Marzec to dotychczas najlepszy miesiąc w 2023 r., w przewozach pasażerskich. Z usług kolei skorzystało ponad 31,1 mln osób. Ogółem w I kwartale 2023 r. z usług kolei skorzystało ponad 88 mln osób.
W marcu 2023 r. pociągami podróżowało 31,1 mln pasażerów – o 2,8 mln więcej (+9,7%) niż rok wcześniej. To zarazem najwyższa liczba pasażerów kolei odnotowana w tym miesiącu od 2012 r. Wykonana w przewozach pasażerskich praca przewozowa wyniosła prawie 1,9 mld pasażerokilometrów, co w zestawieniu rok do roku oznacza nieznaczny wzrost – o 0,004 mld pasażerokilometrów (+0,2%). Praca eksploatacyjna ukształtowała się na poziomie 16,2 mln pociągokilometrów – to wynik o 0,1 mln wyższy (+0,5%) niż w marcu 2022 r. Średnia odległość przejazdu pasażera w marcu 2023 r. wyniosła 60 km – o 5,7 km mniej (-8,7%) niż w marcu 2022 r.
W marcu, w zestawieniu z lutym, z usług kolei skorzystało o ponad 3,8 mln osób więcej (+14%), praca przewozowa wzrosła o prawie 0,1 mld pasażerokilometrów (+5,3%), a praca eksploatacyjna ukształtowała się na poziomie wyższym o 1,4 mln pociągokilometrów (+9,8%). Średnia odległość przejazdu pasażera w marcu 2023 r. była o 4,9 km krótsza (-7,6%) niż w lutym 2023 r.
Ogółem w I kwartale 2023 r. z usług kolei skorzystało ponad 88 mln pasażerów, wykonano pracę przewozową na poziomie ponad 5,5 mld pasażerokilometrów, a eksploatacyjną w wysokości 47,1 mln pociągokilometrów.
W pierwszym kwartale 2023 r. kontynuowany był trend wzrostowy w przewozach pasażerskich. Wyższa frekwencja w pociągach dotyczy zdecydowanej większości przewoźników, również tych, którzy ze względu na prace modernizacyjne na sieci zmuszeni byli organizować przewozy na skróconych trasach. Rosnąca liczba osób w środkach transportu publicznego przynosi wymierne korzyści dla środowiska. Nie należy jednak pomijać faktu, że wzrost popularności usług transportu kolejowego oznacza konieczność zapewnienia dodatkowego taboru – obecnie komfort podróży ma dla pasażera coraz większe znaczenie – komentuje dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.
W zestawieniu z analogicznym okresem w 2022 r. to o 17 mln pasażerów więcej (+23,9%), wykonana praca przewozowa wzrosła o 1 mld pasażerokilometrów (+22,2%), a praca eksploatacyjna o 1,1 mln pociagokilometrów (+2,3%).
Udział przewoźników malejąco wg liczby pasażerów za okres styczeń-marzec 2023
przewoźnik | liczba pasażerów |
Polregio S.A. | 27,13% |
Koleje Mazowieckie – KM sp. z o.o. | 16,96% |
PKP Intercity S.A. | 15,64% |
PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście sp. z o.o. | 11,74% |
Koleje Śląskie sp. z o.o. | 5,83% |
Koleje Dolnośląskie S.A. | 5,26% |
Koleje Wielkopolskie sp. z o.o. | 5,06% |
Szybka Kolej Miejska sp. z o.o. – Warszawa | 4,31% |
Łódzka Kolej Aglomeracyjna sp. z o.o. | 2,79% |
Koleje Małopolskie sp. z o.o. | 2,22% |
Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. | 2,16% |
Arriva RP sp. z o.o. | 0,73% |
Udział przewoźników wg pracy przewozowej za okres styczeń-marzec 2023
przewoźnik | praca przewozowa |
PKP Intercity S.A. | 53,80% |
Polregio S.A. | 18,92% |
Koleje Mazowieckie – KM sp. z o.o. | 8,11% |
Koleje Dolnośląskie S.A. | 4,00% |
Koleje Śląskie sp. z o.o. | 3,73% |
PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście sp. z o.o. | 3,69% |
Koleje Wielkopolskie sp. z o.o. | 2,78% |
Łódzka Kolej Aglomeracyjna sp. z o.o. | 1,40% |
Koleje Małopolskie sp. z o.o. | 1,22% |
Szybka Kolej Miejska sp. z o.o. – Warszawa | 1,03% |
Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. | 0,50% |
Arriva RP sp. z o.o. | 0,40% |
Udział przewoźników wg pracy eksploatacyjnej za okres styczeń-marzec 2023
przewoźnik | praca przewozowa |
Koleje Mazowieckie – KM sp. z o.o. | 35,05% |
PKP Intercity S.A. | 29,06% |
Polregio S.A. | 10,27% |
PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście sp. z o.o. | 6,12% |
Koleje Wielkopolskie sp. z o.o. | 4,84% |
Koleje Śląskie sp. z o.o. | 4,31% |
Koleje Małopolskie sp. z o.o. | 2,94% |
Szybka Kolej Miejska sp. z o.o. – Warszawa | 1,73% |
Koleje Dolnośląskie S.A. | 1,53% |
Łódzka Kolej Aglomeracyjna sp. z o.o. | 1,51% |
Warszawska Kolej Dojazdowa sp. z o.o. | 0,82% |
Arriva RP sp. z o.o. | 0,45% |