T. Gontarz: PKP Intercity czeka na otwarcie tunelu w Łodzi

T. Gontarz: PKP Intercity czeka na otwarcie tunelu w Łodzi

Podczas XVI Europejskiego Forum Gospodarcze – Łódzkie 2023 odbył się panel ŁKA Łączy. Transport kolejowy w łódzkim – wczoraj, dziś i jutro. Jednym z prelegentów był Tomasz Gontarz wiceprezes PKP Intercity. O czym mówił przedstawiciel narodowego przewoźnika?

O siatce połączeń po otwarciu tunelu średnicowego

Tomasz Gontarz przyznał, że otwarcie tunelu przyczyni się do rewolucji w kwestii kolejowej w województwie łódzkim, ale też na mapie całego kraju ponieważ uda się zbudować logiczny ciąg komunikacyjny że pociągi będą się zatrzymywać na stacji Łódź Widzew, Łódź Fabryczna oraz Łódź Kaliska w kierunku Wrocławia.

Dzięki otwarciu tunelu, taki dworzec jak Łódź Fabryczna, kiedy przestanie być dworcem czołowym, a będzie przelotowym, to uzyska możliwość skomunikowania ze Szczecinem, Wrocławiem Terespolem, Radomiem, to z tego dworca będzie można do tych miast pojechać pociągami PKP Intercity – dodał.

O ofercie PKP Intercity dla województwa łódzkiego

Oferta PKP Intercity dla województwa łódzkiego sukcesywnie w ostatnich latach się zwiększa. W zeszłym rozkładzie jazdy 2021/22 mieliśmy tutaj 40 pociągów dojeżdżających do Łodzi, od nowego rozkładu jazdy 2022/23 jest ich 45 – wyliczył przedstawiciel przewoźnika.

Wiceprezes zwrócił uwagę, że zdecydowana część pociągów, która jeździ w barwach PKP Intercity przez Łódź, to są pociągi kategorii IC.

Porównując do zeszłego roku, zwiększyliśmy liczbę pociągów IC z 31 do 38, co to oznacza, że 7 pociągów TLK zostało zamienionych na pociągi kategorii Intercity. To jest nieporównywalnie większy komfort podróżowania w ramach realizowania przez nas służby publicznej – zaznaczył Tomasz Gontarz.

Przypomniał, że pociąg IC „Miechowita” a wcześniej IC Zefir będzie obsługiwał drogo okrężną Wieruszów i Wieluń, a od wrześniowej korekty pociąg IC „Koziołek” z Lublina do Poznania będzie przejeżdżał przez Radom, Drzewicę, która zostanie włączona w siatkę połączeń dalekobieżnych PKP Intercity.

O połączeniach z Łodzi do stolicy po zakończeniu modernizacji stacji Warszawa Zachodnia

Wiceprezes PKP Intercity zadeklarował, że spółka zadba o to, żeby liczba pociągów była odpowiednia i odpowiadała potokom podróżnym. Nie chciał natomiast deklarować czy pociągi będą uruchamiane co godzinę, czy co pół godziny, czy co 45 minut.

Mam nadzieję, że jeżeli utrudnienia na Warszawie Zachodniej się skończą, to będzie unikalna możliwość wytrasowania i stworzenia takiego rozkładu jazdy, który będzie cykliczny. Mam nadzieję, że na linii Warszawa – Łódź stworzymy taki rozkład, że 20 minut po pełnej godzinie jedzie PKP Intercity w kierunku Łodzi Fabrycznej, a 40 minut po pełnej godzinie jedzie z Łodzi Fabrycznej w kierunku Warszawy. Aby powstał cykliczny rozkład jazdy, konieczne jest zakończenie prac modernizacyjnych. Udało się to na trasie Lublin – Warszawa wieże głęboko, że uda się także na trasie Warszawa – Łódź – powiedział Gontarz.

O punktualności pociągów

Możemy punktowo podnieść punktualność o co najmniej 5%, jeśli zrezygnujemy z obowiązku zapewnienia dwuosobowej obsady maszynistów, jeśli pociąg jedzie powyżej 130 km/h – przyznał Gontarz.

Wiceprezes PKP Intercity zaapelował o zmianę tego rozporządzenie, które ma ponad 20 lat i było tworzone w kompletnie innej sytuacji.

Może kiedyś to mniej bolało, ponieważ tych tras na 160 km/h było mało, to teraz kiedy tych tras jest coraz więcej, to takiego przewoźnika dalekobieżnego jak PKP Intercity bardzo boli – podkreślił.

O pojemności pociągów

Dokładamy intensywnych starań zawsze, że jeżeli jest taka możliwość techniczna, to należy dopiąć wagon, ale limituje nas liczba posiadanego taboru – odpowiedział.

Tomasz Gontarz przypomniał, że proces produkcji wagonu zaczynając od przetargu po produkcję to okres 2-3 lata. Dodał, że zgodnie z umową PSC pociągi są limitowane, jeżeli chodzi o liczbę miejsc.

Wynika to z komfortu pasażera, czyli 130% czyli 100% miejsc siedzących i 30% miejsc do wykorzystania jako miejsca stojące. Jeżeli przekraczamy tę liczbę, to my blokujemy sprzedaż po to, żeby nie płacić kar z PSC – dodał.

O wizji kolei w regionie za 5 lat

Na pewno Łódź będzie miała bardzo bogatą ofertę połączeń dalekobieżnych gwarantowaną przez PKP Intercity. Otwarcie tunelu warunkuje zwiększenie naszej oferty i jej poprawę. Biorąc pod uwagę horyzont roku 2028, kiedy być może powstanie linia szybkich prędkości Łódź – CPK – Warszawa to, liczę na to, że ten 2028 r. to także szybka kolej pomiędzy tymi ośrodkami, Warszawa – CPK – Łódź – podsumował Gontarz.