W marcu 2023 r. pociągami podróżowało 31,1 mln pasażerów

W marcu 2023 r. pociągami podróżowało 31,1 mln pasażerów

Marzec to dotychczas najlepszy miesiąc w 2023 r., w przewozach pasażerskich. Z usług kolei skorzystało ponad 31,1 mln osób. Ogółem w I kwartale 2023 r. z usług kolei skorzystało ponad 88 mln osób.

W marcu 2023 r. pociągami podróżowało 31,1 mln pasażerów – o 2,8 mln więcej (+9,7%) niż rok wcześniej. To zarazem najwyższa liczba pasażerów kolei odnotowana w tym miesiącu od 2012 r. Wykonana w przewozach pasażerskich praca przewozowa wyniosła prawie 1,9 mld pasażerokilometrów, co w zestawieniu rok do roku oznacza nieznaczny wzrost – o 0,004 mld pasażerokilometrów (+0,2%). Praca eksploatacyjna ukształtowała się na poziomie 16,2 mln pociągokilometrów – to wynik o 0,1 mln wyższy (+0,5%) niż w marcu 2022 r. Średnia odległość przejazdu pasażera w marcu 2023 r. wyniosła 60 km – o 5,7 km mniej (-8,7%) niż w marcu 2022 r.

W marcu, w zestawieniu z lutym, z usług kolei skorzystało o ponad 3,8 mln osób więcej (+14%), praca przewozowa wzrosła o prawie 0,1 mld pasażerokilometrów (+5,3%), a praca eksploatacyjna ukształtowała się na poziomie wyższym o 1,4 mln pociągokilometrów (+9,8%). Średnia odległość przejazdu pasażera w marcu 2023 r. była o 4,9 km krótsza (-7,6%) niż w lutym 2023 r.

Ogółem w I kwartale 2023 r. z usług kolei skorzystało ponad 88 mln pasażerów, wykonano pracę przewozową na poziomie ponad 5,5 mld pasażerokilometrów, a eksploatacyjną w wysokości 47,1 mln pociągokilometrów.

W pierwszym kwartale 2023 r. kontynuowany był  trend wzrostowy w przewozach pasażerskich. Wyższa frekwencja w pociągach dotyczy zdecydowanej większości przewoźników, również tych, którzy ze względu na prace modernizacyjne na sieci zmuszeni byli organizować przewozy na skróconych trasach. Rosnąca liczba osób w środkach transportu publicznego przynosi wymierne korzyści dla środowiska. Nie należy jednak pomijać faktu, że wzrost popularności usług transportu kolejowego oznacza konieczność zapewnienia dodatkowego taboru – obecnie komfort podróży ma dla pasażera coraz większe znaczenie – komentuje dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

W zestawieniu z analogicznym okresem w 2022 r. to o 17 mln pasażerów więcej (+23,9%), wykonana praca przewozowa wzrosła o 1 mld pasażerokilometrów (+22,2%), a praca eksploatacyjna o 1,1 mln pociagokilometrów (+2,3%).

Udział przewoźników malejąco wg liczby pasażerów za okres styczeń-marzec 2023

przewoźnikliczba pasażerów
Polregio S.A. 27,13%
Koleje Mazowieckie – KM sp. z o.o.16,96%
PKP Intercity S.A.15,64%
PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście sp. z o.o.11,74%
Koleje Śląskie sp. z o.o.5,83%
Koleje Dolnośląskie S.A.5,26%
Koleje Wielkopolskie sp. z o.o.5,06%
Szybka Kolej Miejska sp. z o.o. – Warszawa4,31%
Łódzka Kolej Aglomeracyjna sp. z o.o.2,79%
Koleje Małopolskie sp. z o.o.2,22%
Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o.2,16%
Arriva RP sp. z o.o.0,73%

Udział przewoźników wg pracy przewozowej za okres styczeń-marzec 2023

przewoźnikpraca przewozowa
PKP Intercity S.A.53,80%
Polregio S.A. 18,92%
Koleje Mazowieckie – KM sp. z o.o.8,11%
Koleje Dolnośląskie S.A.4,00%
Koleje Śląskie sp. z o.o.3,73%
PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście sp. z o.o.3,69%
Koleje Wielkopolskie sp. z o.o.2,78%
Łódzka Kolej Aglomeracyjna sp. z o.o.1,40%
Koleje Małopolskie sp. z o.o.1,22%
Szybka Kolej Miejska sp. z o.o. – Warszawa1,03%
Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o.0,50%
Arriva RP sp. z o.o.0,40%

Udział przewoźników wg pracy eksploatacyjnej za okres styczeń-marzec 2023

przewoźnikpraca przewozowa
Koleje Mazowieckie – KM sp. z o.o.35,05%
PKP Intercity S.A.29,06%
Polregio S.A. 10,27%
PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście sp. z o.o.6,12%
Koleje Wielkopolskie sp. z o.o.4,84%
Koleje Śląskie sp. z o.o.4,31%
Koleje Małopolskie sp. z o.o.2,94%
Szybka Kolej Miejska sp. z o.o. – Warszawa1,73%
Koleje Dolnośląskie S.A.1,53%
Łódzka Kolej Aglomeracyjna sp. z o.o.1,51%
Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o.0,82%
Arriva RP sp. z o.o.0,45%