Zmiana sposobu wnoszenia opłaty za nadanie numeru EVN

Zmiana sposobu wnoszenia opłaty za nadanie numeru EVN

 Od 28 lipca 2021 r. potwierdzenie opłaty za wniosek o nadanie europejskiego numeru pojazdu (EVN) należy złożyć wraz z wnioskiem. Dotychczas opłata uiszczana była po wydaniu raportu nadania EVN.

Opłata za nadanie numeru EVN wynosi 100 zł za każdy pojazd i uiszcza się ją na rachunek bankowy Urzędu Transportu Kolejowego.

EVN to numer składający się z 12 cyfr zawierający informacje o charakterystyce technicznej pojazdu kolejowego. Każdy pojazd kolejowy eksploatowany na polskiej sieci kolejowej musi zostać zarejestrowany w krajowym rejestrze pojazdów kolejowych (NVR) pod numerem EVN.

Kto może złożyć wniosek o EVN

  • zarządca infrastruktury,
  • przewoźnik kolejowy,
  • dysponent,
  • producent pojazdu kolejowego lub jego upoważniony przedstawiciel mający siedzibę na terytorium Unii Europejskiej,
  • wykonawca modernizacji,
  • importer.

Kiedy trzeba zarejestrować pojazd kolejowy i uzyskać EVN

Każdy pojazd kolejowy eksploatowany na polskiej sieci kolejowej musi zostać zarejestrowany w krajowym rejestrze pojazdów kolejowych (NVR).

Z obowiązku rejestracji wyłączone są jedynie pojazdy:

  • metra;
  • kolejowe poruszające się wyłącznie po bocznicy kolejowej;
  • kolejowe o szerokości toru mniejszej niż 1435 mm; 
  • zabytkowe używane jako nieruchomy eksponat; 
  • specjalne poruszające się wyłącznie po torze zamkniętym lub transportowanych na innych pojazdach; 
  • kolejowe poruszające się wyłącznie po sieciach kolejowych, które są funkcjonalnie wyodrębnione z systemu kolei i przeznaczone tylko na potrzeby pasażerskich przewozów lokalnych, oraz miejskich lub podmiejskich; 
  • kolejowe poruszające się wyłącznie po infrastrukturze kolejowej należącej do zarządców prywatnej infrastruktury kolejowej, na ich użytek w ramach własnej działalności w zakresie transportu towarów; 
  • kolejowe poruszające się po infrastrukturze kolejowej przewidzianej wyłącznie do użytku lokalnego, turystycznego lub historycznego; 
  • historyczne nieporuszające się po sieci kolejowej.