Polregio przejmuje przewozy kolejowe w woj. kujawsko-pomorskim

Polregio przejmuje przewozy kolejowe w woj. kujawsko-pomorskim

Od 12 grudnia 2021 r. jedynym przewoźnikiem realizującym pasażerskie przewozy kolejowe na terenie województwa kujawsko-pomorskiego będzie spółka Polregio. Negocjacje z dotychczasowymi przewoźnikami, które samorząd prowadził od dwóch miesięcy, właśnie się zakończyły.

Wobec impasu w postępowaniu przetargowym, które wyłoni operatorów regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich obsługujących linie w regionie do połowy grudnia 2030, przewidując związane z tym możliwe zakłócenia w publicznym transporcie, Zarząd Województwa Kujawsko-Pomorskiego zdecydował się na negocjacje z operatorami świadczącymi obecnie te usługi w Kujawsko-Pomorskiem – Arrivą RP i Polregio.

Jak poinformowała, Beata Krzemińska rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego, wybranym w wyniku negocjacji przewoźnikiem kolejowych na czas od 12 grudnia 2021 do 10 grudnia 2022 jest firma Polregio, która będzie świadczyć przewozy zarówno na liniach zelektryfikowanych, jak i niezelektryfikowanych.

– Zgodnie z prośbą Urzędu Marszałkowskiego złożyliśmy ofertę na obsługę pakietu spalinowego. W przypadku podpisania umowy, w pierwszej kolejności zajmiemy się przeglądem odstawionych pojazdów serii SA106, które należą do Województwa Kujawsko-Pomorskiego. W dalszej kolejności planujemy poszerzenie floty taboru spalinowego, który umożliwi nam obsługę rozkładu przygotowanego przez Urząd Marszałkowski. Zabiegamy o to, żeby połączenia były jak najwygodniejsze dla pasażerów – mówi Artur Martyniuk, prezes zarządu Polregio.

Polregio zadeklarowało gotowość przejęcia 130 pracowników Arrivy.

Skąd decyzja o chęci współpracy tylko z jednym operatorem?

– Oferta przedstawiona przez Arrivę, która wozi obecnie podróżnych na liniach niezelektryfikowanych w naszym województwie, znacznie przekracza środki, które samorząd województwa przeznacza na realizację tego zadania. Niestety, negocjujący w imieniu tej spółki menedżerowie nie byli skłonni do jakichkolwiek negocjacji kosztowych – tłumaczy Beata Krzemińska.

Na realizację przewozów kolejowych w najbliższych 12 miesiącach samorząd przeznaczy 135,7 mln złotych (5,7 mln złotych jeszcze w tym roku i 130 milionów w przyszłym), wobec 90 milionów złotych obecnie. Oznacza to o 30 proc. połączeń więcej (łącznie blisko 5 milionów pociągokilometrów).

– To nie tylko kolejne pary pociągów obsługujących istniejące połączenia. Od 1 kwietnia 2022, zgodnie z oczekiwaniami społecznymi, przywracamy pociągi na trasie Toruń-Sierpc przez Lipno – deklaruje przedstawicielka Urzędu Marszałkowskiego.

Krzemińska dodaje również, że w pierwszych miesiącach nowej siatki połączeń linię Bydgoszcz-Chełmża będą obsługiwały tymczasowo regularne kursy autobusów. Jest to związane z wynikiem negocjacji – Polregio, które przejmuje tę linię po Arrivie, musi przygotować tabor. Pociągi wrócą 1 kwietnia 2022. (Od 1 kwietnia 2022 rewitalizowana linia Toruń-Grudziądz będzie także w całości obsługiwana przez regularną komunikację autobusową.)

Także prezes Polregio ma nadzieję, że przejęcie przez spółkę obsługi tras niezelektryfikowanych pozwoli zracjonalizować koszty obsługi połączeń w województwie kujawsko-pomorskim.

– Polregio, jako największy przewoźnik pasażerski w Polsce może osiągnąć najniższy koszt krańcowy przewozów, który umożliwia stworzenie konkurencyjnej oferty dla przewozów regionalnych. Cieszę się, że nasz program inwestycyjny przekonuje do rozszerzenia współpracy z nami kolejne województwa – dodał Artur Martyniuk, prezes Polregio. 

Przypomnijmy, że obecnie trwa postępowaniu, które wyłoni operatorów wykonujących usługi kolejowe w regionalnym publicznym transporcie pasażerskim od grudnia 2022 do grudnia 2030. W przetargu wpłynęły odwołania dwóch przewoźników Arrivy i Polregio.

– Jesteśmy obecnie na etapie rozpatrywania skarg złożonych przez potencjalnych operatorów do Krajowej Izby Odwoławczej (KIO). Odbyły się już trzy rozprawy, kolejna została wyznaczona na 6 grudnia – zaznaczyła Beata Krzemińska rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego.