Posłowie Klaudia Jachira oraz Franciszek Sterczewski zapytali Ministerstwo Infrastruktury jakie działania podejmuje spółka PKP Intercity w celem utrzymania sprawności taboru.
– Nadal jako jedną z głównych przyczyn opóźnień PKP Intercity wskazuje się naprawę lub wymianę taboru kolejowego, czyli zdarzenia związane bezpośrednio z działalnością przewoźnika – wskazują w interpelacji do Ministra Infrastruktury posłowie Klaudia Jachira oraz Franciszek Sterczewski
Posłowie zapytali więc jakie działania podejmuje podległa ministerstwu spółka PKP Intercity celem utrzymania sprawności taboru. Poprosili o przedstawienie stosownych danych dotyczących inwestycji podjętych bądź realizowanych w 2021 roku.
– Dzięki realizowanemu programowi inwestycyjnemu, po jego zakończeniu w 2023 roku tabor PKP Intercity będzie: 80 proc. nowy lub zmodernizowany, w 94 proc. pociągów pasażerowie skorzystają z klimatyzacji oraz w co najmniej 77 proc. także z bezprzewodowego Internetu – poinformował wiceminister Bittel.
Przedstawiciel Ministerstwa Infrastruktury zaznaczył, że w każdym pociągu przewidziana będzie również przestrzeń przystosowana dla osób poruszających się na wózkach oraz wydzielone miejsce na rowery, co dodatkowo ułatwi podróż pasażerom posiadającym specjalne potrzeby. Dodatkowo, obecnie obowiązująca (zawarta w grudniu 2020 r.) dziesięcioletnia umowa o świadczenie usług publicznych umożliwi inwestycje taborowe na kwotę 19 mld zł w latach 2021-2030.
– Operator w ramach dofinansowania zakupi nowy tabor zapewniający komfortowe i bezpieczne warunki podróżowania oraz spełniający rosnące wymagania podróżnych – dodał.
Wiceminister przedstawił inwestycje realizowane przez PKP Intercity w 2021 roku:
- odebrano po wykonanej naprawie na 5-tym poziomie utrzymania z modernizacją 60 wagonów wielofunkcyjnych COMBO.
- odebrano po wykonanej naprawie na 5-tym poziomie utrzymania z modernizacją 26 (z 60) wagonów klasy 1/2. 34 wagony z umowy zostały odebrane jeszcze w 2020 roku;
- wykonano podczas napraw na 4-tym poziomie utrzymania modernizacje 3 lokomotyw EU/EP07;
- wykonano podczas napraw na 4-tym poziomie utrzymania modernizacje układów WC w 12 wagonach, w 2 kolejnych wagonach zabudowano gniazdka 230V dla pasażerów.
Andrzej Bittel poinformował jednocześnie w trakcie realizacji są kontrakty na:
- dostawę 12 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych o prędkości do 160km/h – odbiór 2 pierwszych pojazdów pierwotnie planowany był na 2021 rok, z powodu epidemii COVID-19 przesunięty na luty 2022;
- dostawę 81 nowych wagonów pasażerskich o prędkości do 200km/h – odbiór pierwszych 57 wagonów planowany był na 2021 rok, z powodu epidemii COVID-19 w bieżącym roku wykonawca deklaruje dostawę 18 wagonów, odbiór kolejnych zakończy się do połowy 2022 roku;
- dostawę 10 szt. (+ 5 szt. opcja) nowych lokomotyw wielosystemowych z prędkością 200 km/h – umowa podpisana w dniu 22.10.2021;
- dostawę 10 nowych lekkich lokomotyw spalinowych;
- wykonanie naprawy na 5-tym poziomie utrzymania z modernizacją 14 elektrycznych zespołów trakcyjnych serii ED74 – odbiór 2 pierwszych pojazdów pierwotnie planowany był na 2021 rok, z powodu epidemii COVID-19 przesunięty na 2022;
- wykonanie naprawy na 5-tym poziomie utrzymania z modernizacją 20 lokomotyw EU/EP07 – modernizacja ma na celu zwiększenie prędkości maksymalnej lokomotyw do 160km/h;
- wykonanie naprawy na 5-tym poziomie utrzymania z modernizacją 13 lokomotyw spalinowych na dwuagregatowe z funkcją zasilania wagonów w energię elektryczną – odbiór wszystkich lokomotyw planowany był do listopada 2021 roku, z powodu epidemii COVID-19 terminy realizacji się wydłużyły, w bieżącym roku wykonawca deklaruje dostawę 4 lokomotyw, odbiór pozostałych według deklaracji
Przedstawiciel resortu dodał, że w trzecim kwartale 2022 roku zakończy się termin:
- wykonania napraw na 5-tym poziomie utrzymania z modernizacją 125 wagonów 2 klasy na bezprzedziałowe – rozpoczęcie odbiorów zmodernizowanych wagonów planowane w 2021 roku;
- wykonania naprawy na 5-tym poziomie utrzymania z modernizacją 14 wagonów typu 111ALux/112ALux.