Parowozownia Wolsztyn finalizuje zakup parowozu TKi3-87

Parowozownia Wolsztyn finalizuje zakup parowozu TKi3-87

Parowozownia Wolsztyn poinformowała o finalizacji procedury zakupu parowozu TKi3-87 od Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych.

Parowóz TKi3-87 to jedna z najstarszych lokomotyw parowych istniejących obecnie w Polsce. Egzemplarz ten został zbudowany w roku 1908 w wytwórni Union-Gießerei, Lokomotivfabrik & Schiffswerft, Königsberg, z numerem fabrycznym 1652. Ten konkretny egzemplarz po wyprodukowaniu służył w kolejach pruskich w dyrekcji poznańskiej, a następnie na kolejachniemieckich. Na stan PKP został przyjęty w 1945 roku pracując cały czas w Wielkopolsce (lokomotywownie Leszno, Poznań Towarowa i Franowo, Ostrów Wielkopolski).

W 1964 roku został sprzedany do zakładów ziemniaczanych w podpoznańskim Luboniu, gdzie wykonywał zadania lokomotywy zakładowej, aż do roku 1972, po czym został odstawiony na terenie zakładu. Pod koniec lat 80-tych został zakupiony przez obecnego właściciela PKMK i odbudowany do stanu czynnego w lokomotywowni Gniezno w roku 1995. Inauguracją jego powrotu „pod parę” była wielka parada parowozów w Warszawie z okazji 150-lecia kolei za ziemiach polskich w czerwcu 1995. Po niej na stałe został przydzielony do Parowozowni Wolsztyn, gdzie prowadził pociągi specjalne „retro” na okolicznych trasach, przez kolejne sześć lat aż do terminu naprawy głównej latem 2001 roku. W tym okresie był to najstarszy czynny parowóz w Polsce. Został następnie przetransportowany do Gniezna celem wykonania naprawy, która w strukturach PKP jednak nigdy nie nastąpiła. Po latach postoju wewnątrz hali napraw przetransportowany został do Jarocina.

Obecny właściciel lokomotywy chcąc skupić się na popularyzacji kolejnictwa i modelarstwie poinformował Parowozownie, że zamierza dokonać sprzedaży parowozu TKi3-87 wybranemu podmiotowi, który zagwarantuje należyte utrzymanie lokomotywy i pozostawienie jej na terenie Wielkopolski. Parowozownia Wolsztyn dążąc do zachowania dotychczasowego dorobku i kolejowego dziedzictwa kulturowego rozpoczęła energiczne starania, aby ten parowóz kupić i doprowadzić go w przyszłości do stanu czynnego – poinformowała Parowozownia Wolsztyn.

Parowozy serii TKi3 (pruski typ T93) to małe tendrzaki projektowane od lat 90-tych XIX wieki w Prusach jako znormalizowane lokomotywy do obsługi lokalnego ruchu pasażerskiego, między innymi na gęstej sieci kolejowej w Wielkopolsce. Zasięg tego parowozu to około 100 kilometrów, a prędkość maksymalna 65 km/h. Posiada ona trzy osie napędne i oś toczną z przodu dla uspokojeniu biegu maszyny i ułatwiającą wpisywanie się w łuki. Maszyna parowa działa na parę nasyconą, parowóz w obie strony mógł jeździć z maksymalną prędkością. Zbudowano niewiele ponad 2050 egzemplarzy, do dziś w Polsce istnieje pięć egzemplarzy pojazdów tej serii w kraju, wszystkie są eksponowane jako pomniki w stanie „zimnym”. W służbie na PKP przetrwały one do połowy lat 60-tych XX wieku, a w przemyśle nawet do początku lat 70-tych czego przykładem jest lokomotywa TKi3-87 eksploatowana przez 64 lata, aż do 1972 roku.

Lokomotywy tego typu pracowały w wolsztyńskiej parowozowni od początku XX wieku, aż do czasów drugiej wojny światowej. Często występują na pocztówkach dokumentujących pociągi na okolicznych stacjach. Warto wspomnieć o sześcioletnim epizodzie TKi3-87 w Wolsztynie w latach 1995-2001 gdzie była najstarszą lokomotywa ciągnącą składy pełne turystów na liniach m.in. do Nowej Soli i Sulechowa.

Planujemy po zakupie lokomotywy jej naprawę, oraz wysłanie kotła do specjalistycznych zakładów celem wykonania rewizji wewnętrznej. Podwozie parowozu w miarę posiadanych możliwości planujemy naprawić w Wolsztynie. Lokomotywa z racji charakterystyki trakcyjnej wykorzystywana będzie do realizacji przejazdów turystycznych wokół Wolsztyna oraz do ewentualnych nagrań filmowych. Byłby to najstarszy parowóz eksploatowany w Polsce, a z racji niemieckiego pochodzenia byłby magnesem dla turystów również z zagranicy. Do parowozu parowozownia posiada skład pięciu wagonów osobowych retro z lat międzywojennych, planujemy też sukcesywnie przywracać do ruchu posiadane wagony towarowe, aby stworzyć skład mieszany towarowo-osobowy, co otworzy możliwości wykonywana nagrań filmowych na potrzeby kinematografii – dodała Parowozownia.

Okazja do zakupu ponad stuletniego parowozu jest wydarzeniem wyjątkowym. W Polsce większość parowozów stanowi własność kolei, muzeów i stowarzyszeń, z racji wysokich kosztów zakupu i utrzymania, problemów z transportem oraz restrykcji konserwatorskich, nie istnieje rynek na tego typu przedmioty. Możliwość zakupu 115-letniego parowozu już się nie powtórzy. Dodatkowo walorem tego konkretnego egzemplarza jest jego ponad stuletni wielkopolski rodowód i lokalna historia od samego początku jego służby na kolejach. Parowozownia Wolsztyn jako jedyny podmiot gwarantuje dalsze stacjonowanie parowozu na terenie Wielkopolski i perspektywę powrotu do stanu czynnego.