Przewoźnicy wyciągają surowe konsekwencje wobec maszynistów ignorujących sygnał „Stój”

Przewoźnicy wyciągają surowe konsekwencje wobec maszynistów ignorujących sygnał „Stój”

Na początku sierpnia na łamach „Kolejowego Portalu” informowaliśmy, że dwóch maszynistów przejechało semafor wskazujący sygnał „Stój”. Zapytaliśmy PKP Intercity oraz Koleje Mazowieckie jakie konsekwencje wyciągają wobec swoich maszynistów.

Przypomnijmy, w poniedziałek 7 sierpnia 2023 r. około godz. 19:05 maszynista pociągu TLK 61100 „Orzeszkowa” relacji Szklarska Poręba Górna – Warszawa Wschodnia nie zatrzymał się przed semaforem wskazującym sygnał „Stój” przed stacją w Skierniewicach. Skład został zatrzymany przez dyżurnego ruchu przy użyciu „Radio-stop”.

Marta Ziemska z biura prasowego PKP Intercity poinformowała „Kolejowy Portal”, w 2022 r. tylko raz doszło do sytuacji, gdy maszynista nie zatrzymał się przed semaforem wskazującym sygnał „stój”. W tym roku były trzy takie zdarzenia. Za każdym razem powołana została specjalna komisja, która badała okoliczności zdarzenia.

Zgodnie z procedurami osoby prowadzące pojazdy miały zawieszone świadectwo maszynisty i w celu jego przywrócenia przechodzą proces obejmujący, m.in. powypadkowe badania stanu zdrowia, konsultacje z instruktorami, sprawdzian wiedzy i umiejętności oraz powypadkowe szkolenie na symulatorze – dodała przedstawicielka PKP Intercity.

Do podobnego incydentu doszło w środę, 9 sierpnia około godz. 8:40. Maszynista pociągu Kolei Mazowieckich relacji Warszawa Gdańska – Radom nie zatrzymał się przed semaforem wskazującym sygnał „Stój” na stacji Warszawa Zachodnia (peron nr 9). Jakie konsekwencje wobec maszynistów, którzy pominęli sygnał „Stój” wyciągają Koleje Mazowieckie?

Zgodne z procedurą ZP-02 Postępowanie w przypadku podejrzenia niedopełnienia obowiązków służbowych przez pracowników w zakresie Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem, następuje odsunięcie ich ze stanowiska pracy związanego bezpośrednio z prowadzeniem pojazdów kolejowych na okres sześciu miesięcy oraz zawieszenie świadectwa maszynisty – poinformowała  Donata Nowakowska, rzecznik prasowy Kolei Mazowieckich.

Jak dodała, podobne sytuacje zdarzają się incydentalne.

W 2022 roku były dwa takie przypadki, natomiast w I połowie 2023 roku było jedno zdarzenie – zaznaczyła Nowakowska.

Dodajmy, że przejechanie semafora wskazującego sygnał „Stój” był prawdopodobną przyczyną ostatniego wypadku w Skierniewicach, gdzie skład Kolei Mazowieckich wjechał w pociąg towarowy PKP Cargo.