Jakie lokomotywy wielosystemowe chce kupić PKP Intercity?

Jakie lokomotywy wielosystemowe chce kupić PKP Intercity?

W piątek 4 czerwca 2021 r. PKP Intercity ogłosiło przetarg na dostawę 63 lokomotyw elektrycznych wielosystemowych o prędkości nie mniejszej niż 200 km/h wraz ze świadczeniem usług utrzymania, z opcją na dodatkowe 32 pojazdy. Jaki wymagania przed producentami postawiła spółka?

Wymagania ogólne dotyczące konstrukcji i wyposażenia

PKP Intercity będzie eksploatowało pojazdy na torach o szerokości 1435 mm. Lokomotywy muszą być czteroosiowe z dopuszczalnym naciskiem na oś ≤220 kN o budowie modułowej wyposażone w dwie kabiny, ze  stanowiskiem  dla  maszynisty  i  pomocnika maszynisty. Pojazdy będą zasilanie z sieci trakcyjnej: 3kV DC, 15kV AC, 25 kV AC o prędkości eksploatacyjnej co najmniej 200 km/h i minimalnej mocy ciągłej wynoszącej 5,6 MW.

Minimalny okres eksploatacji lokomotyw przewoźnik ustalił na 30 lat PKP Intercity wymaga aby pojazdy mogły jeździć w trakcji wielokrotnej.

Lokomotywy muszą posiadać  ważne,  bezterminowe dokumenty dopuszczające do eksploatacji na terenie: Polski, Czech, Słowacji, Niemiec, Austrii oraz Węgier dla pojazdu zgodnego z TSI. Zamawiający dopuszcza dostarczenie dokumentów terminowych, jednakże w tym przypadku wykonawca zobowiązany będzie do przekazania bezterminowych dokumentów dopuszczających do eksploatacji w w/w krajach przed upływem ważności dokumentów terminowych. Minimalny przebieg pomiędzy przeglądami P1 to 25000 km a minimalny czas do wykonania naprawy P4: 60 miesięcy.

Elektrowozy muszą być wyposażone w następujące urządzenia bezpieczeństwa, sterowania ruchem i łączności:

  • STM zgodnie z TSI dla krajów: Polska, Niemcy, Austria, Czechy, Słowacja, Węgry,
  • urządzenia czujności –SIFA zgodnie z TSI;
  • łączność  radiowa:  radiotelefony    dualne    (analogowe    i    GSM-R)  umożliwiające eksploatację w krajach Polska, Niemcy, Austria, Czechy, Słowacja, Węgry, wyposażone w funkcję Radiostop
  • ETCS poziomu drugiego L2
  • realizacja sygnału A1 „Alarm” zgodnie z wytycznymi instrukcji Ie-1 PKP PLK
  • narodowe systemy bezpieczeństwa dla krajów: Polska, Niemcy, Austria, Czechy, Słowacja, Węgry

PKP Intercity chce także aby lokomotywy były wyposażone w następujące systemy teletechniczne i teleinformatyczne:

  • system diagnostyki pokładowej
  • przeciwpożarowy system alarmowy
  • monitoring wizyjny CCTV szlaku
  • prawny rejestrator drogi zintegrowany z prędkościomierzem
  • prędkościomierz elektroniczny
  • dostęp do Internetu dla załogi (opcjonalny)
  • system GPS
  • system łączności Pokład-Ziemia
  • moduł komunikacji GSM/LTE do wymiany danych.

Termin wykonania zamówienia

Zamawiający wymaga realizacji przedmiotu zamówienia w zakresie dostawy lokomotyw  do 60 miesięcy od dnia zawarcia umowy a jeśli chodzi o świadczenia usług utrzymania lokomotyw również będzie to nie krócej niż 60 miesięcy liczonych od dnia protokolarnego odbioru końcowego każdej z dostarczonych lokomotyw.

PKP Intercity zastrzegło jednak aby dostawa pierwszej i drugiej lokomotywy nastąpiła nie później niż w terminie 18 miesięcy od dnia zawarcia umowy a dostawa trzeciego i czwartego z pojazdów -nie później niż w terminie 2 lat od dnia zawarcia umowy. Dostawa wszystkich lokomotywy objętych umową dostawy (w tym zamówionych w ramach prawa opcji) ma nastąpić w terminie do 60 miesięcy od dnia zawarcia umowy.

Kryteria wyboru oferty

PKP Intercity poinformowało, że względu na złożoność zamówienia nie można na tym etapie postępowania ustalić znaczenia (wag) kryteriów oceny ofert.  Przewoźnik wymienił jedynie, jakimi kryteriami będzie się kierował w  kolejności  od najważniejszego do najmniej ważnego: cena jednostkowa dostawy pojazdu, stawka za świadczenie usług utrzymania, gwarancja dla pojazdu co najmniej 36 miesięcy, maksymalna liczba zdarzeń powodujących utratę zasadniczych cech eksploatacyjnych w cyklu 250 tys. km na poziomie nie większym niż 3,  współczynnik gotowości technicznej na poziomie co najmniej 95% oraz współczynnik niezawodności technicznej na poziomie co najmniej 95%.

Wadium

Na etapie składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu wadium nie wnosi się. Do  wniesienia  wadium  w  wysokości  28  310  000  zł,  zobowiązany  będzie  wykonawca zaproszony do złożenia oferty.

Termin składania ofert

Wykonawcy mogą składać wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu do 1 lipca 2021 r do godziny 12:00. Harmonogram zakłada zaproszenie do składania ofert w ostatnim kwartale 2021 roku. Rozstrzygnięcie postępowania wstępnie planowane jest na pierwszy kwartał przyszłego roku.

Przypominamy, że obecnie trwa procedura wybory wykonawcy na dostawę 10 nowych wielosystemowych lokomotyw dla PKP IC. Jedyną ofertę w tym postępowaniu złożył Newag.