W oczekiwaniu na homologację dla SD85

W oczekiwaniu na homologację dla SD85

W niemal każdym polskim województwie korzysta się z pojazdów spalinowych. SKPL Cargo od lat pełni rolę głównego dostawcy używanego sprzętu tego typu. Niestety, dla przewoźników niekorzystnym zjawiskiem jest malejąca liczba takich pojazdów w parku taborowym spółki. Choć firma posiada pojazdy SD85 to trwa skompilowany proces uzyskanie wymaganych dokumentów homologacyjnych.

Spółka SKPL Cargo nabyła w Holandii 32 dwuczłonowe spalinowe zespoły trakcyjne DM90, które opuściły fabryki pod koniec lat dziewięćdziesiątych. Eksploatację tych jednostek ostatecznie zakończono wraz z wprowadzeniem rozkładu jazdy 2018/2019, w związku ze stuprocentową elektryfikacją sieci kolejowej użytkowanej przez Nederlandse Spoorwegen. Cztery jednostki zostały przetransportowane do Polski pod koniec listopada 2020 r.

Pierwszy pojazd w barwach nowego właściciela mogliśmy zobaczyć w wakacje 2021 roku, kiedy to, po przeprowadzonej naprawie, SD85-001 został oficjalnie zaprezentowany. Wówczas również przeprowadzono jazdę próbną.

W obliczu kryzysu uchodźczego wywołanego wojną na Ukrainie, nieposiadający homologacji pojazd został użyty do przewozu uchodźców na trasie Uherce – Zagórz.

Skomplikowana homologacja

Poza naprawami umożliwiającymi przewóz pasażerów, konieczne było dostosowanie pojazdu do polskich standardów (polonizacja), a następnie zebranie wszystkich wymaganych dokumentów i ich złożenie w odpowiednich instytucjach.

Jak poinformował „Kolejowy Portal” Tomasz Frankowski, rzecznik Urzędu Transportu Kolejowego, wniosek dotyczący wydania nowego zezwolenia dla pojazdu trakcyjnego typu DM90 (alternatywna nazwa typu: SD85) został złożony przez SKPL Cargo w platformie OSS z końcem października 2023 r.

Jest to narzędzie informatyczne stworzone przez Agencję Kolejową Unii Europejskiej, przeznaczone do obsługi określonych rodzajów spraw. W OSS składane są wnioski, dokonywana jest ich ocena, a także realizowana jest komunikacja z wnioskodawcą – tłumaczy Frankowski.

Przez wiele tygodni niewiele się działo. Jeszcze w połowie stycznia złożony wniosek był niekompletny. Jednak teraz nastał przełom.

Jak się dowiedzieliśmy, spółka SKPL Cargo uzupełniła braki, a 25 stycznia 2024 r. potwierdzono kompletność wniosku udzielenie nowego zezwolenia dla pojazdu typu DM90, rozpoczynając jednocześnie szczegółową ocenę.

W wyniku oceny stwierdzono szereg niespójności i uwag do przesłanych dokumentów. Spółka najpóźniej do 9 lutego powinna udzielić odpowiedzi na wskazane przez UTK kwestie – zaznaczył Frankowski.

Przypomnijmy, zgodnie z art. 34 ust. 2 rozporządzenia Komisji nr 2018/545 krajowy organ ds. bezpieczeństwa podejmuje decyzję o wydaniu zezwolenia nie później niż w terminie czterech miesięcy od potwierdzenia, że dokumentacja jest kompletna.