Lubuskie: w I połowie 2023 r. odwołano ponad 1500 połączeń

Lubuskie: w I połowie 2023 r. odwołano ponad 1500 połączeń

Od 1 stycznia do 30 czerwca 2023 roku w województwie Lubuskim Polregio odwołało 1527 połączeń, w tym 1043 w całej relacji oraz 484 w części – poinformował Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Posłanka dr Anita Kucharska-Dziedzic pod koniec czerwca 2023 r. skierowała do Ministra Infrastruktury interpelację w sprawie katastrofalnej sytuacji kolejowych przewozów pasażerskich realizowanych przez Polregio na terenie woj. lubuskiego.

Lubuskie wydaje się być dla spółki Polregio poligonem doświadczalnym, obrazującym jak nie należy zarządzać transportem kolejowym w Polsce. Lubuszanki i Lubuszanie od miesięcy podnoszą, że o odwołaniu pociągu dowiadują się będąc już na stacji, kiedy na ekranach wciąż wyświetlana jest informacja, że połączenie zostanie zrealizowane. Co więcej, spółka często nie podstawia podróżnym zastępczych autobusów, uniemożliwiając im tym samym dojazd do pracy, do szkół, na uczelnie, czy do szpitali lub urzędów – czytamy w interpelacji posłanki.

Dr Anita Kucharska-Dziedzic zapytała ile połączeń zostało anulowanych od 1 stycznia do 30 czerwca 2023 r., z jakich stacji początkowych odwołano połączenia oraz jakie były przyczyny odwołania wszystkich kursów.

Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury poinformował, że w okresie objętym zapytaniem odwołanych zostało 1527 połączeń, w tym 1043 w całej relacji oraz 484 w części.

Odwołania relacji miały miejsce z następujących stacji początkowych: Zielona Góra – 478 połączeń, Frankfurt Oder – 235, Gorzów Wielkopolski – 139, Kostrzyn – 128, Leszno – 115, Głogów – 99, Krzyż – 86, Żagań – 60, Zbąszynek – 42, Forst – 41, Węgliniec – 39, Guben – 27, Goerlitz – 11, Małomice – 10, Rzepin – 6, Jelenia Góra – 5, Nowa Sól – 3, Ruszów – 3 – wymienił przedstawiciel resortu

Pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu dodał, że do najczęstszych przyczyny odwołań pociągów należy zaliczyć: brak sprawnego taboru jako następstwo kolizji ze zwierzyną, najazdu na przeszkody ułożone na torach, przeglądów technicznych i napraw bieżących (1484 przypadki), brak obsady drużyn pociągowych (27 przypadków) oraz wypadek z pojazdem drogowym (16 przypadków).

Posłanka zapytała także, czy tabor kursujący po województwie lubuskim zapewnia bezawaryjną obsługę zaplanowanych w rozkładzie jazdy połączeń.

Obecnie Lubuski Zakład Polregio dysponuje ograniczoną dostępnością sprawnego taboru, a liczba pojazdów aktualnie dopuszczonych do ruchu nie zabezpiecza pełnej realizacji zadań przewozowych. Część taboru przechodzi wymagane przepisami przeglądy kategorii P1-P5, które są warunkiem dopuszczenia pojazdów do ruchu – przyznał Bittel.

Kucharska-Dziedzic zapytała również, w jaki sposób spółka zamierza poprawić sytuację z przewozami pasażerskimi w regionie oraz kto personalnie odpowiada za katastrofalną sytuację w przewozach pasażerskich na terenie województwa lubuskiego oraz czy osoba ta poniosła służbowe konsekwencje.

Andrzej Bittel przypomniał, że Polregio opracowało program naprawczy, który 27 czerwca 2023 r. został przekazany Urzędowi Marszałkowskiemu Województwa Lubuskiego. Zgodnie z założeniami dokumentu, w województwie pojawią się dodatkowe pojazdy, które wzmocnią flotę Lubuskiego Zakładu przewoźnika.

W związku z zaistniałą sytuacją w przewozach na terenie województwa lubuskiego z dniem 1 lipca 2023 r. nastąpiła zmiana na stanowisku dyrektora Lubuskiego Zakładu Spółki – dodał przedstawiciel resortu infrastruktury.

Przypomnijmy, że zarząd Polregio z dniem 1 lipca 2023 r. wyznaczył Pana Krzysztofa Pawlaka na Dyrektora Lubuskiego Zakładu w Zielonej Górze. Dotychczasowa szefowa Zakładu, Pani Marzena Skubiszyńska została Pełnomocnikiem Zarządu do spraw Zintegrowanego Systemu Zarządzania.