Stadler oficjalnym wygranym przetargu na dostawę do 510 pociągów FLIRT dla SBB

Stadler oficjalnym wygranym przetargu na dostawę do 510 pociągów FLIRT dla SBB

Szwajcarskie Koleje Federalne (SBB), Thurbo, RegionAlps i Stadler podpisały umowę ramową na maksymalnie 510 jednopokładowych zespołów trakcyjnych FLIRT. To największy przetarg w historii kolei szwajcarskiej. W początkowym zamówieniu, Stadler dostarczy 286 pojazdów o wartości około dwóch miliardów franków szwajcarskich.

W październiku 2021 r. Szwajcarskie Koleje Federalne (SBB), Thurbo i RegionAlps przyznały firmie Stadler umowę ramową na produkcję i dostawę do 510 jednopokładowych zespołów trakcyjnych FLIRT. Szwajcarski Federalny Sąd Administracyjny odrzucił sprzeciw przegranego oferenta z zeszłego roku. W rezultacie Stadler zwyciężył w kolejnym zaciętym międzynarodowym przetargu ze swoją sprawdzoną koncepcją pojazdu FLIRT i został zwycięzcą największego przetargu w historii kolei szwajcarskich. Teraz, gdy umowa została podpisana, Stadler może rozpocząć budowę 286 FLIRTów od pierwotnego zamówienia.

Stadler wyprodukuje 155 czteroczłonowych pociągów FLIRT dla SBB, 24 czteroczłonowe pociągi FLIRT dla RegionAlps oraz 19 czteroczłonowych i 88 trzyczlonowych pociągów FLIRT dla Thurbo. Pierwsze pociągi mają być w ruchu od grudnia 2025 roku. Dostawa ostatniego pojazdu z pierwszego call-off order zaplanowana jest na 2034 rok. Umowa ramowa obejmuje opcję do 224 dodatkowych pojazdów FLIRT.

Większy komfort dla pasażerów

Trzyczłonowe pojazdy FLIRT mają 57,8 m długości i mogą pomieścić łącznie 256 pasażerów, z miejscami siedzącymi dla 134 z nich. Długość pociągów czterowagonowych wynosi 73,5 metra. Mieści do 370 pasażerów, a miejscami dla 146 z nich. Pojazdy oferują bezstopniowe wsiadanie i bezstopniowy dostęp na całym obszarze, od przednich do tylnych drzwi. Nowe pociągi FLIRT mają zostać zatwierdzone dla Szwajcarii, Niemiec i Austrii.

Najnowsze pociągi FLIRT zapewniają pasażerom liczne ulepszenia. W porównaniu z używanymi obecnie pojazdami mają więcej miejsca do przechowywania rowerów, wózków dziecięcych i dużych przedmiotów. Teraz w strefach wielofunkcyjnych jest nawet miejsce na sprzęt do sportów zimowych, taki jak narty. Pociągi zapewniają również dobry odbiór telefonów komórkowych i danych w ruchu oraz mają gniazdka elektryczne we wszystkich przedziałach. Uwzględniają wymagania dla pasażerów o ograniczonej sprawności ruchowej, z dwoma miejscami w pociągu dla osób na wózkach inwalidzkich i toaletą dla wózków inwalidzkich. Miejsca na wózki inwalidzkie dostępne są również w I klasie. Ponadto nowe zespoły trakcyjne w istotny sposób przyczyniają się do poprawy punktualności dzięki zwiększonej motoryzacji.

– Jesteśmy niezwykle dumni, że możemy zbudować te nowe pociągi, aby pomóc w rozwoju szwajcarskiego transportu regionalnego. W 2002 roku SBB jako pierwszy przewoźnik kolejowy zamówił model FLIRT wkrótce po jego opracowaniu. To dla nas wielki zaszczyt, że po 20-letniej historii sukcesów, 2500. sprzedany pociąg FLIRT będzie teraz jeździł także po szwajcarskich torach. Chcielibyśmy podziękować SBB, Thurbo i RegionAlps za zaufanie, jakim nas obdarzyli i liczymy na dalsze pogłębienie naszej długoterminowej współpracy” – mówi Peter Spuhler, Prezes Zarządu i Dyrektor Generalny Grupy Stadler.

Sprawdzony bestseller dla klientów na całym świecie

Model FLIRT firmy Stadler to jednopiętrowa jednostka trakcyjna do usług lokalnych i dalekobieżnych. Biorąc pod uwagę umowę ramową dla SBB, Stadler sprzedał swój najlepiej sprzedający się pojazd ponad 2500 razy w 21 krajach – od koła podbiegunowego po Afrykę.

Oprócz modeli z napędem czysto elektrycznym, wysokoprężnym lub mieszanym, Stadler produkuje również pojazdy FLIRT z napędami alternatywnymi, takimi jak akumulator i wodór. Na przykład Stadler dostarcza 55 pociągów FLIRT na baterie do Nahverkehrsverbund Schleswig-Holstein (NAH.SH) i 58 pociągów FLIRT na baterie do DB Regio w Niemczech, a także opracowuje pierwszy pociąg FLIRT na wodór dla amerykańskiego Sanu Zarząd Transportu Okręgu Bernardino (SBCTA). Dzięki zasilanemu bateryjnie FLIRT, firma Stadler ustanowiła również rekord świata w najdłuższej podróży pociągiem zasilanym bateryjnie.