Wystawa taboru z okazji 30-lecia Klubu Sympatyków Kolei we Wrocławiu

Wystawa taboru z okazji 30-lecia Klubu Sympatyków Kolei we Wrocławiu

Klub Sympatyków Kolei we Wrocławiu zaprasza na wystawę taboru z okazji 30-lecia powstania stowarzyszenia, która odbędzie się w niedzielę 19 września na Wrocławskim Dworcu Głównym, przy peronie 6. Wstęp na wystawę jest bezpłatny.

Klub planuje pokazać następujący tabor:

EP05-22 (1961r.) – Świadek Historii, mimowolny uczestnik wydarzeń strajkowych w „Ursusie”, w czerwcu 1976 roku. Odrestaurowany dzięki wsparciu finansowemu IPN oraz darczyńców. Klub przewiduje całkowite przywrócenie do ruchu tego elektrowozu, w żargonie zwanego „Czechem” – pierwsze jako EU05 trafiły na PKP z zakładów Skoda w 1961 roku.

SU45-079 (1973r.) – jedyny czynny w Polsce „Fiat” w klasycznym, zielonym malowaniu

SM30-507 (1958r.) – spalinowóz nazywany w żargonie „skrzyżowaniem czołgu T-34 z tramwajem” ze względu na rodzaj zastosowanego napędu. Prototyp zbudowano w 1956 roku i zaprezentowano na Targach Poznańskich. Lokomotywa SM30 – 507 w historycznych barwach, dzięki pracy członków stowarzyszenia wyremontowana i przywrócona do ruchu. Używana do obsługi pociągów „retro”.

SM30-662 (1964r.) – otrzymana przez stowarzyszenie od Wojska Polskiego. Dzięki wielu godzinom pracy członków klubu, wyremontowana i przywrócona do ruchu. Ukazana w charakterystycznym oliwkowym malowaniu jakie stosowano na tych lokomotywach od 1980 roku.

SM41-126 (1964r.) – wyróżnia się spośród innych prezentowanych eksponatów węgierskim pochodzeniem. Spalinowozy SM41 produkowano dla PKP w zakładach Ganz – Mavag. Do dziś spotykane jeszcze na kolejach węgierskich. SM41 – 126 jest jedynym „zimnym” eksponatem spośród lokomotyw spalinowych, które będą obecne na wystawie.

Ls40-5434 (1959r.) – Ls40 to pierwsza lokomotywa spalinowa, manewrowa, budowana po drugiej wojnie św. w Polsce od 1952 roku, w Pierwszej Fabryce Lokomotyw „Fablok” w Chrzanowie. Wówczas zakłady nosiły imię Feliksa Dzierżyńskiego.

409Da-633 (1978r.) – „królowa” polskich bocznic. Konstrukcyjnie była to najdłużej budowana lokomotywa spalinowa manewrowa w kraju. Ostatnie egzemplarze produkowano w ZNTK Oleśnica jeszcze w 1995 roku.

Klub pokaże rownież wybrane wagony towarowe i osobowe: 

Wystawę będzie można zwiedzić z przewodnikiem. Przejścia będą się zaczynały z następującym grafikiem: 10:30, 11:10, 11:50, 12:30, 13:10, 13:50, 14:30 oraz 15:30. Godziny wyjścia mogą ulec nieznacznym przesunięciom w zależności od ilości zebranych osób.

Impreza będzie również okazją do nabyć klubowych gadżetów.

W dniu imprezy będzie też możliwość przejazdu zabytkowym tramwajem z Wrocławia Głównego na Dni Otwarte Zajezdni Popowice 2021.