Sukcesem zakończyły się testy wodorowego pociągu Alstom w Holandii

Sukcesem zakończyły się testy wodorowego pociągu Alstom w Holandii

Prowincja Groningen opublikowała raport przedstawiający wyniki testów Coradia iLint przeprowadzonych w marcu na 65-kilometrowej linii łączącej Groningen i Leeuwarden na północy Holandii. Testy miały na celu zbadanie, czy pociąg z wodorowymi ogniwami paliwowymi może być w pełni zrównoważoną alternatywą dla pociągów z silnikiem Diesla jeżdżących obecnie w północnej części kraju.

Pociąg wodorowy Alstom został wszechstronnie przetestowany przez operatora Arriva z prowincji Groningen, holenderskiego zarządcę infrastruktury kolejowej ProRail i firmę energetyczną Engie. Liderem testów była DEKRA, niezależna firma zajmująca się kontrolą i certyfikacją testów. Testy odbyły się bez pasażerów.

W raporcie stwierdza się, że pociąg wodorowy Alstom z powodzeniem spełnił 4 cele ramy testowej: zezwolenie holenderskiej NSA (National Safety Assessor) na jazdę po holenderskiej sieci kolejowej, w pełni zerowa emisja i doskonale dopasowane do obsługi komercyjnej obecnego rozkładu jazdy szybkie i łatwe tankowanie oraz zapoznanie ogółu społeczeństwa z mobilnością wodorową.

– Po Niemczech Holandia jest drugim krajem w Europie, w którym pociąg wodorowy Alstom udowodnił, że jest wyjątkowym, bezemisyjnym rozwiązaniem dla linii niezelektryfikowanych. Testy wykazały, że nasz pociąg wodorowy jest dojrzały pod względem dostępności i niezawodności, zapewniając taką samą wydajność jak wyposażenie z silnikiem wysokoprężnym, a także niski poziom hałasu i zerową emisję. Pociąg wodorowy Coradia iLint wspiera przejście na globalne systemy zrównoważonego transportu – powiedział Bernard Belvaux, dyrektor zarządzający Alstom Benelux.  

Jeśli chodzi o realizację usług komercyjnych: zarówno rozkład jazdy przystanków (wszystkie stacje), jak i ekspresowy rozkład jazdy zostały pomyślnie przetestowane. Zużycie wodoru, kompatybilność infrastruktury, przyspieszenie, hamowanie, dokowanie, maksymalna prędkość, osiągi urządzeń pomocniczych, wszystkie operacje przebiegły bez problemów. 

Holendrzy uznali zachowanie pociągu za wygodne, płynne i łatwe w prowadzeniu. Tankowanie zielonego wodoru przebiegło szybciej niż oczekiwano i zostało przeprowadzone bezpiecznie. Co więcej, ten pociąg bezemisyjny jest znacznie cichszy niż obecne pociągi z silnikiem Diesla. Potwierdzono to podczas testów i jest to znacząca korzyść dla pasażerów i mieszkańców linii.

W raporcie stwierdza się, że wszystkie cele zostały osiągnięte i że pociąg wodorowy jest w pełni realną alternatywą dla sprzętu diesla.