Ponad 5 mln zł zysku netto Kolei Dolnośląskich w 2021 r.

Ponad 5 mln zł zysku netto Kolei Dolnośląskich w 2021 r.

W 2021 r. Koleje Dolnośląskie osiągnęły przychody ze sprzedaży netto wyższe o ponad 25 mln zł niż rok wcześniej. Zysk netto wyniósł 5 306 256,30 zł wobec 14 639,31 zł w roku 2020.

Wyniki finansowe

W 2021 roku przewoźnik poniósł koszty w łącznej wysokości 276 577 492,72 zł, w tym koszty działalności operacyjnej w kwocie 268.947.529,61 zł.

Spółka osiągnęła przychody ze sprzedaży na poziomie 103 114 689,14 zł netto, co stanowi wynik lepszy o ponad 33% niż w roku 2020. Na przychody ze sprzedaży składają się sprzedaż biletów 76 042 629,61 zł, dotacje przedmiotowe (z tytułu ulg ustawowych) – 17 936 075,93 zł oraz pozostała sprzedaż w tym wpływy z UrbanCard, prowizje od sprzedaży biletów innych przewoźników i inne dodatkowe przychody – 9 135 983,60 zł.

Pozostałe przychody operacyjne wyniosły 179 981 586,48 zł z czego 144 189 589,39 zł dotacji i 35 758 287,48 zł z tytułu innych przychodów operacyjnych.

Po uwzględnieniu rekompensaty za realizację usług publicznych i pozostałych przychodów w tym Tarcz Antykryzysowych oraz kosztów operacyjnych, zysk z działalności operacyjnej wyniósł 7 697 948,21 zł. Po uwzględnieniu przychodów i kosztów finansowych zysk brutto za 2021 rok wyniósł 6 582 368,30 zł. Po uwzględnieniu podatku dochodowego od osób prawnych zysk netto za 2021 r.
wyniósł 5 306 256,30 zł.

Realizacja planowanych parametrów

W 2021 roku spółka zwiększyła liczbę pasażerów o ponad 20 procent względem ubiegłego roku, osiągając wynik 10,98 mln.  Praca eksploatacyjna za 2021 r. została wykonana na poziomie 9 657 892,509 pockm. Planowane przychody ze sprzedaży usług zostały wykonane w 80,36 %, natomiast koszty działalności operacyjnej zrealizowano w 99,87 %.

W odniesieniu do wskaźników uzyskanych w roku 2020, odnotowano wzrost liczby przewiezionych pasażerów o 19,97 %, przy wzroście pracy eksploatacyjnej zrealizowanej przez spółkę o 22,15 %. W przeliczeniu na 1 pockm przychody ze sprzedaży wzrosły z 9,80 zł w 2020 roku do 10,68 zł w 2021 roku, tj. o 8,89 %.

W związku otrzymaniem wsparcia finansowego z Ministerstwa Infrastruktury w postaci, tzw. tarcz fakultatywnych i obligatoryjnych pozostałe przychody operacyjne zostały zrealizowane na poziomie 116,83% w stosunku do planu na rok 2021.

Pracownicy

Według stanu na dzień 31.12.2021 r. zatrudnienie w Kolejach Dolnośląskich wynosiło 829 osób wraz z zarządem. Najwięcej, 266 pracowników to drużyny konduktorskie,  239 osób należało do zespołu maszynistów. W pionie technicznym zatrudniono 102 pracowników.

W roku 2021 r. zatrudniono 131 pracowników a 66 osób odeszło z pracy.

Od 1 lipca 2021 r. wprowadzono podwyżki w wysokości do 200 do 900 zł brutto w wynagrodzeniu zasadniczym.

Przeciętne miesięczne wynagrodzenie brutto w 2021 r. wyniosło 7 161,35 zł, a przeciętne wynagrodzenie zasadnicze 4 964,93 zł.

Tabor

W 2021 r. spółka obsługiwała połączenia pasażerskie za pomocą 23 pojazdów spalinowych (SA106, SA132, SA134, SA135, SA139), pięciu kładów 31WE, sześciu 36WEa, 11 elektrycznych zespołów trakcyjnych 45WE. Począwszy od 16 września 2021 r. Koleje Dolnośląskie rozpoczęły eksploatację bimodalnych zespołów trakcyjnych typu 36WEh (tzw. hybrydy).

Z uwagi na brak ważnego świadectwa sprawności technicznej w 2014 roku wyłączono z eksploatacji autobusy szynowe SA109, choć spółka chce przywrócić pojazdy do ruchu poprzez wykonanie napraw P5 wraz z pracami dodatkowymi.

Warto dodać, że w 2021  r. spółka zakupiła 5 wagonów krytych typów 208Kg i 208Kf serii Gbs z przeznaczeniem do obsługi przewozu rowerów.

W 2021 r. dolnośląski przewoźnik korzystał również z EN57AKM-1718 wypożyczono od SKM Trójmiasto jak również z pojazdów serii SN82 i SN83 wydzierżawionych z SKPL Cargo.

Plany na przyszłość

Jak czytamy w sprawozdaniu zarządu, spółka planuje rozwój usług przewozowych w postaci zwiększania liczby obsługiwanych połączeń planowany w oparciu o uruchomienie pociągów w nowych relacjach z wykorzystaniem linii rewitalizowanych przez zarządców infrastruktury PLK  i DSDiK, przejmowanie pracy od Polregio a także zwiększanie liczby połączeń na odcinkach o najwyższej frekwencji, w tym o charakterze aglomeracyjnym.

Zgodnie z otrzymanymi od Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego informacjami, w pierwszej kolejności planowane jest uruchomienie połączeń z wykorzystaniem odcinków:

  • Chocianów – Rokitki – Chojnów;
  • Gryfów Śl. – Świeradów-Zdrój.

Koleje Dolnośląskie do obsługi ww. linii planują wykorzystać tabor poprzez odzysk pojazdów z odcinka objętego projektem taborowym POIiŚ (Wrocław Gł. – Trzebnica), zmianę relacji i zestawień pociągów na innych liniach oraz naprawę nieeksploatowanych obecnie pojazdów serii SA109.