Uszkodzone SU160 w tym roku wrócą do obsługi pociągów PKP Intercity

Uszkodzone SU160 w tym roku wrócą do obsługi pociągów PKP Intercity

W wakacje planowany jest powrót do eksploatacji lokomotywy SU160-004, która został uszkodzona w wyniku zderzenia z samochodem ciężarowym na przejeździe kolejowym niedaleko Siedlec. Na pojazd 009 poczekamy kilka miesięcy dłużej.

Agnieszka Serbeńska z zespołu prasowego PKP Intercity poinformowała „Kolejowy Portal”, że uszkodzenia lokomotyw SU160-009 i SU160-004 są już po kwalifikacji i znany jest zakres napraw oraz ich warunki techniczne.

Wykonawca w ostatnim czasie zaktualizował szacowany termin przywrócenia do eksploatacji lokomotywy 004 na sierpień, a lokomotywa 009 – listopad 2023 r. – dodała Serbeńska.

Przypomnijmy, że 19 stycznia 2022 r. na przejeździe kolejowym w Stoku Lackim doszło do zderzenia ciężarówki z pociągiem PKP Intercity „Żubr” relacji Białystok – Warszawa. Lokomotywa SU160-004 wykoleiła się jednym wózkiem i w takim stanie przejechała ponad 100 m do momentu zatrzymania. Najpoważniejszym uszkodzeniom uległa kabina B i znajdujące się pod nią elementy.

Jeszcze dłużej na naprawę czeka lokomotywa SU160-009, która brała udział w wypadku, który miał miejsce w środę 3 lutego 2021 r.. Około godz. 14:00 na przejeździe kolejowym w pobliżu miejscowości Koszarówka k. Grajewa na linii kolejowej Białystok – Ełk, pod pociąg PKP Intercity relacji Gdynia Gł. – Białystok wjechał samochód ciężarowy-cysterna. Na szczęście nikt nie zginął, ranny został maszynista.

W wyniku zderzenia uszkodzone zostały 3 słupy sieci trakcyjnej oraz tor. Służbom technicznym dopiero w piątkowy poranek udało się przywrócić ruch pociągów.  Dwa miesiące po wypadku lokomotywa nadal stała na stacji w Grajewie w oczekiwaniu na oględziny. Pod koniec kwietnia 2021 r. zespół serwisowy Pesy dokonał oględzin pojazdu, które były niezbędne do dalszego planowania transportu SU160-009 do Bydgoszczy. Ustalono wówczas konieczność wymiany jednego z łożysk. Lokomotywę ostatecznie udało się przetransportować do zakładu producenta, gdzie od maja 2021 r. oczekuje na dalsze losy .

W połowie marca 2021 r. Prokuratura Rejonowa w Grajewie postawiła kierowcy cysterny zarzut związany z doprowadzeniem do katastrofy w ruchu kolejowym. W kwietniu 2022 r. Sąd Rejonowy w Grajewie skazał kierowcę na rok więzienia w zawieszeniu na trzy lata.