Kiedy pojedziemy nowymi składami FLIRT PKP Intercity?

Kiedy pojedziemy nowymi składami FLIRT PKP Intercity?

Dziś mijają dwa lata od podpisania umowy na dostawę 12 składów FLIRT. Choć zgodnie z kontraktem, dwa pierwsze miały zostać dostarczone w ciągu 18 miesięcy, to pojazdy przechodzą jeszcze kolejne testy.

PKP Intercity podpisało 18 sierpnia 2019 r.  umowę ze spółką Stadler Polska na dostawę 12 fabrycznie nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) typu FLIRT wraz z ich utrzymaniem na poziomach P1 – P4 przez okres 15 lat. Wartość zamówienia wyniosła 1,015 mld zł brutto.

Zgodnie z warunkami zamówienia, dostawa pierwszych dwóch elektrycznych zespołów trakcyjnych miała nastąpić w ciągu 18 miesięcy od dnia wejścia w życie umowy. Nowe pojazdy, do osiągnięcia przebiegu co najmniej 250 000 km, miały być poddane eksploatacji nadzorowanej w ruchu pasażerskim.

Fot. Tomasz Kruk

Jak poinformowała Agnieszka Serbeńska z zespołu prasowego PKP Intercity w związku z problemami w dostawach komponentów, spowodowanymi pandemią COVID-19, trwają uzgodnienia zmiany terminu odbioru pierwszych pojazdów Flirt od Stadlera.

Choć w weekend dwa składy ED150, bo takie oznaczenie mają pojazdy w trakcie testów, odpoczywały w Siedlcach, w poniedziałek wyruszyły na koleje testy na tor doświadczalny w Żmigrodzie.

Marta Jarosińska Dyrektor ds. Komunikacji i PR w Dywizji Europa Centralna w Stadler poinformowała „Kolejowy Portal”, że pojazdy będą przechodziły testy jazdy w trakcji podwójnej. Testowane będę między innymi system hamulcowy i system informacji pasażerskiej.

– W kolejnym etapie pojazdy przejdą testy MIXu trakcji – sprawdzana będzie współpraca pojazdu FLIRT z poprzedniej dostawy z nowymi jednostkami – dodaje Jarosińska.

Przypomnijmy, że pierwszy z 12 nowych Flirtów rozpoczął testy na torze doświadczalnym w Żmigrodzie na początku kwietnia 2021 r. 

Wstępne plany zakładają skierowanie pojazdów na trasy Szczecin-Lublin, Szczecin-Kraków i Kraków-Lublin, co ma pozwolić na stworzenie jednolitego standardu przy wykorzystaniu obecnie posiadanego taboru na takich ciągach jak Gdynia-Łódź-Kraków/Przemyśl, Kraków-Warszawa-Olsztyn, Olsztyn-Warszawa-Bielsko-Biała i Bielsko-Biała-Łódź-Gdynia.