Cargotor złożył wniosek o dofinansowanie budowy Parku Logistycznego Małaszewicze

Cargotor złożył wniosek o dofinansowanie budowy Parku Logistycznego Małaszewicze

Spółka Cargotor złożyła dziś wniosek o dofinansowanie z funduszu CEF 2 projektu budowy Parku Logistycznego Małaszewicze. Inwestycja ta ma strategiczne znaczenie dla polskiej gospodarki.

Zgodnie z zapowiedziami, Cargotor złożył do CINEA (Europejska Agencja Wykonawcza ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska) wniosek o dofinansowanie w ramach konkursu CEF Transport 2021 inwestycji pn. „Modernizacja infrastruktury kolejowej w Rejonie Przeładunkowym Małaszewicze na granicy UE z Białorusią”.

Park Logistyczny Małaszewicze jest inwestycją infrastrukturalną i będzie w całości finansowany ze środków publicznych obejmujących także dofinansowanie z funduszy UE. Szacowany koszt inwestycji wynosi 3,2 mld zł. Z uwagi na transgraniczny charakter projektu Cargotor ubiega się o dofinansowania z funduszu CEF 2, który wynosi 50%. Rozpoczęcie prac budowlanych zaplanowano na rok 2023.

Projekt obejmuje kompleksową modernizację i rozbudowę infrastruktury kolejowej. Remont torów pozwoli na przyjmowanie pociągów o długości 1050 m dla standardu 1520 mm i 750 m dla standardu 1435 mm. Zwiększy się również prędkość pociągów z 20 do 40 km/h. To wszystko sprawi, że znaczenie Parku Logistycznego Małaszewicze jako jednego z najważniejszych punktów przeładunkowych w Europie jeszcze bardziej wzrośnie, a także przyczyni się do wzrostu przychodów Skarbu Państwa oraz wygeneruje wartość dodaną dla polskiej gospodarki.

Przygotowania do realizacji projektu Cargotor przebiegają zgodnie z przyjętym harmonogramem. Przed złożeniem wniosku spółka zakończyła prace związane z przygotowaniem studium wykonalności, opracowaniem dokumentacji projektowej i pozyskaniem pozwoleń administracyjnych niezbędnych do realizacji tej inwestycji.

Pierwszym etapem prac było przygotowanie całej inwestycji w ramach realizowanego przez Cargotor projektu 2015-PL-TM-0037-S „Modernizacja infrastruktury kolejowej w Rejonie Przeładunkowym Małaszewicze korytarza nr 8 linii towarowych na granicy UE z Białorusią – prace studyjne” przy znacznym wkładzie finansowym Unii Europejskiej (85% wartości netto projektu). Projekt ten uzyskał współfinansowanie przez instrument Unii Europejskiej „Łącząc Europę” w wysokości ponad 2,2 mln euro.

– Zakończyły się prace przygotowawcze do modernizacji infrastruktury kolejowej w Rejonie Przeładunkowym Małaszewicze. To krok milowy i ważne wydarzenie. Spółka Cargotor, która realizuje projekt, składa wniosek o dofinansowanie unijne dla prac wykonawczych. Jesteśmy zdeterminowani, aby zrealizować tę inwestycję, gdyż Polska powinna czerpać korzyści ze swojego wyjątkowego położenia geopolitycznego – powiedział wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.

Wspierając realizację projektu, rząd podjął prace legislacyjne  nad projektem ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe” oraz ustawy o Funduszu Kolejowym.

Zgodnie z wcześniejszymi informacjami zmiany mają umożliwić funkcjonowanie spółki Cargotor w Grupie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.