kosztują prawie 10 euru, Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury odpisał, że w opisywanym przypadku mamy do czynienia z kolejowymi przewozami pasażerskimi realizowanymi na terenie województwa śląskiego oraz w strefie transgranicznej.

– Za realizacją zadań związanych z organizacją publicznego transportu zbiorowego w transporcie kolejowym, na linii komunikacyjnej albo sieci komunikacyjnej w wojewódzkich przewozach pasażerskich zajmują się właściwi terytorialnie marszałkowie województwa – dodał .

Przedstawiciel resortu podkreślił, że możliwe jest skorzystanie z ofert specjalnych dla połączeń międzynarodowych, takich jak przykładowo „Visit Bohumin” czy „Visit Ostrawa”.

– Obecna oferta w zakresie obsługi podróżnych w ramach relacji pomiędzy nadgranicznymi aglomeracjami, tj. oferta „Visit Ostrawa”, umożliwia podróżowanie w relacji Katowice – Ostrawa (oraz wszystkich międzynarodowych relacji „wewnątrz wspomnianej relacji – w tym Chałupki – Bohumin) w zryczałtowanej cenie 6 euro. Ponadto, w ramach oferty „Visit Bohumin” w wybranych pociągach ze stacją końcową w Bohuminie, możliwy jest zakup biletów w cenie 2,80 euro – zaznaczył.

Posłowie dopytywali czy planowane jest obniżenie cen biletów na tym odcinku transgranicznym przez PKP Intercity w związku z zawieszeniem wykonywania połączeń na tej trasie przez Koleje Śląskie. Niestety padła odpowiedz przecząca.

Nie należy spodziewać się także wzmacniania oferty połączeń transgranicznych uruchamianych przez PKP Intercity.

– Liczba pociągów międzynarodowych kursujących przez stacje Katowice – Chałupki – Bohumin w Rocznym Rozkładzie Jazdy edycji 2021/22 stanowi 12 par pociągów. Dla znaczącej większości tych połączeń, relacja Chałupki – Bohumin nie jest relacją docelową – zaznaczył wiceminister infrastruktury.

Jak dodał, relacja ta jest składową dłuższych połączeń międzynarodowych, m.in. do Wiednia lub Pragi.

Przypomnijmy, że pod koniec września Patrycja Tomaszczyk, rzecznik prasowy Kolei Śląskich poinformowała „Kolejowy Portal”, że podtrzymanie decyzji o wstrzymaniu kursowania transgranicznych pociągów regionalnych jest efektem uwarunkować proceduralno – technicznych i obowiązującego na terytorium RP stanu zagrożenia epidemicznego.

– Możliwość przywrócenia połączeń na trasie Chałupki – Bohumin może być rozważona na okres obowiązywania rocznego rozkładu jazdy 2023/2024 – dodała wówczas Tomaszczyk.

Dodajmy, że 11 października przedstawiciele partii Razem złożyli na ręce marszałka województwa śląskie petycję o przywrócenie pociągów regionalnych do Bohumina z ponad 1000 podpisów.